کد خبر: ۳۵۵۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶

وعده های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

هر چه از رقابت های درون حزبی زمان بیشتری می گذرد، مردم آمریکا حساسیت بیشتری به شعارهای انتخاباتی نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دمکرات نشان می دهند، به عنوان مثال جامعه مسلمانان آمریکا به شعارهای برنی سندرز نامزد سوسیال دمکرات و رقیب هیلاری کلینتون اقبال نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، هر چند که جمعیت جامعه مسلمانان در آمریکا به چهار میلیون هم نمی رسد و به همین دلیل بر روند انتخابات این کشور چندان تاثیرگذار نخواهد بود، اما اظهار نظرهای نژاد پرستانه دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوریخواهان درباره مسلمانان در مقابل اظهار نظرهای برنی سندرز که ازحقوق آنان حمایت می کند، نشان می دهد که رای مسلمانان آمریکایی به عنوان یک گفتمان انتخاباتی حائز اهمیت است.

** اردوگاه الاغ
--- هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون سناتور سابق نیویورک، وزیر خارجه دولت اول اوباما که در انتخابات سال 2008 رقیب درون حزبی اش بود، سرشناس ترین نامزد دمکرات ها است که بر اساس نظر سنجی ها نسبت به برنی سندرز از شانس بیشتری برخوردار است.
هیلاری به دنبال آن است تا بعد از اوباما، رییس جمهور آمریکا شود تا دمکرات هادر یک پروسه زمانی 12 ساله دو رویداد تاریخ انتخابات این کشور یعنی نخستین رییس جمهور رنگین پوست و نخستین رییس جمهور زن را در کارنامه سیاسی خود به ثبت برسانند.
هیلاری با شعار اینکه مردم آمریکا به یک قهرمان نیاز دارند و من می خواهم همان قهرمان باشم تا هم سطح زندگی آنان را ارتقا دهم و هم زمینه را برای پیشرفت بیشتر آمریکا فراهم کنم، پا به عرصه انتخابات گذاشته است.
او با شعار کمک به عامه مردم برای پیشرفت در زندگی وارد عرصه انتخابات شد و همچنین بر محترم شمردن حقوق زنان و دفاع از آن تاکید ویژه ای دارد.
هیلاری که از تجربه های هشت ساله دوران ریاست جمهوری همسرش بیل کلینتون و حمایت های باراک اوباما برخوردار است، مدعی است، برای اصلاح عملکرد تجاری آمریکا به ویژه منطقه اقتصادی وال استریت برنامه های ویژه ای تدارک دیده است.
هیلاری در کارزارهای انتخاباتی خود در جمع مردم ایالت های مختلف بارها بر این نکته تاکید کرد که اگر رییس جمهور شود، کاری می کند تا چرخ اقتصاد نه تنها برای طبقات بالا بلکه برای همه مردم آمریکا بچرخد.
او همچنین بارها بر این جمله تاکید کرده است که اگر رییس جمهور شود، برای امنیت آمریکا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
هیلاری کلینتون که خود را معمار تحریم های ضد ایرانی معرفی می کند با صراحت اعلام کرده که بر ای تشکیل اجماع جهانی بر ضد تهران، هزاران مایل به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و با بسیاری از مقام های کشورهای مختلف جهان رایزنی کرده است.
البته کلینتون آشکارا گفته است که اگر رییس جمهور شود، به توافق هسته ای پایبند خواهد بود اما روش های سختگیرانه تری را در برابر تهران اتخاذ خواهد کرد.

--- برنی سندرز
نامزد سالخورده دمکرات ها که جدی ترین رقیب هیلاری کلینتون است و با اتخاذ شعارهای انتخاباتی حامی طبقه متوسط و ضعیف جامعه مورد علاقه و حمایت اکثر جوانان آمریکایی قرار گرفته است، مخالف هر گونه ماجراجویی جدید در خاورمیانه است و با انتقاد از برخی از سیاست های دولت های گذشته در آمریکا، حمله به عراق و افغانستان و همچنین کودتا علیه دولت محمد مصدق در ایران را با صراحت محکوم می کند.
سندرز همچنین با صراحت از گفت وگو تعامل با ایران سخن می گوید و معتقد است که ایران بخشی از معاملات جهانی باشد، بیشتر احساس مسوولیت خواهد کرد.
حمایت صریح برنی سندرز از شهروندان مسلمان ساکن آمریکا یکی دیگر از نقاط قوت شعارهای انتخاباتی او است، سندرز به مساجد و مراکز اسلامی در نقاط مختلف آمریکا سر می زند .

** اردوگاه فیل
---ترامپ
جمهوریخواهان در این دوره از انتخابات که 9 نامزد و شعار 'تغییر' وارد فضای انتخاباتی شده اند و همه نامزدها به نحوی سیاست های داخلی و خارجی باراک اوباما را زیر سوال برده اند، با چالش و پدیده ای به نام ترامپ مواجه شده اند که باعث تفرقه در اردوگاه جمهوریخواهان شده است.
میلیارد معروف که گفته می شود صاحب چند قمار خانه است، در یک اظهار نظر جنجالی خواستار جلوگیری کامل از ورود مسلمانان به آمریکا شد و اسلام و مسلمانان را دشمن آمریکا نامید که این مسئله با واکنش جهانی روبرو شد.
ترامپ در یک سخنرانی دیگر گفت: اگر رییس جمهور شود، با هزینه دولت مکزیک، برای جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی به آمریکا، مرز دو کشور را دیوار کشی می شود که این اظهار نظر موجب تنش در روابط آمریکا و مکزیک شد و جو بایدن مجبور شد که از مقام های این کشور عذرخواهی کند و آن را صرفا تبلیغاتی انتخاباتی نامزدها نامگذاری کند.
همچنین این اظهار نظرهای جنجالی ترامپ با واکنش 'فدریکو لومباردی،' سخنگوی واتیکان، مواجه شد و گفت: پاپ همواره درباره مشکلات مربوط به مهاجرت در سراسر جهان، وظایفی که ما برای حل این مشکلات به شیوه ای انسانی داریم و نیز میزبانی از افرادی که در پی یافتن صلح و نیز یک زندگی شرافتمندانه تر وارد کشورهای دیگر می شوند، صحبت می کند.
اظهارات ساختار شکنانه ترامپ که موجب شکاف در اردوگاه جمهوریخواهان شده است و تلاش برخی از احزاب و رسانه ها باعث شده است تا او تهدید کند، در صورت نیاز به عنوان نامزد مستقل به رقابت خواهد پرداخت.
ترامپ همچنین با انتقاد از سیاست های اوباما در قبال تهران، اظهار داشت که سیاست های اوباما باعث آزاد سازی مقدار قابل توجهی از دارایی های ایران شده است و ایرانی ها به جای خرید از آمریکا با کشورهای اروپایی قراردادهای بزرگی منعقد کرده اند.

--- تد کروز
تد کروز که از او به عنوان یک نامزد غیر قابل انعطاف با گرایش های مذهبی شدید نام برده می شود، اعلام کرده است در صورتی که رییس جمهور آمریکا شود، از سیاست های اسراییل در برابر فلسطینیان حمایت خواهد کرد.
کروز با انتقاد شدید از سیاست های اوباما، اعلام کرد اگر رییس جمهور آمریکا شود همه فرامین ویژه رییس جمهور را که غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی آمریکا است، لغو خواهد کرد.
وی درباره توافق هسته ای تهران با خطرناک خواندن ایران، گفت : آزمایش بمب اتمی توسط کره شمالی که در گزارش ها منعکس شد، نشان می دهد که ابطال توافق هسته ای ایران و 1+5 تا چه حد ضروری است.
او مدعی شد اگر رییس جمهور شود تحت هیچ شرایطی به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند.
کروز همچنین با حمله شدید به ترامپ، رییس جمهور شدن، هم حزبی خود را فاجعه بار خواند و درباره او گفت : من از این حملات ناراحت نمی شوم و به آن ها می خندم، زیرا دونالد ترامپ را یک بازیگر سرگرم کننده تلقی می کنم، گوش کردن به اظهارات دونالد ترامپ به همان اندازه برای من سرگرم کننده است که به سیرک بروم و آکروبات ها و خرس های رقصنده را در سیرک ببینم.

-- مارک روبیو
مارک روبیو کوبایی اصل که با حملات تند علیه ترامپ و هیلاری کلینتون تلاش کرد اقبال افکار عمومی را به سمت خود متمرکز کند، با انتقاد از سیاست های ترامپ درباره مهاجران، انتخاب او را به عنوان رییس جمهور برای آینده مردم آمریکا بسیار خطرناک می داند.
روبیو برای همسو کردن لابی های قدرت در آمریکا ضمن دفاع تمام قد از رژیم صهیونیستی، مدعی شد اگر رییس جمهور آمریکا شود، توافقنامه هسته ای با تهران را پاره خواهد کرد.
وی همچنین با انتقاد از سیاست های خاورمیانه ای اوباما تصریح کرد اوباما در گرداب خاورمیانه گرفتار شده و دست پوتین را باز گذاشته تا جای آمریکا در این منطقه را پر کند.
روبیو در جریان یک نطق انتخاباتی به سیاست های اوباما در قبال ایران، روسیه و چین حمله کرد و گفت : ایران به اعتقاد من با توجه به صدها میلیارد دلاری که باراک اوباما در راستای تخفیف تحریم ها به آنها داده است به دستیابی تسلیحات هسته ای نزدیک شده است.
نامزد جمهوریخواهان در انتخابات درون حزبی گفت : جهان امروز خطرناک تر است و آمریکا امنیت کمتری دارد، زیرا کشوری دیوانه مثل کره شمالی دارای تسلیحات هسته ای است. چینی ها اسرار ما را سرقت و ارتش خود را تقویت کرده اند. ولادیمیر پوتین به دنبال بی ثباتی در سراسر جهان است. ایران به اعتقاد من با توجه به صدها میلیارد دلاری که باراک اوباما در راستای تخفیف تحریم ها به آنها داده است به دستیابی تسلیحات هسته ای نزدیک شده است و داعش بهتر از گذشته تامین مالی و سازماندهی شده است.
وی با بیان اینکه مهمترین نیاز امروز جامعه ما آمریکا است، گفت:اگر رییس جمهور شوم، ارتش آمریکا را بازسازی خواهم کرد، زیرا زمانی که آمریکا قویترین ارتش را داشته باشد، جهان از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
نتایج انتخابات در سه شنبه بزرگ و بعد از آن که با پیروزی های ترامپ و هیلاری کلینتون همراه است، نشان می دهد که این دو نامزد بیش از یک دوم راه را برای اینکه به عنوان نامزد نهایی دمکرات ها و جمهوریخواهان انتخاب شوند، پیموده اند و احتمال اینکه تد کروز و مارک روبیو بتوانند، ترامپ را از گردونه رقابت ها خارج کنند، بسیار کم است.
جنجال در سخنرانی اخیر ترامپ نشان از شکاف در ارودگاه جمهوریخواهان درباره ترامپ است و این احتمال وجود دارد که این انشقاق، زمینه پیروزی دمکرات ها را در انتخابات 2016 فراهم کند، وجود دارد.
در صورت تداوم شرایط کنونی دراردوگاه جمهوریخواهان و انتخاب ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب، کار برای جمهوریخواهان دشوار و برای هیلاری کلینتون و دمکرات ها سهل تر خواهد شد.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رییس جمهوری روز سه شنبه 18 آبان 1395 برابر هشتم نوامبر 2016 برگزار خواهد شد.
نظام انتخاباتی در آمریکا پیچیده و دارای پروسه ای طولانی بر اساس رای الکترال کالج است و به هر ایالتی بر اساس وسعت و جمعیت، الکترال به آن اختصاص داده شده است.
هر نامزدی که بتواند بیشترین آرای الکترال (حداقل 270 از 539 رای الکترال) را در تمامی ایالات از آن خود کند به پیروزی می رسد.
ایالت هایی مانند فلوریدا و کالیفرنیا با برخورداری از بیشترین آرای الکترال، نقش تعیین کننده ای در انتخاب رییس جمهوری آمریکا دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین