کد خبر: ۳۵۵۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
سخنگوی وزارت بهداشت:

مصدوم شدن 600 نفر در کرکوک با گاز خردل/ اعزام سه تیم پزشکی از ایران

سخنگوی وزارت بهداشت از مصدوم شدن 600 نفر بر اثر انتشار گاز خردل از سوی داعش در کرکوک و اعزام سه تیم پزشکی از ایران خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در این وزارتخانه افزود: پس از تماس وزیر بهداشت عراق با وزیر بهداشت کشورمان و در خواست کمک برای درمان مصدومان انفجار گاز خردل از سوی داعش در شهر کرکوک تاکنون سه تیم پزشکی به سرپرستی دکتر مصطفی قانعی فوق تخصص ریه به این شهر اعزام شده و 50 پزشک عراقی را آموزش دادند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: بر اثر این حادثه 600 نفر مصدوم شدند که البته تعداد مصدومان بد حال کمتر است .بخشی از مصدومیتها نیز مزمن است و در آینده خودنمایی می کند.
حریرچی اضافه کرد: گاز خردل، خیلی گاز کشنده ای نیست اما عوارض شیمیایی شدیدی بر جا می گذارد که تا سالها و بلکه تا آخر عمر افرادی که دچار آن می شوند را آزار می دهد و عوارض مزمن آن ماندگار است.

** مرگ 10 نفر در چهارشنبه سوری سال 93
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره حوادث چهارشنبه آخر سال نیز گفت: چهارشبه آخر سال گذشته در مجموع دو هزار و 502 نفر مصدوم به اورژانس بیمارستانهای کشور مراجعه کردند که 459 نفر آنها را آمبولانسهای اورژانس 115 منتقل کرد.
وی گفت: در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته دو نفر جان باختند، 43 درصد آسیب دیدگان در گروه سنی پنج تا 19 سال و 26.5 درصد افراد بین 20 تا 29 سال بودند، 33 درصد آنان دانش آموز بودند و شایعترین آسیب نیز با 36 درصد به دست و بعد از آن با 23 درصد در چشم بود.
حریرچی افوزد: 50 درصد آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری آخر سال گذشته دچار سوختگی شدند و 43.5 درصد دچار بریدگی شدند و 93 درصد این حوادث در شهرها بود.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به اقدامات این وزارتخانه در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: امسال در ایام نوروز 9 روز تعطیل رسمی داریم که برای بیمارانی که نیازمند خدمات درمانی هستند، مشکل ساز است و باید این تعطیلات در سالهای آینده ساماندهی شود.

وی افزود: مهمترین آسیب ایام نوروز تصادفات، مسمومیتها و سرماخوردگی است و با توجه به اینکه مراکز درمانی خصوصی در این ایام تعطیل هستند،بیشترین بار خدمات به بیمارستانهای دولتی وارد می شود.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: سال گذشته به سازمان نظام پزشکی ابلاغ کردیم که باید یک چهارم مراکز بهداشتی-درمانی خصوصی در ایام نوروز باز باشند اما به جز داروخانه ها بقیه مراکز خیلی توجه نکردند و از عملکرد بخش خصوصی به جز داروخانه ها در ایام نوروز سال 94 راضی نیستیم.
وی افزود: امسال نیز به سازمان نظام پزشکی برای باز مانده یک چهارم درمانگاه ها و مراکز درمانی بخش خصوصی ابلاغ کرده ایم که امیداریم رعایت کنند.

حریرچی گفت: در نوروز امسال 18 هزار و 500 تکنسین اورژانس در دو هزار و 158 پایگاه شهری و جاده ای با استفاده از چهار هزار و 970 آمبولانس بدون تعطیلی به مردم خدمات رسانی می کنند، اورژانسهای بیمارستانی و بخشهای مراقبت ویژه نیز مانند ایام غیر تعطیل باز هستند و به مردم خدمت می دهند.
وی اضافه کرد: 20 پایگاه اور‍ژانس هوایی و دو پایگاه اورژانس دریایی نیز در این ایام فعال هستند و ستاد عملیات بحران دانشگاههای علوم پزشکی نیز به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند.
حریرچی با اعلام اینکه کلینیک های ویژه سرپایی بیمارستانها و درمانگاههای شبانه روزی نیز در ایام نوروز فعال هستند از فعالیت چهار هزار و 500 تیم بازرس بهداشت محیط در قالب 1700 تیم خبر داد و از مردم خواست در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی با شماره های 190 یا 1490 تماس بگیرند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا برای شلوغی اورژانسهای بیمارستانی در شهرهای مسافرپذیر و ازدحام مردم در این مراکز چه تمهیدی اندیشیده شده است، توضیح داد: پزشکان متخصص در اورژانس تمام بیمارستانهای کشور به صورت 24 ساعته حضور دارند و در اورژانس شهرهای کوچک نیز پزشکان عمومی دوره دیده حضور دارند.
وی گفت: برای کاهش شلوغی اورژانس بیمارستانها اقدامی که امسال انجام می شود این است که در صورت تشخیص پزشک،بیماران به بخش بستری ارجاع می شوند تا اورژانس به سرعت خلوت شود، ضمن اینکه امیدواریم درمانگاههای بخش خصوصی و مطبها نیز امسال به وظیفه خود عمل کنند و 25 درصد این مراکز در ایام نوروز باز بمانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین