کد خبر: ۳۵۴۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰

2 سال زندان برای حاملان ترقه در مشهد

دادستان مرکز خراسان رضوی با صدور دستورات ویژه ای به نیروهای امنیتی و انتظامی، خواستار برخورد جدی با عاملان توزیع مواد محترقه و مزاحمان خیابانی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
معاون دادستان در دادسرای انقلاب مشهد با بیان این خبر گفت: طبق دستور دادستان مشهد، به همه نیروهای انتظامی و امنیتی اعلام شد تا با بسیج همه امکانات موجود و استفاده از منابع و مخبران محلی، نسبت به شناسایی عوامل فروش و توزیع مواد محترقه و یا لوازم ساخت آن در مشهد اقدام کنند. 

«قاضی حیدری» افزود: در این رابطه طرح های ویژه ای نیز برای مبارزه با این پدیده زشت آغاز شد و ماموران با هماهنگی های قضایی، عملیات گسترده ای را برای شناسایی عاملان فروش مواد محترقه در دستور کار قرار دادند تا این که بیش از نیم تن ترقه و مواد منفجره از فروشگاهی در مشهد کشف شد و 2 تن از عاملان فروش نیز دستگیر شدند.

این مقام قضایی همچنین به سودجویانی که با جان و مال مردم بازی می کنند هشدار داد: دست از اعمال خلاف قانون بردارند چرا که در صورت شناسایی و دستگیری مجازات سختی در انتظارشان خواهد بود.

توقیف خودروها تا 15 فروردین

گزارش خراسان حاکی است: معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مشهد نیز با اشاره به صدور دستورات ویژه دادستان در آستانه چهارشنبه آخر سال گفت: وسایل نقلیه ای که سرنشینان آن به پرتاب ترقه در کوچه و خیابان اقدام کنند بلافاصله توسط پلیس توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد شد. 

قاضی «شریعت یار» با بیان این که خودروهای مذکور حداقل تا پایان تعطیلات نوروزی و در صورت ضرورت به مدت بیشتری در توقیف باقی می مانند، تصریح کرد: توقیف خودروها تنها به پرتاب ترقه محدود نمی شود چرا که موتورسیکلت ها و خودروهای حامل مواد محترقه و یا وسایل نقلیه ای که سرنشینان آن به هر طریقی مانند رفتارهای پرخطر و انجام حرکات نامتعارف موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان شوند و یا با آلودگی صوتی و رفتارهای خلاف شئونات اسلامی، قانون شکنی کنند نیز در همین ردیف قرار می گیرند و نه تنها خودروهای آنان توقیف می شود بلکه به پرونده های آنان در دادسرا رسیدگی می شود و در صورت اثبات جرم در دادگاه به تحمل مجازات های قانونی محکوم خواهند شد.

به گزارش خراسان،  این مقام قضایی با اشاره به حوادث تلخی که به خاطر پرتاب ترقه و نارنجک های دست ساز طی سال های گذشته رخ داده است، خاطرنشان کرد: ترقه های موجود در بازار و یا مواد منفجره ای که توسط افراد در زیرزمین ها و مخفیگاه ها ساخته می شود کاملا غیراستاندارد و خطرناک هستند و در صورت بروز کوچکترین حادثه ای مانند گرمای دست و یا قرارگرفتن روی هم منفجر می شود که عواقب تلخ و جبران ناپذیری در پی دارد.

2 سال زندان برای حاملان ترقه

قاضی «شریعت یار» اضافه کرد: دادسرای مشهد با جدیت ماجرای ترقه ها و مواد انفجاری در آستانه چهارشنبه آخر سال را پیگیری می کند بنابراین سودجویان و عاملان فروش بدانند در صورتی که نارنجک دست ساز و یا مواد محترقه ای نزد متهمی کشف شود همه عاملان فروش و توزیع مواد محترقه با معرفی متهم تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند و قضات نیز این موضوع را تا رسیدن به عوامل اصلی توزیع و فروش مواد محترقه پیگیری می کنند. 

وی به مجازات های پیش بینی شده در قانون برای حاملان مواد محترقه نیز اشاره کرد وگفت: افرادی که مواد محترقه را نگهداری و یا حمل کنند طبق قانون تا 2 سال زندان محکوم می شوند و در این رابطه هیچ گونه اغماضی نیز صورت نمی گیرد.

فروشندگان ترقه سال های بعد هم دستگیر می شوند

معاون دادستان مشهد همچنین افزود: افرادی که به اتهام فروش و یا توزیع مواد محترقه دستگیر شوند در سال های آینده نیز با مشکل جدی مواجه خواهند شد چرا که برای پیشگیری از وقوع و تکرار این گونه جرایم قبل از چهارشنبه آخر هر سال، این افراد با اجرای طرح های ویژه جمع آوری و تا پایان نوروز از آنان نگهداری خواهد شد. 

قاضی «شریعت یار» با تاکید بر این که برخورد قاطع با ترقه بازان و سودجویان خواسته به حق مردم از دستگاه قضایی است اضافه کرد: افرادی که در سال های گذشته و به خاطر پرتاب ترقه دچار نقص عضو شده اند و یا جان آنان به خطر افتاده است در تماس های مکرر با مسئولان قضایی درخواست دارند تا با این گونه اقدامات مجرمانه برخورد قاطعی صورت گیرد بنابراین دادستان به عنوان مدعی العموم، دستورات ویژه ای را برای برخورد جدی با «فروشندگان مواد محترقه» و «ترقه بازان» صادر کرده است و نیروهای انتظامی نیز همه تلاش خود را برای دستگیری این افراد به کار گرفته اند.

 توصیه به خانواده ها

وی در پایان به خانواده ها نیز توصیه کرد: مراقب فرزندان خود باشند و نگذارند به طور پنهانی و یا آشکار اقدام به خرید ترقه کنند چرا که در صورت بروز هرگونه حادثه تلخی برای شهروندان، دچار عواقب سختی خواهند شد.

وی گفت: در بسیاری از موارد پرتاب ترقه منجر به مرگ افراد شده است و پرتاب کنندگان نیز به اتهام قتل عمد محاکمه شده اند که در چنین هنگامی دیگر پشیمانی سودی ندارد و جگرگوشه هایشان پای چوبه دار قرار می گیرند بنابراین قبل از آ ن که چنین حوادث تلخی زندگی آنان را از هم بپاشد برای پیشگیری از آن اقدام کنند و مراقب فرزندان خود باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین