تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت جستجوی حیات فرازمینی در مریخ+تصاویر

موشک عظیم پروتون در پایگاه فضایی بایکنور قزاقزستان در حال آماده‌سازی است تا روز دوشنبه فضاپیمای اگزومارس را به مقصدش برساند. اگزومارس پروژه مشترک سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه برای جستجو در مریخ است.
این ماموریت که فاز اول آن دوشنبه کلید می‌خورد دو هدف اصلی و عمده دارد. اول بررسی و آنالیز گازهای اتمسفر مریخ با تمرکز ویژه بر روی متان که کشف آن می‌تواند نشان دهنده  وجود احتمالی حیات در گذشته یا حال سیاره سرخ باشد. هدف دوم این ماموریت هم فرود مریخ‌نشین اسکیاپارلی بر روی سطح سیاره سرخ است.

موفقیت این ماموریت هم برای روسیه و هم برای سازمان فضایی اروپا یک دستاورد مهم به حساب می‌آید. هر چند ناسا تجربه زیادی در فعالیت مریخی دارد اما سازمان فضایی اروپا در این زمینه تنها یک تجربه در سال ۲۰۱۳ داشته و روسیه هم تاکنون دستاورد موفقی درباره مریخ برایش ثبت نشده است. به همین خاطر هر دو طرف برای موفقیت در این عملیات تاریخی تلاش می‌کنند.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت جستجوی حیات فرازمینی در مریخ+تصاویر

به گزارش کریستین ساینس‌ مانیتور اما مسئله اصلی و مهم در این ماموریت پاسخ به این سوال است که در مریخ حیات وجود دارد یا خیر؟ این کشف در صورت رسیدن به نتیجه می‌تواند یک تحول بزرگ علمی به حساب آید. به همین خاطر موشک پروتون روز دوشنبه مدارگرد TGO و مریخ‌نشین «اسکیاپارلی» (Schiaparelli) را روانه‌ مریخ می‌کند.

با رسیدن به مریخ، مدارگرد TGO از همان مداری که قرار گرفته شروع به جستجو برای گاز متان در اتمسفر سیاره سرخ می‌کند. کشف گاز متان می‌تواند به عنوان یک نشانه‌ از وجود احتمالی حیات در یک سیاره دیگر تلقی شود. به دنبال این جستجو مریخ‌نشین اسکیاپارلی روی سطح مریخ فرود می‌آید تا فناوری‌های فرود روی سطح سیاره را برای فاز دوم ماموریت آزمایش کند.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت جستجوی حیات فرازمینی در مریخ+تصاویر

به گزارش خبرآنلاین، با پیشرفت فاز اول ماموریت اگزومارسدر فاز دوم ماموریت که سال ۲۰۱۸ آغاز می‌شود، یک مریخ‌نورد پیشرفته‌تر برای جستجو به دنبال حیات روی سطح این سیاره فرود می‌آید. این مریخ‌نورد از سطح سیاره‌ی سرخ برای جستجوی حیات نمونه‌برداری مي‌کند. بر روی زمین ۹۰ درصد گاز متان به وسیله فعالیت جانداران به وجود می‌آید. به همین خاطر وجود متان در مریخ هم می‌تواند احتمالا نشانه  فعالیت بیولوژیک یا حیات فرازمینی باشد. با این وجود کشف متان یک دلیل قاطع به معنای وجود حیات در حال حاضر  مریخ نیست. به گفته دانشمندان گاز متان تنها می‌تواند یک نشانه باشد و نیاز به تحقیقات گسترده بعدی دارد.