کد خبر: ۳۵۴۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

جزئیات حکم رئیس‌جمهور روسیه درباره اجرای قطعنامه 2231

رئیس‌جمهوری روسیه فرمان اجرای قطعنامه 2231 درباره برجام را صادر کرد که به موجب آن محدودیت صادرات مواد هسته‌ای روس به ایران لغو می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه فرمان اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را امضا کرد که بر اساس آن مسکو باید تمام مفاد این قطعنامه را اجرا کند.

بر اساس این فرمان که دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین آن را روی پورتال اطلاع رسانی دولت قرار داده است، پوتین از موسسات و سازمان‌های روس می‌خواهد که تا 18 اکتبر 2025 برای انتقال، فروش و تحویل مستقیم تمام موارد ذکر شده در فهرست مواد و تجهیزات هسته‌ای و مواد غیر هسته‌ای ویژه و فناوری‌های مربوط به کنترل صادرات به ایران،‌ از شورای امنیت سازمان ملل مجوز دریافت کنند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری تاس،این الزام هم‌چنین مشمول فهرست مواد و تجهیزات دوگانه و فناوری‌های مربوطه می‌شود که برای اهداف هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حکم جدید رئیس‌جمهوری روسیه، علاوه بر این، ایران، شهروندان این کشور و نهادهای ثبت شده در ایران یا تحت حاکمیت ایران یا توسط افراد و نهادهای فعال به نمایندگی از آنها و یا به دستور آن‌ها یا از سوی نهادهای متعلق به آنها و یا تحت کنترل آن‌ها را ملزم می‌کند برای هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های تجاری مرتبط با استخراج اورانیوم،‌ تولید یا استفاده از مواد یا فناوری‌های هسته‌ای مشخص شده در فهرست مواد هسته‌ای، از شورای امنیت مجوز اخذ کنند.

پوتین هم‌چنین اعلام کرده است که فعالیت‌های دارای ارتباط مستقیم با باز طراحی دو آبشار تاسیسات فردو جهت تولید ایزوتوپ‌های پایدار از طریق غنی سازی سانتریفیوژ نیازمند کسب اجازه شورای امنیت سازمان ملل نیست.

وی علاوه بر این، صادرات ذخیره اورانیوم مازاد بر 300 کیلوگرم ایران در ازای انتقال اورانیوم طبیعی به این کشور و هم‌چنین اقدامات مرتبط با به‌روزرسانی راکتور اراک را نیز مشمول همین امر دانسته است. بنابر دستور رئیس‌جمهوری روسیه، این اقدامات در صورتی نیاز به اخذ مجوز از شورای امنیت ندارند که منطبق با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) باشند و به علاوه ایران ضمانت دهد که طرف روس خواهد توانست درباره استفاده از کالاهای تامین شده ( شامل مواد، تجهیزات، تولید و فناوری) در راستای اهداف اعلام شده و مکان استفاده از آن‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهد.

بر اساس این سند، فروش، انتقال یا تحویل مستقیم کالاهای تعیین شده در فهرست تجهیزات و به علاوه مواد و فناوری‌هایی که می‌توانند برای ساخت تسلیحات موشکی مورد استفاده باشند و یا مشمول کنترل‌های صادراتی هستند، تا تاریخ 18 اکتبر 2023 منوط به صدور مجوز از سوی شورای امنیت سازمان ملل هستند.

حکم رئیس‌جمهور روسیه علاوه بر این، تا تاریخ 18 اکتبر 2020، تحویل، فروش یا انتقال مستقیم هر گونه تانک جنگی، خودرو زرهی جنگی، سامانه‌های توپخانه‌ای کالیبر بزرگ، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، ناوها،‌ موشک‌ها یا سامانه‌های موشکی که جزو سلاح‌های متعارف ثبت شده در سازمان ملل هستند و تجهیزات مرتبط با آن‌ها از جمله قطعات یدکی را نیز ملزم به اخذ مجوز قبلی شورای امنیت سازمان ملل می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین