کد خبر: ۳۵۵۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان خبر داد

پرداخت عیدی به 1000 خانواده دارای بیش از دو معلول تهرانی

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان گفت: انجمن حمایت از حقوق معلولان در حال حاضر به یکهزار خانواده دارای دو معلول به بالای تهرانی، کارت هدیه 100 هزارتومانی به عنوان «عیدی» پرداخت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : علی همت محمودنژاد در نشست خبری پایان سال خود که امروز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور باید هر 10 سال چرخه ارائه خدمات خود به معلولان را بررسی کند تا مشخص شود چه تعداد معلول به استقلال و خودکفایی رسیده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش توانمندسازی موفق‌تر از سازمان بهزیستی عمل کرده است.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: برنامه‌هایی که در دولت‌های قبلی و فعلی اجرا شده‌اند باید برای معلولان نیز قابل لمس باشند.

محمودنژاد ادامه داد: رییس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد که رسیدگی به امور معلولان وظیفه انسانی و اسلامی دولت است و در اولویت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که همواره در طول دولت یازدهم در نامه‌نگاری‌های خود به مسئولان دولتی این مساله را یادآوری می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین رییس‌جمهور در بازدید از مرکز نگهداری سالمندان مریم مقدس ارامنه قول داد که تا نیمه ابتدایی سال 94 تمامی مشکلات معلولان را در بخش تجهیزات توانبخشی برطرف کند که این اقدامات نیز صورت نگرفته است.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: در حال حاضر بیش از 2000 معلول در این انجمن حضور دارند که فاقد ویلچر هستند این در حالی است که تمامی آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و به مساله آنها رسیدگی نشده است.

محمودنژاد ادامه داد: بر اساس برنامه‌ای در سازمان بهزیستی کشور چنانچه معلولی وسیله توانبخشی ویلچر را دریافت کند تا سه سال بعد دیگر به وی ویلچر ارائه نخواهد شد که این مساله مشکلاتی را برای معلولان ایجاد کرده است.

وی در ادامه به وعده رییس‌جمهور مبنی بر تامین تجهیزات توانبخشی معلولان تا پایان نیمه اول سال 94 اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این مساله مطالبه معلولان از رییس‌جمهور است و باید این وعده پیگیری شود.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: قرار بود «شورای عالی توانبخشی» در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شود که این موضوع تنها در حد حرف باقی ماند و سوال ما این است که چرا جلسات این شورا تشکیل نمی‌شود؟

محمودنژاد در ادامه سال 95 را سال «شکوفایی معلولان و اراده خدمت بیشتر مسئولان به جامعه هدف بهزیستی» دانست و گفت: مسئولان بهزیستی باید از ارائه اعداد و ارقام و آماری که هیچگاه در زندگی معلولان احساس و لمس نمی‌شود در سال آینده خودداری کنند.

وی در ادامه به مساله فرهنگ‌سازی در خصوص معلولان تاکید کرد و یادآور شد: در حوزه معلولان و توجه جامعه به آنها باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد که این مساله نیز برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی امور فرهنگی در کشور است.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه به مشکلات معلولان در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات معلولان ناشی از مسائلی است که در حوزه فرهنگی به آنها تحمیل می‌شود مانند عدم ازدواج دختران معلول، عدم حمایت از استقلال خانواده‌های زوج معلول و تعیین مهریه‌های سنگین در قبال خواستگاری افراد دارای معلولیت و همچنین عدم توجه به توانمندسازی آنها و ... که این مسائل باید در کشور مورد پیگیری قرار گیرند.

محمودنژاد در ادامه یکی از مشکلات معلولان در ایام نوروز را عدم دسترسی مناسب به هتل‌ها، مراکز اقامتی و تفریحی دانست و خواستار رسیدگی مسئولان به این مساله شد.

وی در ادامه به برگزاری مراسم «شکرانه سلامت شنوایی» توسط سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه ما مراسم شکرانه شنوایی را برگزار کردیم اما باید بدانیم هنوز افراد بالای هشت سال دارای مشکلات شنوایی کاندید کاشت حلزون در کشور وجود دارند که مجبورند هزینه بالای 20 میلیون تومانی را برای جراحی خود پرداخت کنند در حالیکه بهزیستی هیچ حمایتی از آنها نمی‌کند.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: متاسفانه بیش از 10 نفر از کودکان معلول دارای مشکلات شنوایی در انجمن حمایت از حقوق معلولان حضور دارند که نامه‌های آنها را به بهزیستی ارجاع داده‌ایم اما هیچ پاسخی به درخواست آنها در خصوص کاشت حلزون داده نشده است.

محمودنژاد در ادامه به حذف بیمه‌های تکمیلی معلولان در دو سال گذشته و انقباضی بودن بودجه سازمان بهزیستی در خصوص معلولان به شدت انتقاد کرد و گفت: بر اساس بخشنامه بهزیستی، این سازمان برای هزینه پروتز (دست و پای مصنوعی و غیره ) تنها 999 هزار تومان را پرداخت می‌کند و تامین سایر هزینه‌های آن بر عهده شخص معلول است در حالیکه آنها توانایی مالی تامین این هزینه‌ها را ندارند به همین دلیل باید به این مساله رسیدگی شود.

وی در ادامه به قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص اعتبارات سازمان‌های حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد اشاره کرد و گفت: طبق قانون برنامه چهارم توسعه، اعتبارات سازمان‌های حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) باید صددرصد تخصیص پیدا کند در حالیکه این امر در حال حاضر محقق نشده و باید پیگیری و مطالبه آن در دستور کار قرار گیرد.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه به تشریح برنامه‌های این انجمن در نیمه اول سال 95 پرداخت و گفت: برگزاری مراسم «عیدانه معلولان» با حضور 2000 معلول در نوزدهم فروردین ماه، برگزاری چهار نمایشگاه به مناسبت هفته سلامت، عرضه دستاوردهای معلولان از یکم تا هفتم فروردین ماه، اعزام 3000 نفر از معلولان به اردوی شمال کشور و اعزام یکهزار نفر از معلولان به مشهدالرضا(ع) در اواسط اردیبهشت ماه، برگزاری مراسم افطاری معلولان با حضور 5000 معلول به همراه خانواده‌های آنها و ... از جمله برنامه‌های انجمن حمایت از حقوق معلولان در بهار سال 95 خواهد بود.

محمودنژاد در ادامه در خصوص تامین اعتبار اجرای این برنامه‌ها ویژه معلولان توسط انجمن حمایت از حقوق معلولان، اظهار کرد: این طرح‌ها با حمایت خیرین و در صورت تمایل سازمان بهزیستی با همکاری این سازمان توسط انجمن حمایت از حقوق معلولان برای این قشر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اهدای وسایل توانبخشی به معلولان نیازمند نیز یکی دیگر از طرح‌های انجمن حمایت از حقوق معلولان است، گفت: اجرای این طرح نیز با حمایت خیرین و در صورت امکان حمایت بهزیستی اجرا خواهد شد.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه به پیگیری مشکلات حقوقی معلولان در دولت و قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: نیاز است که مشکلات حقوقی معلولان در دولت و قوه قضاییه پیگیری شود. همچنین آنکه پیگیری لایحه حمایت از حقوق معلولان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که آن را پیگیری خواهیم کرد.

محمودنژاد همچنین از دولت تدبیر و امید درخواست کرد تا نسبت به ارائه گزارش به کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان اقدام کند.

وی در ادامه گفت: از رییس سازمان بهزیستی کشور درخواست می‌کنم تا امکان تعامل با کشورهای دیگر را به منظور ارائه تجربیات حوزه توانبخشی و ارتقای فناوری‌های کشور در این حوزه فراهم سازد.

به گزارش ایسنا، رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان در پایان از تمامی رسانه‌ها به دلیل همکاری آنها برای حل مشکلات معلولان و ارائه مطالبات آنها به مسئولان تشکر و قدردانی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین