کد خبر: ۳۵۷۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷

فالگیران و گدایان جاذبه سیاه شیراز در نوروز

گروهی با اسب و درشکه های روبروی ارگ کریمخان عکس می اندازند و گروهی در صف خرید فالوده شیرازی ایستاده اند. بوی بهار نارنج در هوا پیچیده و مهمانان نوروزی شهر راز انگار بدون هیچ دغدغه ای از تماشای یادگارهای کریم خان زند لذت می برند.
آفتاب‌‌نیوز :
 از ابتدای امسال بیش از دو و نیم میلیون نفر -شب مسافر نوروزی به شیراز، پایتخت فرهنگی ایران سفر کرده اند و اغلب آنان بازدید از بناهای مشهور را در اولویت خود گذاشته اند؛ به گونه ای که گاهی حتی در خیابان های اطراف بناهایی چون حافظیه و سعدیه چنان راه بندان می شود که خودروها به ناچار سپر به سپر حرکت می کنند. این است که خیابان های شیراز روزهایی را حتی پرترافیک تر و شلوغ تر از روزهای عادی سال می گذرانند.

یکی از آن مجموعه هایی که کمتر گردشگری حاضر است تماشایش را از دست بدهد بازدید از یادگارهای کریمخان زند است. یکی از فرمانروایان نیک نام تاریخ ایران. کسی که در زمان او شیراز برای چهارمین بار در تاریخ تبدیل به پایتخت ایران شد و از خود بناهایی چون ارگ، عمارت کلاه فرنگی (موزه پارس کنونی)، بازار، حمام و مسجد وکیل را به یادگار گذاشت.
کوچه های باریک که با دیوارهای آجری احاطه شده اند و به مجموعه زندیه منتهی می شوند این روزها مملو از مسافرانی است که از این طرف و آن طرف کشور به پایتخت فرهنگی ایران آمده اند. مرتضی عباس پور، از اهالی ارومیه یکی از این مهمانان است.

او که می خواهد بلیت ورود به ارگ را تهیه کند، می گوید که هر سال برای دیدن تخت جمشید و پاسارگاد به شیراز سفر می کند: «شهرتان بسیار زیباست و من هر سال برای بازدید از تخت جمشید و پاسارگاد به شیراز می آیم. البته امسال با مشکلات بسیاری روبرو شدیم؛ از جمله مشکل در اسکان. آخر هتل ها که قیمت سرسام آور گرانی دارند و قیمت خانه های کرایه ای هم بالاست.

او ادامه می دهد: «ما در نهایت ناچار شدیم خانه کرایه کنیم و برای هر شب اقامت 350 هزار تومان بپردازیم. ضمن اینکه آموزش و پرورش هم می گفت تا 3 روز جای خالی ندارد و جای دیگری برای اقامت نبود.»
شهرداری شیراز تنها شهرداری کشور است که برای مهمانان نوروزی کمپ هایی با تعداد بالای کانکس فراهم کرده است. این کانکس ها که امکاناتی چون سرویس بهداشتی و حمام دارند هر سال در نوروز مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال این خانواده ارومیه ای می گویند به خاطر ناکافی بودن اطلاع رسانی ها از وجود این کمپ ها با خبر نشده اند. پدر خانواده چکامه هم که از استان آذربایجان غربی به فارس سفر کرده اند، می گوید: «ما برای تماشای تخت جمشید به شیراز آمدیم. شیراز زیباست و مهمان نوازی مردم آن را در هیچ کجای کشور ندیده ام. ولی مشکل اسکان مشکل بزرگی بود.

بهار حسینی که به همراه خانواده از کرمان به شیراز آمده می گوید که مبلمان شهری شیراز برای استراحت حین بازدید از بناهای تاریخی کافی نبوده است. امیر صفری که از تهران آمده هم از وضع ترافیک خیابان های شهر گله می کند و می گوید: «باید بگویم در شیراز هرچه دیدیم زیبایی بود به جز ترافیک. به نظر من وضع چراغ قرمزهای شیراز هیچ استاندارد نیست.»
امین اکبر زاده که از خراسان آمده هم از ترافیک گلایه می کند. او می گوید: «ترافیک بزرگترین مشکل ما بود. همچنین درباره بناهای تاریخی به اندازه کافی اطلاع رسانی نشد. ما نقشه هوشمند شهر را تهیه کردیم ولی می خواستیم از راهنمایان گردشگری استفاده کنیم ولی راهنما ندیدیم.

محمد میرزاده هم که از شمال کشور آمده می گوید: «طبیعت استان فارس بسیار زیباست ولی آن قدر بناهای دیدنی این شهر زیاد هستند که فرصت دیدن همه جاهای دیدنی این استان فراهم نمی شود.
*تکدی گری و فالگیری

هرچه شیراز زیباست و مهمانان نوروز محو تماشای آن شده اند وضعی در برخی خیابان های شهر دیده می شود که این زیبایی را هم به چشم مهمانان نازیبا می کند و هم تصویر این شهر را برای مدت ها در ذهن آنان تغییر می دهد.

در برخی خیابان های شیراز از جمله مناطق اطراف ارگ و بازار وکیل و همچنین خیابان روبروی آرامگاه حافظ تعداد زیادی تکدی گر و همچنین زنانی که می خواهند فال این و آن مسافر را بگیرند دیده می شوند. از چهره آنان پیداست که از اهالی شیراز و فارس نیستند ولی هرچه که هست چهره شیراز را نازیبا می کنند.

منبع: روزنامه خبر جنوب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین