کد خبر: ۳۵۵۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳

ظریف: پناهندگان را مجبور به بازگشت نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک رسانه استرالیایی، تأکید کرد: خروج نیروهای روس از سوریه یک نشانه خوب است چرا که ثابت می‌کند توقف خصومت‌ها در حال اثر کردن است.
آفتاب‌‌نیوز : محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه کشورمان که در یک سفر دوره‌ای به کشورهای آسیا و اقیانوسیه رفته است، در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز استرالیا در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه، تأکید کرد: این کشور در حال جنگیدن در یک درگیری تروریستی است که الهام‌گرفته از خارج از این کشور است و این مردم سوریه هستند که باید یک راه‌حل دیپلماتیک درباره این جنگ بیابند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را یک جنایتکار جنگی می‌داند یا نه، گفت: قطعاً مردم سوریه هستند که باید تصمیم‌گیری کنند آیا بشار اسد جنایتکار جنگی است یا نه. ما هیچ‌گاه به طور خاص از یک نفر حمایت نکرده‌ایم. ما از دولت سوریه پشتیبانی کرده‌ایم که از سو سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. ما همچنین از مبارزه بین‌المللی علیه داعش که یک تهدید مشترک علیه همه ماست دفاع کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: داعش یک گروه تروریستی است که از سوی دیگر کشورها مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد.

وی افزود:‌ متأسفانه برخی کشورها در منطقه ما و حتی کشورهایی در خارج از این منطقه یک ضرورت ژئواستراتژیک برای تغییر دولت در سوریه یا از نظر آنها متعادل کردن نفوذ ایران در منطقه احساس می‌کنند.

ظریف در ادامه گفت: متأسفانه هزینه این اقدامات برای آنها، برای سوری‌ها و برای صلح و امنیت بین‌الملل گسترده بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباه آزمایش‌های موشکی اخیر ایران تأکید کردک موشک‌های ایرانی که روی آنها به زبان عبری نوشته شده «اسرائیل باید از روی نقشه محو شود»‌ نشان‌دهنده مقاومت ایران در برابر تهدیدات مکرر اسرائیل مبنی بر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به اسکای نیوز استرالیا گفت که جامعه بین‌المللی باید برای محکوم کردن اسرائیل متحد شوند چرا که این تهدیدات به منزله انتشار مواد رادیواکتیو به جو است که می‌تواند منجر به آسیب و حتی مرگ میلیون‌ها انسان در ایران شود.

ظریف در ادامه این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه ایران با آزمایش‌های موشکی خود به هیچ وجه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده است، افزود: این موشک‌ها برای دفاع ما ضرورت دارد. بودجه دفاعی ما در مقایسه با هزینه‌ای که کشورهای منطقه برای تجهیزات نظامی‌شان صرف می‌کنند ناچیز است.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: یک تعصب و غرض‌ورزی در این زمینه وجود دارد که ایران نباید قادر به دفاع از خود باشد. این در حالی است که نباید از ما سوال و درخواست شود که از کشور خود دفاع نکنیم.

وی همچنین گفت: ما علیه هیچ کس اقدامی انجام نمی‌دهیم اما به کسی هم اجازه نمی‌دهیم ملت‌ ما را تهدید کند.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره تلاش دولت استرالیا برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی به کشور گفت که ایران این پناهجویان را مجبور به بازگشت حتی در شرایطی که درخواست پناهندگی‌شان پذیرفته نشده نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر آنها می‌خواهند که به طور داوطلبانه بازگردند ما همیشه پذیرای آنها خواهیم بود. ما آنها را مجبور به بازگشت نمی‌کنیم. چرا که اگر آنها الزامی برای برگشتن به ایران داشته باشند سازمان‌های حقوق بشری شما اولین کسانی خواهند بود که از ما انتقاد می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره تأثیرات لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور پس از اجرای توافق هسته‌ای گفت که هنوز زود است بخواهیم درباره منافع اقتصادی لغو تحریم‌ها صحبت کنیم اما به طور قطع این اتفاق روی زندگی روزمره مردم تأثیر داشته است.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: یک چیز تغییر کرده است. اینکه مردم امیدوارتر شده‌اند. شما زمانی که در خیابان‌های تهران تردد می‌کنید شاهد لبخند مردم هستید که این به اندازه کافی برای من رضایتبخش است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین