کد خبر: ۳۵۴۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

شانس قهرمانی استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟

در فاصله هفت هفته مانده به پایان این فصل از بازی ها استقلال در صدر جدول است و طبیعتا به روی کاغذ بیشترین بخت را برای کسب عنوان قهرمانی دارد و به نوعی می شود گفت سرنوشت استقلال به دست خودش تعیین خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
اما حق قهرمانی را باید برای تیم استقلال خوزستان هم قائل شد به این دلیل که در فاصله یک امتیازی در رده دوم جدول است. ضمن اینکه پرسپولیس با برتری در برابر صبا اختلاف امتیاز خود با استقلال را به 4 امتیاز کاهش داد و با توجه به اینکه با استقلال بازی رودررو دارد نگاهش به جام قهرمانی این فصل لیگ برتر امیدوارانه است.

استقلال تهران قهرمان می شود یا استقلال خوزستان و یا پرسپولیس؟ نمی‌شود به این سوال در این برهه از زمان پاسخ صریح و قاطعی داد اما با توجه به عملکرد تیم‌ها می‌توان به برخی از نکات اشاره کرد.

1-استقلال تهران

استقلال برای کسب عنوان قهرمانی باید تهاجمی تر بازی کند و بیشتر گل بزند. استقلال در ساختار دفاعی مشکلی ندارد به این دلیل که میانگین گل دریافتی اش در هر بازی کمتر از یک گل است و هر 115 دقیقه یک گل دریافت می کند. اما عملکرد این تیم در خط حمله خیلی قابل دفاع نیست. این تیم در هر بازی به طور میانگین و تا به این جای کار کمتر از 1.5 گل می‌زند و برای دیدن یک گل از استقلال باید 64 دقیقه منتظر بمانیم!

این نکته ای بود که منتقدین تیم استقلال هم به آن اشاره کردند. اینکه استقلال زیبا بازی نمی کند و در خلق موقعیت گل خیلی موفق نیست. هر چند  در بازی با پدیده استقلال روی حملات پراکنده صاحب موقعیت های خوبی شد که این حملات توسط امید ابراهیمی، عادل شیحی، امین حاج محمدی و ... از دست رفت.


نتیجه استقلال در بازی با راه آهن و هم چنین پدیده کمی ناراحت کننده بود و اکنون طرفداران استقلال نگاه ابهامی به آینده دارند. البته استقلال با بازیکنان با کیفیتی که در اختیار دارد می تواند با تغییر بینش به تغییر روش برسد و گام های راسخی به سوی جام قهرمانی بردارد. 

2-استقلال خوزستان

تیم عبدا... ویسی در دفاع فوق العاده است. این تیم هر 172 دقیقه یک گل می خورد. 

این عملکرد بیشتر به خاطر سیستم بازی تیم است. استقلال خوزستان در منطقه یک سوم دفاعی حضور پرتعدادی دارد و ابتدا تیم حریف را وادار به حمله می کند و بعد از توپ گیری با سرعت دادن به بازی و ارسال توپ برای مهاجم نوک یا بردن توپ به کناره ها بازی ترکیبی انجام می دهد.

به نوعی می شود گفت استقلال خوزستان هم اکنون همانند تیم ملی پیش از جام جهانی یا تیم ملی جام جهانی بازی می کند. خصوصا که عبدا... ویسی یکی از مربیان علاقمند به کی روش است و بارها در تمرینات تیم ملی حاضر شده است. این ایرادی ندارد و باید اذعان کرد هر تیمی بر اساس توانمندی و ابزاری که در اختیار دارد تاکتیک تیمش را طراحی خواهد کرد، اما این تیم در حمله کم فروغ است. میانگین گل زده این تیم در هر بازی کمی بیشتر از یک گل است! به همین خاطر است با همه چالش هایی که در هفته های اخیر برای استقلال تهران ایجاد شده باز هم این تیم صدرنشین است.


استقلال خوزستان که حالا جایگاه خوبی در جدول رده بندی دارد برای قهرمانی باید دست به ریسک بزند و کمی شجاعانه تر بازی کند. در غیر اینصورت به مقامی که دست خواهد یافت قطعا قهرمانی نخواهد بود.

میانگین گل خورده این تیم در هر بازی کمی بیشتر از نیم گل است اما همان طور که اشاره شد این تیم در هر بازی کمی بیش از یک گل می زند که این تعداد گل زنی برای کسب عنوان قهرمانی کافی نیست.

3-پرسپولیس

پرسپولیس در امر گلزنی تیمی موفق تر از استقلال تهران و استقللال خوزستان بوده. میانگین گل زده این تیم در هر بازی 1.43 است. هر چند این عدد – عدد آرمانی نیست اما  بیانگر این مسئله است که پرسپولیس در حمله تهاجمی تر از استقلال تهران و خوستان است. در حالی که تیم پرویز مظلومی هر 64 دقیقه و تیم عبدا... ویسی هر 82 دقیقه به گل می رسد پرسپولیس هر 62 دقیقه یک گل می زند. اما همین پرسپولیس در دفاع ضعیف تر از استقلال تهران و استقلال خوزستان است. میانگین گل خورده تیم های اول و دوم کمتر از یک گل است اما پرسپولیس در هر بازی بیش از یک گل می خورد. این نشان می دهد پرسپولیس برای قهرمانی در دفاع باید بهتر عمل کند. استقلال تهران هر 115 دقیقه یک گل می خورد و استقلال خوزستان هر 172 دقیقه اما پرسپولیس هر 86 دقیقه یک بار دروازه اش باز می شود. نوسان در خط دفاعی پرسپولیس سبب شده میانگین کسب امتیاز این تیم در هر بازی 1.69 بوده و با تیم های اول و دوم جدول فاصله داشته باشد.


همان طور که اشاره شد وضعیت پرسپولیس بالعکس استقلال تهران و استقلال خوزستان است. این دو تیم برای کسب عنوان قهرمانی باید تهاجمی تر بازی کنند اما پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی باید سر و سامانی به خط دفاعی تیمش دهد و یا بهتر است اذعان کنیم در دفاع تیمی باید بهتر عمل کند.

4-ذوب آهن

تصور می شد ذوب آهن با توجه به اینکه در ترکیب مرتضی تبریزی، کاوه رضایی، مارکو آیوبل و مسعود حسن زاده را در اختیار دارد در امر گلزنی موفق تر نشان دهد به خصوص که این مهاجمان جزء مهاجمان تراز اول و شاخص فوتبال کشور به حساب می آیند، اما آمار گلزنی این تیم قابل دفاع نیست. 
میانگین گل زده این تیم در هر بازی مثل سه تیم بالای جدول کمتر از 1.5 گل است و ذوب آهن با این مهاجمان  هر 73 دقیقه یک گل می زند. با این روند گلزنی سخت است مقام قهرمانی برای ذوب آهن متصور بود خصوصا که هم اکنون  اختلاف امتیاز این تیم با صدر جدول 5 امتیاز است. مگر اینکه در هفته های پیش رو یحیی گل محمدی تغییر تاکتیک دهد. به نظر می رسد صعود تیم ذوب آهن به دیدار پایانی جام حذفی کمی انگیزه های تیم یحیی را برای رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر کاهش داده است. شاید هم لازم باشد تیم یحیی در هفته های باقی مانده با دو مهاجم در نوک خط حمله بازی کند. نشستن مسعود حسن زاده روی نیمکت با توجه به توانمندی قابل ملاحظه ای که دارد کمی آزار دهنده است، مهاجم جوانی که با سرعت منحصر به فرد و گام های بلندی که دارد می تواند در تیم ملی هم نقطه قابل اتکایی باشد.


افت تیم یحیی در هفته های اخیر محسوس بوده اما دور از ذهن نیست در تعطیلات نوروزی شاید واکاوی این افت از سوی یحیی باشیم و در سال جدید تیم ذوب آهن را متفاوت ببینیم. در این صورت احتمال قهرمانی ذوب آهن پر رنگ تر خواهد شد.
نتیجه:

در فوتبال وقوع هر اتفاقی محتمل به نظر می رسد. هر سه تیم بخت قهرمانی دارند که به ترتیب شانس تیم اول بیشتر از تیم دوم و شانس تیم دوم بیشتر از تیم سوم است.

اما این آمار و ارقام ها نشان می دهد فوتبال باشگاهی ما بیشتر تدافعی است تا تهاجمی و اکنون واضح و مشخص است ایرادی که مربیان باشگاهی به کی روش می گرفتند وارد نیست چون خودشان هم بیشتر فوتبال تدافعی را دوست دارند تا فوتبال تهاجمی را. باید به این نکته هم اشاره کرد اکنون عملکرد تیم ملی در بعد آمار و ارقام بهتر از تیم های برتر لیگ است.



میانگین کسب امتیاز تیم های برتر در لیگ های معتبر بیشتر از عدد 2 است اما این میانگین در ایران کمتر از عدد 2 است! از سویی در فوتبال حرفه ای اکنون تیم های بالانشین هر 30 دقیقه یک گل می زنند در حالی که در فوتبال ما پرسپولیس که تهاجمی ترین است هر 62 دقیقه یک گل می زند! البته این قیاس – قیاس سطح کیفی نیست بلکه مقایسه آمار وارقامی بوده که مرسوم است.

حرف آخر، فوتبال باشگاهی ما عمدتا تماشایی نیست به این دلیل که تدافعی است.
منبع: ورزش سه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین