کد خبر: ۳۵۵۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

چرا چهارشنبه سوری "خطرناک" شد؟

یک روانشناس معتقد است، نبود بستر لازم برای تخلیه هیجان نوجوانان و جوانان در طول سال موجب شده تا هیجان انباشته شده آنها ناگهانی و با رفتارهای غیراستاندارد و خطرناک در شبی مانند چهارشنبه سوری بروز پیدا کند.
آفتاب‌‌نیوز : سید محسن حجت خواه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های دیرینه ایرانیان است که همه در آن شب به جشن و سرور می پرداختند، گفت: متاسفانه در دهه‌های اخیر شاهدیم که این رسم و آیین با رفتارهای غیراستانداردی که از آن طرف مرزها آمده همراه شده و این شب را به شبی پرخطر برای همه افراد تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: در آیین چهارشنبه سوری تنها دورهمی و روشن کردن آتش مرسوم بوده، اما امروزه با آمدن ترقه که برخی از آنها عملا مانند نارنجک عمل می‌کنند، جشن و سرور این شب به ترس و دلهره تبدیل شده است.

حجت خواه در خصوص چرایی این مسئله گفت: متاسفانه در طول سال بستر لازم برای تخلیه هیجان نوجوانان و جوانان ما وجود ندارد و به همین علت هیجان انباشته شده آنها در شبی مثل چهارشنبه سوری به صورت ناگهانی تخلیه می‌شود.

وی تصریح کرد: این تخلیه هیجان آنی هم از آنجا که کنترل شده نیست، همواره همراه با رفتارهای غیراستاندارد و خطرناک بوده و امکان آسیب به خود فرد و یا اطرافیان در پی این رفتارها وجود دارد.

حجت خواه با بیان اینکه ظرفیت‌های شادی و شادمانی در فرهنگ فعلی ملی، مذهبی و قومی ایرانی‌ها کم شده، گفت: متاسفانه ما ایرانی‌ها در تمام فرهنگ‌های ملی، مذهبی و قومی خود بیشتر به مراسم سوگ و عزاداری بها می‌دهیم تا جشن و سرور.

این روانشناس افزود: سوم، هفتم و چهلم و سال برای مراسم عزاداری برگزار می‌شود، اما مراسم جشن محدود و اندک است و به آن بها نمی‌دهیم، در حالیکه این جشن و شادی برای تنظیم هیجان و برای سلامت زندگی ضروری است.

وی تصریح کرد: در همین راستا رسانه‌ها و مطبوعات باید پای کار بیایند و فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد که به همان نسبت که به مراسم عزا بها داده می‌شود، مراسم جشن و شادی نیز مهم تلقی شوند.

حجت خواه افزود: همچنین باید مکانهایی برای برگزاری جشن‌ها در نظر گرفته شود که افراد در آن به دور از رفتارهای پرخطر به جشن و شادی بپردازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین