کد خبر: ۳۵۵۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

حزب جبهه ملی فرانسه: اولاند نشان افتخار ولیعهد سعودی را پس بگیرد

حزب «جبهه ملی فرانسه» چند روز پس از تشدید فشار افکار عمومی این کشور درباره اعطای نشان افتخار از سوی دولت فرانسه به ولیعهد سعودی، رژیم عربستان را شایسته دریافت این نشان ندانست و از «فرانسوا اولاند» خواست ننگ این اقدام را با پس گرفتن نشان، پاک کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا به نقل از «فرانس24»، «فلورین فیلیپو» معاون و دومین مقام حزب جبهه راستگرای ملی فرانسه گفت: عواقب اعطای نشان افتخار از سوی فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه به «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی تشدید و این وجهه فرانسه است که متضرر می شود.
فیلیپو افزود: اعطای نشان افتخار که بالاترین نشان دولت فرانسه است، با مشی رژیم سعودی به ویژه در ارتباط با حقوق زن و مرد در این کشور متناقض است.

عضو ارشد حزب جبهه ملی فرانسه که ریاست آن را «مارین لوپن» بر عهده دارد با اشاره به گزارش رسانه ها درباره تن دادن دولت فرانسه به فشارهای دیپلماتیک مقامات سعودی بر پاریس برای اعطای این نشان به محمد بن نایف ولیعهد عربستان تصریح کرد: این موضوع، ننگ مساله را افزایش داده است.
فیلیپو گفت: این قضیه به شدت بر آبرو و وجهه کشورمان سنگینی می کند.
وی تاکید کرد: در عمل به مبادی کرامت و شرف، رییس جمهور فرانسه باید نشان افتخار را از ولیعهد سعودی پس بگیرد.

پیش از این اظهارات معاون حزب راستگرای فرانسوی، اقدام فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه به اهدای نشان افتخار کشورش به ولیعهد عربستان سعودی موجی از انتقادها را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.
به گزارش تارنمای روزنامه فرانسوی «لوموند»، اولاند جمعه گذشته این نشان را به ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی اهدا کرد.
«الیزه» کاخ ریاست جمهوری فرانسه، خبر سفر محمد بن نایف و همچنین اهدای نشان افتخار به وی را در همان روز رسانه ای نکرد.

اقدام رئیس جمهوری فرانسه به اهدای این نشان به ولیعهد سعودی انتقادات متعددی را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت؛ زیرا از ابتدای سال جاری میلادی (دو ماه گذشته) 71 مورد اعدام در عربستان سعودی صورت گرفته است که آخرین آنها به روز یکشنبه گذشته باز می گردد.
علاوه بر اعدام های سال جاری میلادی، رژیم سعودی بر اساس آمارهای رسمی که خبرگزاری فرانسه منتشر کرد، در سال 2015 نیز 153 تن را اعدام کرده است؛ امری که به نوشته مطبوعات فرانسه در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.
عربستان سعودی در دوم ژانویه (12 دی)، 47 نفر از جمله «شیخ نمر النمر» روحانی شیعه مخالف را به اتهام «تروریسم» اعدام کرد. این امر بحران دیپلماتیک در روابط تهران - ریاض را نیز در پی داشت.

ظاهرا بنا نبود اعطای نشان افتخار به شاهزاده سعودی رسانه ای شود، اما خبرگزاری عربستان سعودی این موضوع را منتشر کرد و الیزه هم ناچار شد این خبر را تایید کند.
اطرافیان اولاند در مورد دلیل این اقدام به خبرگزاری فرانسه گفتند: از آنجا که اولاند در سفر به عربستان سعودی عالی ترین نشان این کشور را دریافت کرد، این نشان در اقدامی مشابه به محمد بن نایف اهدا شده است.
خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز در گزارشی در این باره نوشت: اعطای نشان افتخار از دست رئیس جمهوری فرانسه به ولیعهد کشوری که در نقض حقوق بشر سابقه دارد، به شدت مورد انتقاد شهروندان فرانسوی قرار گرفته است؛ آنها می گویند رئیس جمهورشان با اعطای این نشان، از ارزش و اعتبار آن کاسته است.

لوموند در ادامه خبر خود نوشت: فرانسه روابط بسیار نزدیکی با عربستان سعودی دارد که به عقد قراردادهای تسلیحاتی بسیار مهمی منجر شده است.
در همین ارتباط، روزنامه رای الیوم با اشاره به لغو قرارداد تسلیحاتی سه میلیارد دلاری عربستان که قرار بود به ارتش لبنان اختصاص یابد این اقدام را یک رشوه بزرگ از طرف سعودی ها به فرانسه وحمایت از صنایع نظامی این کشور دانست.

رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: عربستان نیاز مبرم به سلاح های فرانسوی ندارد، سلاح هایی که در مقایسه با سلاح های آمریکایی که در انبارهایش دارد در درجه پایین تری قرار دارند و مدرن تر و پیشرفته تر به حساب نمی آیند، اما با وجود این، عربستان سعودی، قرارداد تسلیحاتی سه میلیارد دلاری که قرار بود به ارتش لبنان اختصاص یابد را به ارتش خود اختصاص داد.
قرارداد سلاحی که به ارتش لبنان اختصاص یافته بود در درجه نخست برای کسب رضایت فرانسه بود و اعتراض های فرانسه به لغو آن، پرواز عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان به پاریس به شکل سریع و اعلام وی مبنی بر تحویل سلاح ها به ارتش عربستان، باعث آسودگی خاطر فرانسوی ها شد که با دادن نشان افتخار به شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان توسط فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه این آسودگی را نشان دادند.
نشان « لژیون دنور» بالاترین نشان افتخار فرانسه محسوب می شود که «ناپلئون بناپارت» امپراطور فرانسه در سال های 1804 تا 1815 میلادی آن را بنا گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین