کد خبر: ۳۵۶۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

متهم اول جنایت جنگی در بوسنی به 40 سال زندان محکوم شد

کاراجیچ در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان رهبر صرب های بوسنی و رییس جمهوری صربسکا بطور جدی وارد صحنه سیاسی شد و تا سال ۱۹۹۵ میلادی یکی از محورهای عمده نسل کشی و پاکسازی قومی در بوسنی و هرزگوین محسوب می شد.
آفتاب‌‌نیوز : رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب های بوسنی به اتهام نسل کشی و جنایت جنگی به 40 سال زندان محکوم شد.

به گزارش یورو نیوز ٬ رادوان کاراجیچ (متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۵ در یوگوسلاوی سابق) سیاست مدار، شاعر، روان پزشک صرب است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۸ فراری بود.

کاراجیچ در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان رهبر صرب های بوسنی و رییس جمهوری صربسکا بطور جدی وارد صحنه سیاسی شد و تا سال ۱۹۹۵ میلادی یکی از محورهای عمده نسل کشی و پاکسازی قومی در بوسنی و هرزگوین محسوب می شد.

وی طی ۴۳ ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین به کشتار ده ها هزار غیرنظامی از مسلمانان و کروات ها متهم است.

کاراجیچ از جمله عاملان اصلی حادثه شهر 'سربرنیتسا' محسوب می شود که در آن هشت هزار غیرنظامی مسلمان طی چند ساعت قتل عام شدند.

شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵ میلادی هنگامی که به عنوان یک منطقه امن تحت حمایت و حفاظت نیروهای سازمان ملل بود٬ توسط نیروهای کاراجیچ تصرف شد و هشت هزار تن از زنان و کودکان این شهر طی چند ساعت قتل عام شدند.

کاراجیچ ۴۳ ماه شهر سارایوو پایتخت بوسنی را تحت محاصره داشت که طی این مدت ده هزار تن از غیرنظامیان این شهر کشته شدند.

وی همچنین به کشتار مسلمانان و کروات هایی که توسط نیروهای صرب در اردوگاه های کار اجبار اسیر شده بودند متهم است.

در این اردوگاه ها هزاران تن از مسلمانان بوسنی در شرایط بسیار سخت و تحت انواع شکنجه های جسمی و روانی قرون وسطایی نگهداری می شدند که مخابره تصاویر این اسیران توسط خبرگزاری های مختلف در آن زمان موجی از انزجار و نفرت افکار عمومی جهان را برانگیخت.

کاراجیچ پس از قرارداد صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ میلادی که به ۴۳ ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین خاتمه داد متواری شد. وی به مدت ۱۳ سال همواره از سوی دادگاه لاهه به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب بوده تا نهایتا در منطقه 'وراچار' بلگراد دستگیر شد.

در سارایوو مردم پس از شنیدن خبر دستگیری کاراجیچ به خیابانها ریختند و با روشهای مختلف شادی خود را از این حادثه اعلام کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین