کد خبر: ۳۵۷۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مدیرکل ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی:

ایران آماده جهش بزرگ در حوزه صنعت گردشگری است

- مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رویکردهای مهم دولت، ایران آماده جهش بزرگ در حوزه صنعت گردشگری است.
آفتاب‌‌نیوز :
 «ولی تیموری» روز یکشنبه در حاشیه بازدید از ظرفیت های روستای هدف گردشگری ریاب گناباد و آثار تاریخی این شهرستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود:

رهبر معظم انقلاب از صنعت گردشگری به عنوان محور مهم توسعه کشور در پنج سال آینده یاد کرده و بر افزایش پنج برابری تعداد گردشگران داخلی در این مدت تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: بر این اساس دولت تدبیر و امید و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیشترین فعالیت های خود را بر افزایش کیفیت و استاندارد سازی خدمات گردشگری متمرکز کرده است.
وی گفت: میراث فرهنگی و قابلیت های تاریخی مناطق مختلف باید از جاذبه گردشگری به یک محصول نهایی برای جذب گردشگر تبدیل شوند که این امر مستلزم استاندارد سازی خدمات گردشگری است.

تیموری، ظرفیت شهرستان گناباد را از نظر میراث فرهنگی و صنایع دستی قابل توجه دانست و افزود: این شهرستان با توجه به قرار گرفتن در نزدیک کلانشهر مذهبی مشهد می تواند با قابلیت های خاص خود به عنوان مقصد هدف گردشگری مطرح شود.

وی اظهار کرد: باید با بهره گیری از قابلیت های زیربنایی گردشگری مناطقی مانند گناباد و اختصاص بخشی از زمان سفر گردشگران داخلی و خارجی و مسافران و زائران حضرت امام رضا (ع) به این مناطق ضریب ماندگاری آنان را افزایش داد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: گردشگری در کشور صنعتی نوپا است و از چند سال گذشته در سبد خانوار و به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار در برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی هم گفت: گناباد با برخورداری از جاذبه ها و ظرفیت های متنوع تاریخی و کهن به عنوان مقصد گردشگری و بوم گردی در استان و کشور مطرح است.

حسین زارع صفت افزود: جاذبه های طبیعی از جمله کویر، کلوتها، قنات تاریخی قصبه، سفال روستای مند با سابقه چندین هزار ساله از جمله قابلیت های مهم فرهنگی و گردشگری گناباد است که می تواند به عنوان قابلیت مهم برای توسعه گردشگری این منطقه و جنوب استان خراسان رضوی مطرح باشد.
وی اظهار کرد: در سال های گذشته انگیزه کافی برای معرفی قابلیت های گردشگری و تاریخی گناباد وجود نداشته اما اینک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به استفاده از قابلیت های بوم گردی برای توسعه گردشگری مناطق مختلف از جمله شهرستان گناباد عنایت خاص دارد.

زارع صفت گفت: مهمترین مساله در توسعه صنعت گردشگری، افزایش فرهنگ عمومی و پذیرش مردمی است و با رویکردهای دولت یازدهم این دغدغه در مردم منطقه ایجاد شده و شاهد شور خاصی برای استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی به عنوان پیشتاز و جهت دهنده تاکنون اقدامهای قابل توجهی برای معرفی قابلیت های گردشگری این استان انجام داده است، خواستار جریان سازی و نهضت اطلاع رسانی برای معرفی قابلیت های گردشگری نقاط مختلف استان شد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به همراه مدیرکل و معاونین میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی روز یکشنبه از آثار تاریخی و فرهنگی و روستای هدف گردشگری ریاب گناباد بازدید کرد. 
روستای ریاب گناباد به همراه 16 روستای دیگر در استان خراسان رضوی به عنوان روستاهای هدف گردشگری این استان شناخته شده اند. 

ریاب با یکهزار سال قدمت در پنج کیلومتری شهر گناباد واقع است و ازجمله قدیمی ترین روستاهای گلی کشور است که در سال 1387 در زمره آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

مسجد، آب انبار بالای ده، آب انبار قلعه، مزار ابومنصور ریابی، برجهای قلعه، مدرسه قدیم و حمام تاریخی از جمله دیدنی های روستای تاریخی ریاب محسوب می شود. 

از مجموع 250 اثر تاریخی و معنوی گناباد 142 مورد به ثبت آثار ملی رسیده است. 

چهار موزه باستان شناسی، مردم شناسی، آب و موزه روستایی زعفران در گناباد برای بازدید علاقه مندان دائر است.

بقاع متبرک 17 امامزاده از دیگر ظرفیت های معنوی و مذهبی شهرستان گناباد به شمار می روند. 
برای اسکان مسافرین نوروزی در این شهرستان نیز 27 مکان اقامتی شامل هتل، میهمانسرا، زائرسرا، مدرسه و خانه معلم در نظر گرفته شده است. 

از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از 60 هزار نفر از مراکز تاریخی و گردشگری گناباد دیدن کرده اند.

شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین