کد خبر: ۳۵۶۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۸

نامه اهلی تئاتر به رئیس جمهور

آفتاب‌‌نیوز : بر اساس اين خبر اهالي تئاتر در حال امضاي اين طومار براي ارسال به دفتر رياست جمهوري هستند.

در حاليکه طي روزهاي گذشته بسياري از هنرمندان و اعضي کميسيون فرهنگي مجلس در گفتگوهايي با بخشهاي اطلاع رساني اداره ي هنرهاي نمايشي و جشنواره تئاتر فجر درباره کمبود بودجه سخن گفته اند و اين موضوع حتي در چند نشست خبري نيز مورد تاکيد قرار گرفته ، دكتر محمدرضا خاكي از صاحب‌نظران و كارشناسان تئاتر كشور معتقد است: خانواده ي تئاتر منتظر و چشم انتظار تصميم‌گيري دولت در خصوص افزايش بودجه تئاتر كشور است. 

وي ادامه داد: اميدواريم با افزايش بودجه و بهره‌گيري از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي بالقوه موجود بتوان شاهد رشد و گسترش و تاثيرگذاري گسترده هنر نمايش در كشور باشيم.

به گفته وي يكي ازمشكلات عمده تئاتر اين است كه درتهران همه چيز در مجموعه تئاترشهر خلاصه شده است.

فرهاد آئيش از كارگردانان و فعالان جدي حوزه تئاتر كشور نيز گفت: ظرفيت محدود سالن‌هاي نمايش از جمله مشكلات اساسي تئاتر كشور است كه گسترش و توسعه آ‌ن منوط به توجه متوليان امر در افزايش بودجه و اعتبار عمراني دراين زمينه است.

اين كارشناس با اشاره به مشكل جذب مخاطب براي تئاتر در كشور يادآور شد: « بايد باور كنيم كه به زور نمي‌توان مردم را به سالن‌هاي نمايش كشاند و معضل مخاطب مختص كشور ما نيست بلكه در ساير كشورها و جوامع صاحب نام تئاتر هم وجود دارد.

فرهاد آئيش در خصوص وضعيت كلي تئاتر و چشم‌انداز آ‌ينده آن در ايران تصريح كرد: « از نظر تاريخي به شدت اينده تئاتر را در ايران مثبت مي‌بينم و نسبت به آتيه آن خوش بين هستم به خصوص نسبت به نسل بعدي تئاتر ايران.

دكتر فرشيد ابراهيميان - رئيس كانون ملي منتقدان تئاتر نيز گفت: لازم است با يك برنامه ريزي درست و پايدار و با بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و حمايت‌ها به سمت كيفي‌گرايي حركت كنيم.

وي با اشاره به اين نكته كه تئاتردر كشور ما به دليل وارداتي بودن دچار نوعي بيگانگي با جامعه است عنوان كرد: متاسفانه از آغاز، اصحاب تئاتر و روشنفكران وكساني كه پديده تئاتر را وارد جامعه ما كردند تلاش نكردند تا اين پديده را منطبق با ارزش‌ها و فرهنگ جامعه ما قرار دهند.

به اعتقاد اين كارشناس تئاتر، عمده‌ترين اشكال حوزه تئاترعدم برنامه‌ريزي براي انطباق اين پديده با جامعه ايراني است.

دكتر ابراهيميان با بيان اينكه برنامه‌ريزي براي نهادينه كردن هنر نمايش به ايجاد ارتباط با گروه‌ها و قشرهاي مختلف مردم بايد به صورت يك ضرورت تعريف شود، خاطرنشان ساختك بايد مردم‌گرايي و فراگيري مخاطب به صورت يك دغدغه جدي تئاتري‌ها درآيد و قشر خاصي را مدنظر نداشته باشند.

بهزاد فراهاني نيز اظهار داشت: تا زماني كه هنر نمايش به عنوان يكي از عرصه‌هاي جدي هنر كشور، از سوي دولت و دستگاه‌هاي ذيربط به معناي واقعي كلمه به رسمتي شناخته نشود هر گونه اقدامي بي‌فايده و كم ثمر است.

وي معضل كمبود بودجه و فقدان اعتبارات لازم را دراين زمينه به عنوان جدي‌ترين مشكل تئاتر كشور عنوان كرد وخاطرنشان كرد: دولتمردان هم مي‌دانند كه تئاتر كشور مشكل بودجه دارد و اساسا بايد از دولت و برنامه‌ريزان فرهنگي بپرسيم كه آيا اصلا تئاتر مي‌خواهند يا نه؟

وي افزود: من مشكل مخاطب را به هيچ وجه قبول ندارم چون بر اين باورم هر گاه تئاتر به معناي واقعي كلمه تئاتر باشد و به عنوان يكي از ابزار فرهنگي خوب مورد ستايش دولتمردان قرار گيرد شما خوايهد ديد كه مخاطب هم دارد. به طور مثال تئاتر بيضايي وقتي اجرايش متوقف شد همچنان هزاران هزار تماشاگر و استقبال‌كننده داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین