کد خبر: ۳۵۵۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

استقلال کردستان سوریه تکذیب شد

رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه مقدمه چینی برای اعلام تشکیل "کردستان سوریه" را تکذیب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، صالح مسلم، رئیس حزب دموکراتیک کردهای سوریه گفت: ما در نشست رمیلان درباره گسترش نظام فدرالی در شمال سوریه صحبت نکردیم و هیچ گونه مقدمه‌چینی برای اعلام تشکیل "کردستان سوریه" وجود ندارد.

براساس گزارش خبرگزاری فرلنسه، سه گروه‌ اصلی کرد سوری از روز چهارشنبه (۱۶ مارس) نشستی در شهر رمیلان آغاز کرده‌اند که در پی آن قرار است در مورد برقراری یک سیستم فدرالی در شمال سوریه تصمیم‌گیری شود.

براساس این گزارش بیش از ۱۵۰ تن از نمایندگان گروه‌های کرد، عرب و آشوری شمال سوریه در این نشست که در استان حسکه در جریان است، شرکت دارند.

ادریس نسان، یکی از مقامات کرد کوبانی به خبرگزاری رویترز گفت که بخش خودگردان تحت کنترل کردها با عنوان "فدراسیون شمال سوریه" فعالیت خواهد کرد و متضمن حقوق همه افرادی خواهد بود که در این مناطق زندگی می‌کنند.

اعلام سیستم فدرالی در این مناطق می‌تواند وضعیت کردهای عراق و سوریه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مقامات کرد می‌گویند این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که با فشار ترکیه از مذاکرات صلح ژنو کنار گذاشته شدند.

سیهانوک دیبو، یکی از مقامات ارشد حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) می‌گوید در نشست رمیلان تلاش خواهد شد تا سیستم اداره شمال سوریه تنظیم شود.

این مقام کرد اضافه کرد که اکثر پیشنهادهای مطرح شده بر اداره فدرالی مناطق خودمختار شمالی تاکید دارند.

در دو سال گذشته شمال سوریه از سه منطقه خودمختار تشکیل شده و این مناطق نیروی پلیس مستقل دارند. ادارات و مدارس این مناطق نیز به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

مقامات کرد می‌گوید اعلام این خبر به عنوان اولین قدم برای استقلال مناطق کردنشین نیست. ابراهیم ابراهیم یک مقام رسانه‌ای حزب اتحاد دموکراتیک گفت: «یک سیستم فدرال برای همه سوریه بهترین راه حل برای حفظ تمامیت این کشور است.»

اما خودمختاری کرد‌های سوریه زنگ خطری جدی برای ترکیه محسوب می‌شود که در بخش‌هایی از کشور خود در حال مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی کرد است.

در همین ارتباط یک مقام وزارت امورخارجه ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت: حفظ تمامیت ارضی سوریه یک اصل اساسی برای ماست و هر تصمیم خارج از این چهارچوب اعتباری نخواهد داشت.

پیش‌تر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه، از احتمال برقراری نظام فدرالی در سوریه خبر داده بود.

یک دیپلمات عضو شورای امنیت سازمان ملل نیز که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته بود که قدرت‌های غربی و نه فقط روسیه، به گزینه‌ی حفظ کشور واحد سوریه و تقسیم کشور به مناطق مختلف فدرال به شکل جدی می‌اندیشند.

با این حال وزارت خارجه سوریه به اظهارات ریابکوف واکنش نشان داد و طرح سیستم فدرالی را رد کرد. بشار جعفری، رییس هیات مذاکره‌کننده‌ی دولت سوریه نیز گفت که هیچگونه بحثی در مورد سیستم فدرالی در مذاکرات ژنو انجام نخواهد شد.

مذاکرات صلح سوریه قرار است از روز دوشنبه آینده (۲۱ مارس) در ژنو از سر گرفته شود. قدرت‌های جهانی در تلاشند تا به ۵ سال جنگ داخلی در سوریه پایان دهند. جنگی که تاکنون میلیون‌ها نفر را آواره کرده و بیش از ۲۵۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین