کد خبر: ۳۵۶۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹

۸۰۰۰ هزار اثر تاریخی در تمدن ۱۱ هزار ساله ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سابقه تاریخی تمدن 11 هزار ساله ایران حدود 800 هزار تا یک میلیون اثر تاریخی را در سطح کشور به یادگار گذاشته است.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سابقه تاریخی تمدن 11 هزار ساله ایران حدود 800 هزار تا یک میلیون اثر تاریخی را در سطح کشور به یادگار گذاشته است.

به گزارش فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به استان آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: از 85 سال گذشته که زمان وضع اولین قانون حفظ و حراست از عتیقه‌جات و بناهای تاریخی در ایران بوده تاکنون توانسته‌ایم فقط حدود 32 هزار مورد از این مکان‌ها را شناسایی و ثبت ملی کنیم.

وی افزود: مرمت، بازسازی و نگهداری این مکان‌های تاریخی هزینه بالایی دارد که اگر همگرایی دستگاه‌های اداری و نهادهای دیگر نباشد نمی‌توان از عهده این مسئولیت سنگین برآمد.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه تلاش سازمان منطقه آزاد ارس در رونق گردشگری قابل تقدیر است، اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد ارس برای مرمت و نگهداری از ابنیه‌های تاریخی پیش‌قدم است و خوشبختانه اکنون شاهد بازسازی بسیاری از مکان‌های تاریخی جلفا و منطقه آزاد ارس هستیم.

وی بیان داشت: اکنون احساس مسئولیت در حوزه مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از بناهای تاریخی یک فضیلت و ارزش برای دستگاه‌های اداری تلقی می‌شود که برای ما در سازمان میراث فرهنگی پراهمیت و ارزشمند است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه به تازگی کلیپی از اقدامات انجام شده در حوزه مرمت ابنیه تاریخی در استان‌های مختلف کشور در هیئت دولت به نمایش درآمد و تحسین رئیس جمهور و اعضای کابینه را به همراه داشت، گفت: از سفر به منطقه آزاد ارس هم کلیپ و گزارشی تهیه و به هیئت دولت ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: منطقه آزاد ارس از حیث ممتاز بودن در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی، گردشگری طبیعی، گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی و دینی برای سازمان میراث فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در حاشیه بازدید از کلیسای چوپان و سنت استپانوس جلفا، گفت: اظهار رضایتمندی گردشگران نوروزی منطقه آزاد ارس برای خادمان ستاد هماهنگی خدمات سفر و ستاد تسهیلات نوروزی ارس ارزشمند است.

سلطانی‌فر اظهار داشت: در بازدید از چند سایت گردشگرپذیر جلفا شاهد استقبال گسترده مهمانان نوروزی بودیم و بیشتر به خاطر اقدامات انجام گرفته توسط سازمان منطقه آزاد ارس اظهار رضایت می‌کردند که برای ما بسیار ارزشمند است.

وی افزود: این رضایتمندی در سایه تدبیر و انجام برخی مرمت‌ها و بازسازی‌ها در سایت‌های گردشگرپذیر تاریخی بوده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر تلاش همه دستگاه‌های اجرایی برای حرکت در مسیر جلب رضایتمندی بیشتر گردشگران، افزود: باید توجه داشته باشیم که با ارائه سرویس‌های بیشتر و خدمات مورد نظر گردشگران، موجبات رضایتمندی بیش از گذشته آنان را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش خوب سازمان منطقه آزاد ارس و همکاری سازمان میراث فرهنگی، اتفاقات خوبی در یکی دو سال گذشته در ارس رخ داده که اگر همین روند ادامه داشته باشد گردشگری منطقه آزاد ارس متحول خواهد شد.

کلیسای چوپان یا نمازخانه چوپان که در زبان محلی به ناخیرچی هم مشهور است در پنج کیلومتری غرب جلفا، مرکز منطقه آزاد ارس در کرانه‌های رود مرزی ارس و در میان کوه‌های رسوبی سرخ رنگی قرار گرفته است.

کلیسای «سنت استپانوس» نیز که دومین کلیسای مهم ارامنه ایران پس از قره کلیسا به شمار می‌رود و دارای اهمیت بین‌المللی بوده در 26 کیلومتری غرب جلفا در محلی به نام 'دره شام' واقع است.

معاون رئیس جمهور همچنین از پایانه مرزی جلفا هم بازدید کرد.

سلطانی‌فر در این بازدید از واحدهای مختلف پایانه مرزی جلفا دیدن کرد و در جریان چگونگی خدمت‌رسانی به گردشگران نوروزی علاقه‌مند به سفر به جمهوری خودمختار نخجوان و اتباع دیگر کشورها قرار گرفت.

در این بازدید، مدیران پایانه مرزی جلفا و مرزبانی این شهرستان توضیحات لازم در خصوص ارائه تسهیلات به گردشگران و اتباع خارجی برای تردد از این پایانه مرزی را ارائه کردند.

پایانه مرزی جلفا و پل احداثی بر روی رودخانه مرزی ارس تنها بستر ارتباط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خودمختار نخجوان است.

سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهر چهارشنبه وارد منطقه آزاد ارس شد و تاکنون از کلیساهای ثبت جهانی شده سنت استپانوس و چوپان و نیز پایانه مرزی جلفا بازدید کرده است.

وی در ادامه سفر دو روزه خود از برخی سایت‌های گردشگرپذیر دیگر جلفا مانند مجموعه کردشت و کاروانسرای خواجه نظر نیز دیدار خواهد داشت.

در این سفر همچنین از سند ثبت ملی یک آئین نوروزی ویژه منطقه آزاد ارس که به تازگی در فهرست آثار ناملموس کشورمان قرار گرفته نیز رونمایی می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین