کد خبر: ۳۵۷۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

کمیته ملی المپیک در سالی که گذشت

برجسته‌ترین کاری که در سال 94 توسط کمیته ملی المپیک انجام شد، میزبانی اجلاس شورای المپیک آسیا بود که دستاورد آن انتقال ورزش ایران از غرب به آسیای میانه و عضویت هاشمی در هیات اجرایی OCA بود.
آفتاب‌‌نیوز :
همانطور که انتظار می رفت کمیته ملی المپیک روزهای پرکاری را در سال 94 پیش رو داشت که البته بدون حاشیه هم نبود و اتفاقات گوناگونی از میزبانی اجلاس شورای المپیک آسیا تا نامه نگاری با جهانگیری برای دادن هشدار نسبت به پیامدهای تغییر یک تبصره در اساسنامه فدراسیون های ورزشی را تجربه کرد.

بودجه مهمترین دغدغه کمیته ملی المپیک

به گزارش ایسنا، کمیته ملی المپیک سال 94 را در حالی آغاز کرد که بحث بودجه یکی از دغدغه های اصلی این نهاد محسوب می شد زیرا سال گرفتن سهمیه المپیک بود و توقعات از کمیته ملی المپیک برای کمک به فدراسیون ها ی المپیکی بالا بود.

تلاش کمیته ملی المپیک برای گرفتن بودجه تا آخرین لحظه پایان سال ادامه داشت و حتی به دنبال این بود که علاوه بر بودجه خود کمیته ملی المپیک 30 میلیارد هم بگیرد تا آن را به فدراسیون های المپیکی اختصاص دهد.

کمیته ملی المپیک برای سال آینده 113 میلیارد درخواست کرده و کیومرث هاشمی نیز اعلام کرده اگر این مبلغ داده نشود بر روی کار اثر می‌گذارد. بودجه پیش بینی شده برای سال آینده کمیته ملی المپیک 53 میلیارد است و هاشمی به صراحت اعلام کرده که این بودجه به هیج عنوان کفاف کمیته ملی المپیک و پارالمپیک را نمی دهد و ضروری است که این ارقام تغییر یابد.

بحث اختصاص به موقع بودجه و البته مناسب با حد و اندازه های المپیک تا اندازه‌ای جدی است که کیومرث هاشمی به صراحت اعلام کرد "اگر بودجه کامل را بدهند کاروان ساحلی را نیز سال آینده اعزام کنیم در غیر این صورت بدون تعارف کاروان ساحلی اعزام نمی شود. برای المپیک هم مجبوریم سیاست ها را نیز تغییر دهیم."

میزبانی اجلاس شورای المپیک آسیا

کمیته ملی المپیک ایران در کنار دغدغه هایی که داشت، اتفاقات خوبی را نیز برای ورزش ایران رقم زد که مهم‌ترین آن میزبانی اجلاس شورای المپیک آسیا بود و باعث شد بسیار از مسئولان ورزش آسیا و افرادی که حتی در سطح جهانی مسئولیت دارند قدم به ایران بگذارند و بهترین فرصت برای رایزنی و رسیدن به کرسی های کیفی و البته تغییر دیدگاه ها نسبت به ایران بود. یکی از امتیازاتی که در حاشیه برگزاری این اجلاس به دست آمد، میزبانی بازی های غرب آسیا بود که البته کمیته ملی المپیک اعلام کرده که قبل از المپیک نمی تواند این رقابتها را برگزار کند و به بعد از پایان بازی های المپیک موکول شد.

از دیگر دستاوردهای این اجلاس نشست رییس و دبیر کمیته ملی المپیک با مسئولان کمیته ملی المپیک دیگر کشورهای آسیایی، نایب رییس کمیته بین المللی المپیک و رییس فدراسیون جهانی ووشو، نایب رییس شورای المپیک آسیا بود که این نشست ها نیز می تواند در آینده کمک حال ورزش ایران باشد.

اما مهمترین دستاورد میزبانی اجلاس رایزنی برای انتقال ورزش ایران از غرب به آسیای میانه بود که این اتفاق در اجلاس شورای المپیک آسیا که در ترکمنستان برگزار شد، رسما به تایید رسید و کیومرث هاشمی نیز به عضویت هیات جرایی شورای المپیک آسیا درآمد.

تعیین پاداش برای سهمیه گیران المپیک

خبر خوش کمیته ملی المپیک برای ورزشکاران المپیکی نحوه پرداخت پاداش به کسانی بود که سهمیه می گیرند و هر کدام از ورزشکارانی که امسال موفق شدند جواز حضور در ریو را به دست آورند 10 میلیون پاداش دریافت کردند و به همین میزان نیز به مربیان آنها پرداخت شد.

ماجراهای دنباله‌دار خزانه‌دار کمیته المپیک

اما از شش ماهه دوم سال چالش های جدی کمیته ملی المپیک آغاز شد که یکی از این چالش ها بحث استعفا محمدعلی شجاعی از سمت خزانه داری کمیته ملی المپیک بود. شجاعی که علاوه بر این سمت، همزمان ریاست فداسیون تیر و کمان را نیز برعهده داشت به دلیل دوشغله بودن باید از یکی از سمت‌های خود چشم پوشی می کرد که او فدراسیون تیر و کمان را ترجیح داد. بحث نپذیرفتن استعفا او و امضا نشدن چک ها در اواخر سال نیز خود ماجرای جداگانه‌ای داشت که در نهایت اعضا هیات اجرایی با استعفا او موافقت کردند و شجاعی به طور رسمی از خزانه داری رفت و هاشمی نیز در قرار است سرپرست خزانه داری را معرفی کند.

پرچمداری المپیک ریو به زهرا نعمتی رسید

پروسه انتخاب سرپرست کاروان نیز از جمله موضوعاتی بود که خیلی به طول انجامید و بالاخره اصغر رحیمی رییس مرکز نظارت بر تیم های ملی به عنوان سرپرست کاروان معرفی شد و عنوان پرچمداری کاروان نیز به زهرا نعمتی که موفق به کسب سهمیه المپیک و پارالمپیک ریو شده، رسید. پس از آن در مراسمی که در منزل نعمتی برگزار شد با حضور مسئولان کمیته ملی المپیک، رباب شهریان و بهداد سلیمی (آخرین پرچمدار ایران) حکم پرچمداری را به نعمتی اعطا کردند.

معرفی اسپانسر البسه کاروان نیز از دیگر اقدامات کمیته ملی المپیک در ماه های اخر سال بود ولی نینگ به طور رسمی به عنوان اسپانسر البسه کاروان ایران معرفی و قرار شد در لباس کاروان از طرح های اسلیمی نیز استفاده شود.

نامه هاشمی به جهانگیری

بحث اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی و تغییر در تبصره 3 ماده 15 اساسنامه که در آن وزارت ورزش پیشنهاد داده بود در انتخابات هیات های استانی ریاست مجمع به مدیر کل ورزش و جوانان استان ها واگذار شود، از جمله اتفاقاتی بود که کمیته ملی المپیک به آن ورود کرد و کیومرث هاشمی با ارسال نامه‌ای به جهانگیری خواستار تایید نکردن آن شد، این موضع موجی از بحث و اظهار نظر ها را پیرامون آن به وجود آورد اما هاشمی معتقد بود در صورت تایید آن فدراسیون های بین‌المللی وارد ماجرا می شوند و نباید کاری کنیم فضای آرام ورزش به هم بریزد. هاشمی حتی اعلام کرد هفت مرتبه در مورد اساسنامه به وزارت ورزش نامه ارسال کرده اما جوابی ندادند. او همچنین گفت که او فردی دولتی است اما نوکر وزارت ورزش نیست و این آخرین اظهار نظر صریح رییس کمیته ملی المپیک در مورد وزارت ورزش و در روزهای پایانی سال بود.

از نگرانی برای ویروس زیکا تا نامه به باخ

وجود ویروس زیکا در برزیل از جمله اتفاقاتی بود که نه تنها ایران بلکه کل جهان را دچار نگرانی کرد. کیومرث هاشمی برای پایان دادن به این نگرانی ها نیز دست به کار شد و اعلام کرد سلامتی ورزشکاران بیش از مدال آوری برایش اهمیت دارد از این رو مکاتباتی را با وزیر بهداشت برای چگونگی شرایط داشت. البته کمیته بین المللی المپیک و مسئولان برگزاری المپیک ریو این اطمینان را دادند که مشکلی در المپیک از این بابت پیش نخواهد آمد.

نامه نگاری با توماس باخ مبنی بر اعتراض به بمباران امکان ورزشی یمن و سیاسی کاری عربستان که اعلام کرده بود تیم های فوتبال آن در ایران بازی نمی کنند، از دیگر اقداماتی بود که در سال 94 توسط کمیته ملی المپیک انجام گرفت.

مجمع عمومی کمیته ملی المپیک برگزار نشد

آخرین اتفاق برای کمیته ملی المپیک لغو شدن مجموع عمومی کمیته ملی المپیک بود. قرار بود مجمع 25 اسفند برگزار شود اما به دلیل تغییر برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران با حضور رییس جمهور کنسل و به سال 95 موکول شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین