کد خبر: ۳۵۵۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹

طراحی لنز تماسی با قابلیت فوکوس خودکار و بهبود دید در شب

محققان دانشگاه ویسکانسین در مدیسون برای بهبود دید مبتلایان به دوربینی و یا پیرچشمی، یک لنز تماسی با فوکوس خودکار طراحی کردند و در این زمینه از قابلیت های چشم ماهی الهام گرفتند.
آفتاب‌‌نیوز : در صورتی که شما یکی از میلیاردها نفری هستید که برای خواندن متون از عینک استفاده می کنید، یک لنز تماسی با قابلیت خود تطبیقی احتمالا به زودی به کمک شما می آید. این لنز تماسی مایع قادر است با هر تغییر وضعیتی در کسری از میلی ثانیه به طور خودکار فوکوس کند.
ابداع این لنز به افرادی که از عینک استفاده می کنند، دید بهتری در شب می دهد و شاید در کمتر از یک دهه در دسترس همگان قرار گیرد. این لنز به طور خاص برای افراد دوربین و یا پیرچشم طراحی شده است.

به گزارش ایرنا، پیرچشمی سفت شدن عدسی چشم را می گویند که چشم به سختی می تواند روی اشیاء نزدیک تمرکز کند.
براساس این گزارش، گرچه استفاده از عینک، لنزهای تماسی متعارف و عمل جراحی تا حدودی موجب بهبودی مشکلات چشمی است، اما در این گزینه ها، کنتراست و حساسیت از بین می رود و دید در شب هم با مشکل مواجه می شود.

تیم تحقیق در طراحی لنز جدید، تلاش های خود را روی حسگرهای تصویری متمرکز کرد که باید بسیار کوچک باشد و قابلیت دریافت تصاویر را تحت شرایط نور کم داشته باشد.
بنابر این محققان یک چشم مصنوعی را طراحی کردند که ساختار آن از چشم ماهی الهام گرفته شده بود.

ماهی می تواند در نور کم و رودخانه گل آلود ببیند و شنا کند. این شبکیه منحصر به فرد ماهی است که کمک می کند در آب گل آلود شکارچیان کمین کرده را ببیند. شبکیه چشم این موجود یک سری ساختارهای عمیق فنجان مانند همراه با جدارهای بازتابنده دارد.
این طراحی به جمع آوری نور و تشدید طول موج های خاصی که ماهی برای دیدن نیاز دارد کمک می کند.
این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین