کد خبر: ۳۵۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۲

صدا و سیما آگهی ضدفرش ایرانی پخش می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز : ستاد خبری دومین جشنواره قالی های نفیس ایران:هیات علمی، پژوهشی جشنواره های تخصصی فرش دستبافت ایران، به پخش آگهی تبلیغاتی یکی از شرکت های فرش ماشینی از صدا سیما که تبلیغ منفی علیه فرش دستی است، اعتراض کرد. 

هیات یادشده متشکل از کارشناسان، طراحان، ارزیابان و پژوهشگران حوزه فرش است. حسین یاوری، یکی از اعضای هیات با اشاره به پخش این تیزر از شبکه های گوناگون تلویزیونی گفت:«در این آگهی فروشنده فرش ماشینی، خود را نسل جدید یک خانواده تولید کننده فرش معرفی می کند که به دلیل نوخواهی و نوآوری، فعالیت در عرصه فرش ماشینی را انتخاب کرده است. با توجه به اینکه صدا و یک رسانه ملی و فراگیر است و تاثیر بسیاری بر اذهان عمومی دارد، نباید در اشاعه چنین توهینی به فرش ایرانی که هنر ملی و مذهبی سرزمینمان است، گام بردارد.» 

یاوری گفت:«هیات علمی، پژوهشی جشنواره های تخصصی فرش دستبافت ایران به عنوان دوستداران این هنر ایرانی کتمان حقایق فرش دستبافت از طریق رسانه ملی و تبلیغ علیه آن را محکوم می کند و از مسئولان صدا و سیما تقاضا دارد اگر تا کنون متوجه کاستی های این تیزر نشده اند، از این پس از پخش آن جلوگیری به عمل آید.» 

این کارشناس معتقد است حتی نتیجه ای که از مقایسه ای شتاب زده حاصل می شود، تایید می کند فرش ماشینی هنر ایرانی نیست، صنعتی است که هر کشوری توان تولید آن را دارد و نقشی در امتداد فرهنگ و هنر ایران ایفا نمی کند. با این وجود هنگامی که در محافل عمومی معرفی می شود، با زیر سوال بردن ارزش های فرش اصیل ایرانی می کوشد، برتری های ظاهری خود را اثبات کند. 

یاوری با اشاره به تاثیرات مخرب اینگونه آگهی ها بر اذهان عمومی، تاکید کرد:«زمانی متوجه پس روی هایمان در حوزه فرهنگ می شویم که باید انرژی و هزینه ای صد چندان برای جبران اشتباهات فرهنگی بپردازیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین