کد خبر: ۳۵۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۱

دیدار پنهانی مبارک با خدام در پاریس

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پايگاه خبري ايلاف، ساعاتي پس از نشست ناگهاني "حسني مبارك" رييس‌جمهور مصر و "عبدالله بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان كه نتايج آن را نماينده عربستان به دمشق خواهد برد، مبارك در ساعات پاياني امروز تلاشي بسيار به كار بسته تا مذاكرات خود را در پاريس ادامه دهد. 

مبارك در پاريس با همتاي فرانسوي خود "ژاك شيراك" ديدار و گفتگو خواهد كرد و منابع رسمي در قاهره تنها به اين گفته بسنده كردند كه مبارك و شيراك به آخرين تحولات سوريه و لبنان، مساله فلسطين، اوضاع عراق و روابط دو جانبه خواهند پرداخت. 

در همين حال يك منبع ديپلماتيك غربي در قاهره از تماس‌هايي سري پرده برداشت كه از قاهره با "عبدالحليم خدام" معاون پيشين بشار اسد رييس‌جمهور سوريه كه اينك در پاريس به سر مي‌برد، برقرار شده است. 

به گفته اين منبع، اين تماس‌ها در چارچوب تلاش‌هاي گسترده قاهره براي فرونشاندن پيامد‌هاي منفي افشاگري‌هايي صورت مي‌گيرد كه خدام اخيرا بدان دست زده است. 

خدام جمعه گذشته در مصاحبه با شبكه خبري تلويزيوني الجزيره، بشار اسد و ديگر مسوولان سوري را به ديكتاتوري در لبنان و دست داشتن در ترور رفيق حريري نخست‌وزير پيشين لبنان متهم كرد. 

سخنان خدام فضايي را فراهم كرد تا كميته بين‌المللي تحقيق درباره ترور حريري از بشار اسد و "فاروق الشرع" وزير امور خارجه سوريه بخواهد با آنان درباره نكات مبهم اين ترور گفتگو كند، اما دمشق اين درخواست را رد كرد.
اين منبع ديپلماتيك غربي گفت، انتظار دارد مبارك در پاريس به تنهايي يا به همراه يكي از معاونان بلندپايه خود به طور سري با خدام ديدار كند.
به گفته اين منبع، مبارك در تلاش است با اين ديدار دمشق را از انزوايي كه در آن قرار گرفته خارج و ميان سوريه و جامعه جهاني همراهي و همسويي ايجاد كند و پاريس نيز با اين ديدار‌ها و تماس‌ها مخالفتي ندارد و اعلام كرده با هياهويي كه خدام به راه انداخته بي‌ارتباط است و هيچ برنامه‌اي هم براي وي كه زماني مرد شماره دو قدرت در دمشق بوده، ندارد. 

برخي منابع مصري معتقدند قاهره در تلاش است با هماهنگي با كشورهاي اروپايي و عربي به بحران سوريه پايان دهد و اين كشور را از گرفتار‌آمدن در دام مجازات بين‌المللي برهاند. 

اين منابع همچنين بر اين باورند كه قاهره مي‌كوشد مانع از پيامد‌هاي منفي افشاگري‌هاي گذشته خدام و نيز سخناني شود كه ممكن است در آينده بر زبان آورد و جلو بازجويي از اسد را بگيرد زيرا اين امر زمينه را براي بازجويي از ديگر سران و رهبران عربي فراهم مي‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین