کد خبر: ۳۵۷۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰

جزئیات جشن روز جهانی تئاتر/جشنواره تئاتر مهدکودک‌ها

در آستانه‌ی روز جهانی تئاتر، رحمت امینی - مدیر مؤسسه‌ی هنری «تماشاگان» - ضمن اعلام آخرین جزئیات نخستین جشن تئاتر کودک و نوجوان، از برگزاری جشنواره‌ی تئاتر مهدکودک‌ها در سال 95 خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
رحمت امینی  کارگردان و مدرس تئاتر درباره‌ی برگزاری جشن روز جهانی تئاتر توسط این مؤسسه‌ی گفت: از سال 1961 که این روز نامگذاری شده است، برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران این جشن هشتم فروردین، همزمان با روز جهانی تئاتر برگزار می‌شود. هرساله توسط خانه‌ی تئاتر جشن‌هایی با نام «اردیبهشت تئاتر ایران» برگزار می‌شود اما تفاوت جشن ما این است که که توسط مؤسسه‌ی خصوصی «تماشاگان» برپا شده است.

به گزارش ایسنا، رحمت امینی در توضیح اینکه چرا این جشن را با تمرکز بر تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌کند، گفت: تصمیم گرفتیم برای نشان دادن اهمیت تئاتر کودک و نوجوان این جشن را در حوزه‌ی تئاتر کوک و نوجوان برگزار کنیم. این ایده درمیان اهالی تئاتر هم با استقبال مواجه شد و ما دیدیم که هدف درستی انتخاب کرده‌ایم. پس از این جشن هم تلاش عمده‌ی خود را در حوزه‌ی تئاتر کوک و نوجوان به کار خواهیم گرفت و در همین راستا درصددیم برای اولین بار، جشنواره‌ی تئاتر مهدکودک‌ها را در سال 95 برپا کنیم که جزئیات آن بعد از جلسات کارشناسی در اردیبهشت‌ماه مشخص خواهد شد.

او افزود: بخش عمده‌ی تحصیلات من بخصوص در سطح دکترا در حوزه‌ی تئاتر کودک و نوجوان بوده است؛ همانطور که خودم اولین بار در مدرسه با تئاتر آشنا شدم و باعث شد که به این مسیر گرایش پیدا کنم، معتقدم اگر تئاتر کودک و نوجوان رشد کند و جدی گرفته شود، می‌توان هم هنرمند تئاتر تربیت کرد و هم تماشاگر تئاتر.

امینی با بیان اینکه این جشن با دبیری حمید جبلی و کارگردانی حامد زحمتکش، ساعت 17 در تالار هنر برگزار می‌شود، درباره‌ی برنامه‌های درنظر گرفته شده برای این جشن گفت: در این مراسم پیام روز تئاتر کودک و نوجوان که توسط هنگامه مفید نوشته شده است خوانده می‌شود. سپس برگزیدگان تئاتر کودک و نوجوان سال 94 که توسط متخصصان این حوزه انتخاب شده‌اند معرفی می‌شوند و در کنار آنها از هشت نفر نیز تقدیر خواهد شد. همچنین در این مراسم چهره‌ی سال تئاتر کودک و نوجوان نیز که موجب توسعه‌ی مخاطبان این نوع تئاتر شده است، معرفی می‌شود و مدالیوم (نشان) مؤسسه‌ی «تماشاگان» به او اهدا می‌شود. به علت تقارن این مراسم با افتتاح نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» به کارگردانی مریم کاظمی، بعد از اتمام این جشن حاضران می‌توانند آن نمایش را هم تماشا کنند.

امینی درباره‌ی برگزاری این مراسم در میانه‌ی تعطیلات نوروزی نیز گفت: برگزاری این جشن در ایام تعطیل ریسک بزرگی داشت و حتی برای اولین بار برای یک مراسم تئاتری بلیت فروشی انجام شده، اما خوشبختانه ظرفیت سالن پر شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره برنامه‌های آینده‌ی مؤسسه‌ی تازه تأسیس خود نیز اظهار کرد: «تماشاگان» به این سمت می‌رود که برای مناسب‌های جهانی، به ویژه در حوزه‌ی حمایت از تئاتر خصوصی فعالیت کند و در این راستا جمله‌ی «تئاتر بهتر برای مخاطب بیشتر» را به عنوان جمله‌ی کلیدی خود انتخاب کرده است.

او درباره‌ی حامیان این مراسم نیز گفت: این جشن با حمایت موسساتی مانند خانه‌ی هنرمندان ایران، شهرداری تهران، حوزه‌ی هنری، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و شرکت پایانه‌های نفتی کشور - مستقر در جزیره‌ی خارک - برگزار می‌شود و به دلیل ویژگی‌هایی که تئاتر کودک و نوجوان جزیره‌ی خارک داشته، این جزیره به عنوان قطب تئاتر کودک و نوجوان خلیج فارس معرفی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین