کد خبر: ۳۵۴۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

عراقچی: برجام موانع را از سر راه برداشته اما معجزه نمی‌کند

معاون حقوقی وزارت خارجه گفت: برجام موانع را از سر راه برداشته است، اما معجزه نمی‌کند بلکه دولت و ملت باید دست در دست هم داده و تلاش کنند تا موجبات پیشرفت کشور را فراهم نمایند.
آفتاب‌‌نیوز :


سید عباس عراقچی با اشاره به فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری در خصوص فضای پسابرجام گفت: اقتصاد مقاومتی، علم و فناوری و مصونیت فرهنگی باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا ، منطقه آذربایجان شرقی معاون وزیر خارجه در همایش پرسش مهر طلایی در تالار معلم تبریز افزود: برجام موانع را از سر راه برداشته است، اما معجزه نمی‌کند بلکه دولت و ملت باید دست در دست هم داده و تلاش کنند تا موجبات پیشرفت کشور را فراهم نمایند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت و سختی کشیدن نیست، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که اقتصاد کشور را تا حدی در برابر فشارهای اقتصادی مقاوم بکنیم که دشمنان با تحریم‌ها و فشارهای شدید نتوانند به کشور فشار وارد بیاورند.

وی علم و فناوری را لازمه پیشرفت هر کشوری دانست و گفت:‌ علم و فناوری ابزار استقلال یک کشور هستند و اگر بخواهیم کشور را از هر نظر در برابر تهدیدات دشمنان مقاوم بکنیم باید از امکانات مالی موجود برای تقویت دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش که وظیفه عمل آموزی را بر عهده دارند استفاده نماییم.

عراقچی آموزش و پرورش را در حوزه مصونیت فرهنگی نیز دارای نقش کلیدی دانست و افزود:‌ کسانی که آینده کشور را به دست خواهند گرفت در آموزش و پرورش تربیت می شوند و لذا در این نهاد دانش‌آموزان باید به گونه‌ای آموزش و تربیت بشوند که در برابر فرهنگ خارجی مقاوم بوده و هیچ آفت فرهنگی نتواند به آنان لطمه‌ای وارد آورد.

معاون حقوقی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد:‌ خودم را شایسته تعریفاتی همچون قهرمان عرصه دیپلماتیک نمی‌دانم چرا که قهرمان اصلی ملت ایران هستند که با مقاومت و ایستادگی در تمامی سالهای پس از انقلاب و به خصوص دوازده سال گذشته توانستند به این موفقیت عظیم در عرصه هسته‌ای دست پیدا بکنند.

وی افزود: ما به عنوان نمایندگان این مردم در عرصه دیپلماتیک تلاش کردیم تا خواسته مردم را در یک مبارزه دیپلماتیک به سرانجام برسانیم.

عراقچی برجام را نمایانگر پیروزی مردم ایران در چند عرصه مهم عنوان کرد و گفت:‌ اولین عرصه عرصه اراده هاست که مردم ایران بالاخره توانستند خواسته خود را به بزرگترین قدرت‌های جهان و شش کشوری که حرف اول را در جهان می زنند تحمیل کنند.

وی ادامه داد: حتی شورای امنیت که هفت قطع‌نامه الزام‌آور برای ملت ایران صادر کرده بود در برابر اراده ملت ایران تسلیم شده و امروز حتی از کشورهای جهانی نیز می خواهد که با ایران تعامل سازنده داشته باشند.

عراقچی با بیان اینکه نتیجه برجام پیروزی اراده ملت ایران بود گفت: در این توافق هسته‌ای برنامه هسته‌ای ایران تصویب شد و تمامی قطع‌نامه هایی که علیه ملت ایران صادر شده بودند لغو شد و همه تحریم‌ها نیز برداشته شد و ما در مقابل به آن‌ها اعتماد دادیم که به سراغ سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت اما این به عنوان دادن امتیاز به آن‌ها نبود بلکه سلاح هسته‌ای در دکترین سیاسی ما جایی ندارد و به گفته رهبری سلاح هسته‌ای حرام است.

معاون حقوقی وزارت خارجه توانمندی‌های کشور را ابزار قدرتمندی برای مذاکره کنندگان کشور دانست و اظهار کرد: وقتی وارد اتاق مذاکره می شوید هیچ ابزاری قدرتمندتر از توانمندی‌های یک کشور نیست.

وی با اشاره به توانمندی‌های مهم و اصلی کشور تاکید کرد:‌ اولین توانمندی اصلی کشور توانمندی دفاعی است چرا که قدرت‌های جهانی وقتی دیدند که با حمله و تهدید نظامی نمی‌توانند قدرت هسته‌ای ایران را از میان بردارند روی به مذاکره آوردند و این به دلیل توانمندی نظامی بالای کشور به خاطر تلاش نیروهای مسلح و سپاه پاسداران درتولید موشک های پیشرفته می‌باشد.

وی ادامه داد: ما مدیون مقاومت مردم در برابر فشارها و تحریم‌های اقتصادی هستیم چرا که این تحریم‌ها نتوانست مردم ایران را به زانو در بیاورد و دشمن نیز به خوبی این مهم را دریافت که تحریم‌های اقتصادی مردم ایران را در برابر آنان تسلیم نخواهد کرد.

وی توانمندی های علمی کشور را به عنوان سومین توانمندی اصلی مردم ایران دانست و خاطرنشان کرد: ما توافق هسته‌ای را مدیون دانشمندان هسته‌ای خود هستیم. این دانشمندان با تلاش و کوشش خود توانستند به علم غنی سازی دست یابند و این علم را در کشور نهادینه کنند و همین موضوع بود که دشمن را به پای میز مذاکره کشاند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین