کد خبر: ۳۵۴۷۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
گزارش «آفتاب» از رابطه مراجع و علما با دولت سابق و دولت یازدهم:

انتقاد مراجع تقلید از میراث بد احمدی‌نژاد برای دولت روحانی

مراجع تقلید هنوز هم دل ناخوششان از اقدامات دولت سابق دارند. هنوز هم در سخنرانی‌های هرچند وقت یکبار به مشکلاتی که از دولت گذشته برای کشور به وجود آمد صحبت می‌کنند و انتقادهایشان را از دولتی که رابطه آنچنان گرمی هم با مراجع عظام تقلید نداشت نشان می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- رابطه دولت فعلی و دولت سابق با مراجع تقلید رابطه متفاوتی بود. رابطه‌ای که این دولت تمام تلاشش را می‌کند تا گرمی‌اش حفظ شود در دولت سابق اصلا وجود خارجی نداشت و مراجع تقلید و علمای قم هنوز هم از آن سال‌ها دل چرکین هستند. این بار آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان است که از مشکلات به‌بار نشسته از دولت سابق می‌گوید.

به گزارش آفتاب،وی در این مورد گفت: "ما نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم، اما میراث بد اقتصادی از دولت گذشته به ارث رسیده است که یکی از آنها دادن یارانه به 70 میلیون نفر است که دولت را بسیار گرفتار کرده و ما از ابتدا مخالف آن بودیم". این مرجع تقلید با بیان اینکه فقط یک سوم جمعیت کشور نیازمند دریافت یارانه بوده و دو سوم از بودجه یارانه‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را برطرف کند، گفت: مجلس آینده باید برای برطرف کردن این معضل عزم جدی داشته باشد و از جر و بحث‌های سیاسی که مسائل اقتصادی را به حاشیه می‌راند، بشدت دوری کند."

این اما اولین انتقاد مراجع تقلید از سیاست‌های دولت سابق نبوده است. دولت یازدهم به رسم عادتی که از همان روزهای ابتدایی بر سر کار آمدنش سرلوحه کار خود قرار داد ارتباط مستمری با قم و مراجع تقلید داشت و به همین علت بود که در این دیدارها انتقادهای مراجع تقلید و علما از اقدامات دولت سابق شنیده می‌شد.

انتقادهای مراجع تقلید از دولت‌های نهم و دهم اما داستان با سابقه‌ای دارد. اوج انتقادها به دولت سابق اما از انتخابات ریاست جمهوری دهم شروع شد. انتخاباتی که در آن خبری از حمایت‌های روحانیت از او نبود. در این انتخابات بود که این‌بار جامعه روحانیت مبارز سکوت کرد، حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به حد نصاب نرسید و در نهایت آیت‌الله محمد یزدی دبیرکل این تشکیلات قدیمی، نامه‌ای به امضای خود منتشر کرد که از حمایت جامعه مدرسین از احمدی‌نژاد خبر داده بود.

اما قضیه به همین جا ختم نشد و فصل انتقاد «روحانیون قم» به محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم نیز ادامه و حتی شدت یافت. در دولت دهم و در دو سال پایانی این دولت بود که رییس دولت سابق به فکر ترمیم رابطه خود با قم افتاد. نزدیک به انتخابات بود و به این حمایت برای رای آوردن گزینه‌ای نزدیک به خود احتیاج داشتند.  علما و مراجع اما دل خوشی از دولت نداشتند. در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای نسبت به سیاست‌های دولت انتقاد می‌کردند. سال 91 بود که آیت‌ا...مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود نسبت به وضعیت گرانی و تورم در کشور انتقاد کرد و ابراز داشت: مسأله گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی توطئه دشمن است، دشمنان از این راه می خواهند یک ملت انقلابی را به زانو دربیاورند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به رقم بالای تورم در کشور گفت: گرچه میزان تورم 21درصد اعلام شده است، اما آنچه ما و مردم در زندگی می بینیم واقعیت ها غیر از این است. همچنین حضرت آیةا...حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: اقتصاد مسأله ای است که همگان با آن سر و کار دارند و به دولتمردان توصیه می کنیم جلوی تورم و مشکلات اقتصادی گرفته شود.وی در آغاز درس خارج خود در قم تصریح کرد: گرانی با هیچ کس شوخی ندارد و باید کاری صورت گیرد تا مردم بیش از این دچار مشکلات اقتصادی نشوند.

 آیت‌ا...محمد جواد فاضل لنکرانی نیز در همان سال ها با اشاره به اینکه بیش از 50درصد مردم قدرت پرداخت قبوض شهری خود را ندارند، بیان داشت: قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، اشکالات مرحله اول برطرف شود. " این در حالی بود که کم کم مراجع و علما برای دیدار با دولت وقت پاسخ منفی می داد.

در همین مورد جت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم  در همان زمان با انتقاد از عدم توجه دولت به توصیه‌های مراجع و علما تصریح کرد: برخی از مراجع بزرگ ما هم اکنون مقابل دولت موضع دارند که لااقل در دوره قبل از انتخابات بر اساس موضع‌گیری‌ها و شعارهایی که داده می‌شد و تعریف دیگران، هم خودشان به دولت رای داده بودند و هم توصیه کرده بودند که به آقای احمدی‌نژاد رای بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «برخی مراجع اجازه ملاقات به رییس‌جمهور را ندادند»، گفت: تا جایی که من خبر دارم در این خصوص واسطه‌های قوی نیز وجود داشت که برخی‌شان از علمای قوی و بلند مرتبه قم بودند. این‌ها با مراجع تماس گرفتند و برخی هم حضورا تشریف بردند ولی این مراجع گفتند خیر. چرا که نقطه نظراتی را مطرح کردند ولی از سوی دولت عمل نشد.

وی با اشاره به عدم توجه دولت به توصیه علما و مراجع تقلید گفت: در عین حال اینکه مرجعی اجازه ملاقات ندهد برای دولت اهمیت ندارد که جای انتقاد وجود دارد. در ماه های آخر کار دولت هم، سیاست قم سکوت در برابر دولت شد. در همین مورد جعفر شجونی با تاکید بر نارضایتی مراجع تقلید از دولت احمدی‌نژاد گفته بود: "توجه دولت به مسائل دینی و فرهنگی و به خصوص روحانیت صفر شده است و مراجع تقلید به دلایل مختلفی  از این دولت روی گردان شده‌اند. دیگر سکوت می‌کنیم تا این چند ماه باقی مانده از ریاست جمهوری ایشان نیز بگذرد."

حالا دو سال و نیم از پایان عمر دولت احمدی‌نژاد گذشته است اما انتقادهای مراجع تقلید و علمای قم از او ادامه دارد. انتقادهایی که دولت سابق هم دفاعی در برابر آنها ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
کلات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
1
12
در واقع نتیجه چه میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟

انتقاد فایده نداره ...............

مجازااااااااااااااااااااااااااااااااااااات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین