کد خبر: ۳۵۴۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۵

قفل و زنجیر مشکلی را حل نمی‌کند

یک کارگردان تئاتر درباره‌ی وضع نابسامان محوطه‌ی "تئاترشهر" و پیشنهاد حصارکشی معتقد است: باید این موضوع به دغدغه‌ی مسئولان تبدیل شود تا برای آن کاری کنند و حصارکشی می‌تواند یک پیشنهاد باشد و شاید در کوتاه‌مدت هم کمک کند اما علاج کار، این نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سید جواد روشن که این روزها نمایش "کوپن" را در تالار "سایه‌"ی تئاترشهر روی صحنه می‌برد، درباره‌ی آشفتگی‌ و بی‌نظمی حاکم بر محوطه‌ی این مجموعه‌ی فرهنگی به ایسنا گفت: تئاترشهر به عنوان مرکزی هنری که مورد توجه مردم و هنرمندان است و از نظر میراث فرهنگی هم اهمیت دارد، در حال حاضر هم‌وزن جایگاهش نیست و وقتی وارد این محوطه می‌شوید احساس نمی‌کنید، در محیطی فرهنگی قدم گذاشته‌اید.

به گزارش آفتاب، او ادامه داد: کارتن‌خواب‌ها و افراد معتاد آن اطراف نشسته‌اند یا پرسه می‌زنند اما هیچ اتفاق فرهنگی‌ای مشاهده نمی‌شود و سال‌هاست که وضع به همین منوال است. بخصوص در ایام نوروز که این وضع نابسامان تشدید می‌شود و دستفروش‌ها آنجا را قرق می‌کنند و حتی برایشان غرفه‌بندی هم می‌کنند؛ کارهایی که هیچ سنخیتی با محیط تئاتر ندارد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که برای تغییر در وضع موجود چه باید کرد؟ گفت: بخشی از مسئولیت کار دست مدیریت تئاترشهر است و بخش دیگر در اختیار شورای شهر و شهرداری تهران. به هر حال باید این موضوع به دغدغه‌ی مسئولان تبدیل شود تا برای آن کاری کنند. تا اینطور نشود آنها ضرورتی برای اصلاح این وضع‌ نمی‌بینند، به نظر من باید برنامه‌ریزی‌ای شود تا یک‌سری اتفاقات و کالاهای فرهنگی بصورت دوره‌ای در محیط اطراف باشد تا آنجا را همسنگ تئاترشهر بکند. این کار در همه‌جای دنیا هم رایج است و در این راستا موزیسین‌ها و نقاشها و سایر هنرمندان محیطی و خیابانی می‌توانند کار کنند و کارشان هم با محیط فرهنگی سنخیت دارد.

این کارگردان تئاتر درباره‌ی احیای حریم سابق تئاترشهر و حصارکشی اطراف آن نیز ابراز عقیده کرد: حصارکشی می‌تواند یک پیشنهاد باشد و شاید در کوتاه‌مدت هم کمک کند اما علاجش این نیست. اگر به مکان‌های فرهنگی داخل و خارج کشور رجوع کنیم می‌بینیم با قفل و زنجیر و نرده مشکلی حل نمی‌شود! کما اینکه برای استفاده از پل عابر پیاده خیابان‌ها را نرده‌کشی می‌کنند اما باز برخی عابران از روی نرده می‌پرند بنابراین این کار به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، اگر نیروهای ثابت فرهنگی اینجا باشند که افراد غیر مرتبط را به جای دیگری هدایت کنند به مرور زمان تغییر به وجود می‌آید، اما اگر برای پلیس مهم نباشد و مدیریت تئاترشهر هم قدرت انجام این کار را نداشته باشد وضع همین خواهد بود.

روشن درباره‌ی اینکه این وضع تا کنون چه مشکلاتی را برای او و گروهش به وجود آورده نیز به ایسنا گفت: تا به حال بجز صدای مهیب ترقه‌هایی که پشت کارگاه دکور منفجر می‌کنند مورد خاصی از طرف گروه به من گزارش نشده اما این وضع تأثیر روانی و بصری زیادی بر هنرمندان و مخاطبان تئاتر دارد. ازطرفی به خاطر تجمع دستفروش‌ها تردد همیشه به سختی انجام می‌شود؛ در این محوطه آنقدر که دستفروش می‌بینید افراد تئاتری نمی‌بینید، درصورتی که محیط تئاتر باید توجه عابران را جلب کند اما الان فضای اطراف بر تئاترشهر احاطه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین