کد خبر: ۳۵۵۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲

توصیه‌ تغذیه‌ای وزارت بهداشت درباره مصرف موادغذایی در نوروز

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو توصیه‌هایی درباره مصرف مواد غذایی در نوروز ارایه کرد.
آفتاب‌‌نیوز : حسین رستگار گفت: با توجه به اینکه در ایام نوروز صله رحم و بازدیدها افزایش می‌یابد به تبع آن مصرف مواد غذایی نیز به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و با وجود آنکه توصیه می‌شود از تمام مواد غذایی ویژه نوروز در حد متعادل برای کسب انواع ویتامین‌ها، عناصر مفید، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مفید مصرف شود، اما در این میان میوه‌جات با توجه به میزان ویتامین‌های مختلف و مواد آنتی‌اکسیدان و ارتقاء دهنده سلامت در رتبه اول قرار می‌گیرند، اما با توجه به وجود قندهای ساده در افراد دیابتی یا مستعد به دیابت، مصرف زیاد میوه جات می‌تواند باعث افزایش قندخون شوند که در این افراد مصرف متعادل میوه‌جات (بویژه میوه‌های بسیار شیرین از جمله موز و هندوانه) توصیه می‌شود.

او گفت: در اولویت دوم آجیل و تنقلات قرار دارد؛ زیرا با وجود فواید آنها، مصرف زیادشان می تواند سیستم گوارش بویژه کبد را تحت فشار قرار دهد و بر اساس طب سنتی مزاج فرد را دگرگون و متلاطم کند.

رستگار ادامه داد: در رتبه سوم مصرف شیرینی جات قرار دارد؛ مصرف زیاد آن‌ها بویژه شیرینی‌های تهیه شده با شکر زیاد و روغن‌های با اسیدهای چرب اشباع بالا و اسید چرب ترانس به خصوص روغن‌های جامد، باعث افزایش قند و چربی خون می‌شود که برای افراد دیابتی و بیماران قلبی و عروقی مضر است.

به گزارش ایسنا، او گفت: بطور کلی در صورت مصرف مواد غذایی معمول نوروز، بهتر است از اولویت میوه‌جات و سپس آجیل و تنقلات و در مرحله آخر شیرینی مصرف شود. مصرف این سه اولویت نیز باید متعادل و بر اساس بیماری‌های فرد باشد تا شاهد عود بیماری‌های افراد در ایام خوش نوروز نباشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین