کد خبر: ۳۵۴۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

نگهداری کتاب در منزل آفت است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه نگهداری کتاب در منزل آفت است، توصیه کرد، افراد کتاب های خریداری شده خود را بخوانند.
آفتاب‌‌نیوز :
علیرضا مختارپور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: طی یکسال گذشته بیش از 135 کتابخانه به مجموع کتابخانه های کشور و بیش از یک میلیون و 600 هزار کتاب به منابع آنها اضافه شده است.

وی ادامه داد: برگزاری حدود هزار نشست کتابخوان، دوره های مشاوره کتاب و مدرسه خواندن از جمله برنامه های سال جاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالجاری بود که نسبت به سال گذشته توسعه قابل توجهی از نظر کمی و کیفی داشت.

مختارپور با بیان اینکه 97 درصد از کتابخانه های کشور دارای بخش کتابخانه کودک هستند، اضافه کرد: با این حال برخی از روستاها و شهرهای کشور فاقد کتابخانه یا کتابخانه های مطابق با استاندارهای تعریف شده هستند از این رو هنوز با وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم. 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطر نشان کرد: تاسیس کتابخانه بخصوص کتابخانه های شهری نیاز به زمین و پروژه های عمرانی دارد که این مساله با دشواری هایی روبروست بخصوص با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، کاهش قیمت نفت و تحریم هایی که هنوز آثار آن باقی است.

وی ابراز امیدواری کرد با گشایش در مسائل فرهنگی و اقتصادی در سال 95 بتوان، نسبت به امسال پیشرفت قابل توجهی داشت.

مختارپور با اشاره به تعداد کتابخانه های کل کشور ادامه داد: متولی دو هزار و 200 کتابخانه در کشور نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و یک هزار و200 کتابخانه مشارکتی نیز وجود دارد که تامین منابع آن با این نهاد است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: بزودی آماری از تعداد کتابخانه های مدارس، مساجد و دانشگاه ها منتشر خواهد شد، این مساله نشان می دهد، کتابخانه و محیط کتابخوانی در کشور گسترده است اما از نظر تعداد کتابخانه های عمومی باید به 5 برابر این تعداد برسیم.

وی افزود: فقط در کتابخانه های نهاد و کتابخانه های مشارکتی حدود 40 میلیون کتاب وجود دارد هرچند تلاش می شود، این کتابخانه ها با کتابهای جدید تغذیه شوند.

به گفته مختارپور، اکنون کتابخانه ها از نظر منابع تقریبا غنی هستند اما با توجه به فضای موجود باید به موازات کتابهای جدید که اضافه می شود، کتابهایی قدیمی که پس از چند سال خوانده نشده اند، به اصطلاح کتابداری 'وجین' شوند تا فضا باز شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور توضیح داد: برخی کتابخانه ها مانند کتابخانه ملی موظف هستند، نسخه ای از تمام کتب منتشره در کشور را دارا باشند اما کتابخانه های عمومی این گنجایش را حتی از نظر فیزیکی ندارد که همه کتابها را نگهداری کند، باید علاوه بر اضافه شدن کتابها، برخی دیگر که مراجعه ای نداشته و یا فرسوده شده اند از رده خارج شوند.

** حدود دو میلیون و 500 هزار عضو 
وی افزود: حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر فقط در کتابخانه های عمومی نهاد عضو هستند البته در کتابخانه های دیگر این رقم بیشتر است هرچند این تعداد باز هم نسبت به جمعیت و جامعه فرهنگی ما عدد پایینی است.

مختارپور گفت: باید در مدارس، مساجد و دانشگاه ها افراد بیشتری را به کتابخانه ها جذب و اگر افراد دارای کتابهایی در منزل هستند، آنها را تشویق به مطالعه کرد زیرا مشکل موجود این است که بسیاری تمایل دارند فقط کتاب را خریداری و در منزل نگهداری کنند.

وی تصریح کرد: این مسئله به تعبیر برخی از متخصصان، آفت کتاب است زیرا وقتی ده ها کتاب در منزل وجود داشته باشد، فرد احساس می کند، هر زمان فرصت داشته باشد، به سراغ آنها برای مطالعه می رود در نتیجه میل، انگیزش و شتابی برای خواندن به موقع آنها وجود ندارد .

مختارپور با اشاره به این مطلب که روز به روز کتاب به کتابخانه های شخصی افزوده اما خوانده نمی شود، گفت: باید فعالیت های ترویجی به گونه ای باشد که یا مردم به کتابخانه ها مراجعه کنند، کتاب بخرند و اگر کتابی دارند،آن را بخوانند زیرا این فعالیت ها موجب تشویق به خواندن می شوند.

** خواندن کتاب در مترو و اتوبوس
مختارپور گفت: تجربه نشان داده، افراد کمتر از روش الکترونیکی(تبلت، لبتاب) اقدام به خواندن کتاب می کنند و بیشتر از این دستگاه ها برای خبرخوانی و خدمات دیگر بهره برده می شود در حالیکه آنها قابلیت کتابخوانی دارند و می توان از طریق فایل های پی دی اف ، کتابها را در تاکسی و مترو مطالعه کرد. وی ابراز امیدواری کرد، کتابخوانی در کشور گسترش یابد. 

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: آمار جدیدی از تعداد افراد کتابخوان که بر اساس سنجش های دقیق انجام شده باشد، در اختیار نداریم اما برخی موسسات رسمی در حال برنامه ریزی هستند، تا سنجشی را در این باره در سال آینده انجام دهند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین