کد خبر: ۳۵۵۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲

آیت‌الله هاشمی: با افتخار توسعه انسانی را برعهده می‌گیریم

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی، با تأکید بر اینکه بزرگترین کار، توسعه‌ی انسانی است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی داشته و یکی از مهم‌ترین دستاوردها، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی است که در حال حاضر پنج میلیون فارغ التحصیل و نزدیک به دو میلیون دانشجو در 450 واحد در سراسر کشور و چند واحد بین‌المللی دارد.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرایط جغرافیایی و منابع طبیعی غنی را از عوامل مؤثر برای اهمیت ایران در میان کشورهای منطقه دانست و افزود: نیروی انسانی کارآمد است که بتواند منابع طبیعی و امکانات بالقوه هر کشوری را به فعلیت برساند و یکی از دلایل شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب، فقر نیروی انسانی کارآمد و متخصص در کشور بود.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه قبل از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، «در سراسر کشور فقط 150 هزار دانشجو داشتیم»، گفت: خانواده‌ها می‌خواستند فرزندان دختر و پسر آنان تحصیل کنند، اما ظرفیت‌های پذیرش با تقاضاها ناهمگون بود.

ایشان افزود: ظرفیت دانشگاه‌های دولتی جوابگوی سیل عظیم متقاضیان تحصیلات دانشگاهی نبود و دل هر دلسوزی برای خانواده‌ها و جوانان مأیوس و نا امید به خاطر عدم عبور از سد کنکور می‌تپید.

ایشان با اشاره به اینکه «غول‌های رسانه‌ای مارکسیست‌ها، ادبیات خود را در جوامع تبلیغ می‌کردند»، افزود: ایران هم تحت تأثیر آن ادبیات قرار داشت و انقلابی‌ها به شدت با تفکر خصوصی سازی مخالف بودند، به طوری که حتی چند مدرسه غیر دولتی باقی مانده از رژیم سابق را نیز دولتی کرده بودند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه تحلیلی جامعه شناسنانه از چرایی و چگونگی تأسیس این دانشگاه و تشریح موانع ایجاد آن، به کمک‌های مادی، معنوی و سیاسی امام اشاره کرد و گفت: وقتی موضوع را برای ایشان شرح دادم، گفتند خودم هم به این نتیجه رسیده بودم که باید فکری به حال تحصیلات عالیه فرزندان مردم بکنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کمک یک میلیونی حضرت امام(ره) بسیار با برکت بود که هنوز برکات آن را می‌بینیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر اینکه هیچ‌کس سهامدار و مالک دانشگاه آزاد اسلامی نیست و حق اداره آن بر عهده‌ی هیأت مؤسس و هیأت امنای این دانشگاه است، گفت: اگر جایی دیدید که کسی سند مالکیتی دارد، آن را اعلام کنید و تمام افرادی که در این دانشگاه کار می‌کنند، براساس عملکرد خود، حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه 95 درصد بودجه 10 هزار میلیارد تومانی این دانشگاه از منابع شهریه تأمین شده است، گفت: قرار است با توسعه شهرک‌های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، به تدریج وابستگی به درآمد حاصل از شهریه دانشجویی را هم، کم کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به سامانه «ساها» دانشگاه آزاد اسلامی که 7500 آزمایشگاه از سراسر کشور در آن عضو هستند، گفت: این سامانه متقاضیان زیادی از سراسر کشور از جمله وزارت علوم برای عضویت دارد و محلی برای تبادل اطلاعات پژوهشگران و محققان در سراسر کشور است و در یک مورد از مراجعات مردم به این سامانه، یک میلیارد تومان کسب درآمد شده است.

ایشان همچنین به ساخت ماشین و موتورسیکلت برقی توسط دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دو و نیم میلیون موتورسیکلت در خیابان‌های تردد می‌کنند که یکی از عوامل آلودگی هوا به شمار می‌روند. اگر موتورسیکلت‌های برقی به تولید انبوه برسند، شاهد کاهش چشمگیر شاخص‌ آلاینده‌‌های زیست محیطی هستیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی از ساخت اولین نیروگاه پلاسما برای تولید انرژی از زباله‌ها خبر داد و افزود: در حال حاضر که تولید بی‌رویه زباله در کلانشهرها به معضل و تهدیدی جدی برای محیط زیست تبدیل شده است، این نیروگاه می‌تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به خطر کمبود آب در کشور که ناشی از کشاورزی غیراصولی و نادرست است، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 90 درصد آب کشور در کشاورزی و 10 درصد آن در صنعت و شرب مصرف می‌شود. که باید با مدیریت صحیح و به روز، کشت گلخانه‌‌ای را افزایش دهیم تا تولید محصولات کشاورزی، چندین برابر شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز خرسندی از ارتقای سطح دانش و تحصیلات دانشگاهی بانوان در سطح کشور گفت: خوشحالم که می‌بینم هر روز بر تعداد زنان اندیشمند و فرهیخته کشور افزوده می‌شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید بر اینکه ایران اکنون مردمی آگاه دارد، اظهار داشت: انتخابات اخیر کشور نشان از آگاهی، هوشمندی و بلوغ سیاسی مردم دارد، به طوری که ایران الگویی برای کشورهای جهان سوم و غیرمتعهدها شده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خطاب به ابراز لطف و محبت چند تن از دانشگاهیان واحد پردیس، گفت: بنده خودم را یک فرد معمولی می‌دانم که شرایط به گونه‌ای پیش آمد که امکان اقداماتی برای اینجانب در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و... را فراهم کرد.

در ابتدا این دیدار، خانم دکتر فرح حبیب، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس به ارائه گزارشی از عملکرد این واحد پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین، دانشگاه حضوری جهان، 40 درصد بار آموزش عالی و 20 درصد تولید علم کشور را برعهده دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس با بیان اینکه 6 آزمایشگاه این واحد در سامانه ساها به ثبت رسیده است، گفت: واحد پردیس، اولین واحدی است که طرح شهرک شفا در آن به تصویب رسیده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، طی 2 سال گذشته توانسته در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی به موفقیت‌هایی دست یابد.

آقای اکبری از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس نیز پیشنهاد برگزاری کنگره بین‌المللی برای تبیین شخصیت علمی، فرهنگی، سیاسی و مبارزاتی آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی را ارائه دادند.

همچنین آقای استدیه، نماینده تشکّل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، به بیان مطالبات دانشجویان پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین