کد خبر: ۳۵۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۷

چین و روسیه آخرین روزنه برای توقف برنامه های هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی آورده است که دیپلمات های اروپایی و امریکایی درصدد هستند که فشار بیشتری برای متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران بر مقامات این کشور وارد کند و از همین رو ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور یکبار دیگر هشدار دارند که اگر تهران به سیاست های خود ادامه دهد، از ادامه مذاکرات با مقامات ایرانی خود داری خواهند کرد. 

در همین راستا دیپلمات های اروپایی و امریکای در هفته جاری طی مذاکراتی با مقامات مسکو و چین با نشان دادن مدارک و اسناد جمع آوری شده، سعی در متقاعد کردن آنها برای همکاری با امریکا، انگلیس، فرانسه در جهت فشار بیشتر بر روی ایران را دارند. 

به گفته دیپلمات های اروپایی، این پنج کشور که در حقیقت 5 ابر قدرت در جهان و از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل هستند با بررسی برنامه های هسته ای ایران، جریمه های را برای این کشور در نظر خواهند گرفت. 

مقامات امریکایی در خصوص رایزنی با مقامات مسکو اعلام کردند که هنوز به توافقی با کرملین نرسیده اند ولی نظر روسیه با دیدگاه های امریکا بسیار نزدیک است. 

به گفته روزنامه نیویورک تایمز، دیپلمات های غربی بر این باورند که سیاست های ایران بر ادامه روند برنامه های هسته ای خود استوار است و مقامات تهران درصدد پایان دادن به گفت و گو هستند. 

ولی در این میان نظر مسکو برای دیپلمات های اروپایی نسبت به سیاست چین بسیار با اهمیت تر است. روسیه در این میدان نقش مهمتری را به خاطر همکاری هایش با ایران ایفا می کند و از همین رو مذاکره با مقامات کرملین در هفته جاری از اولویت های امریکا و متحدانش خواهد بود. 

دیپلمات های غربی معتقدند که ایران تاکنون برای غنی سازی اورانیوم تمام تلاش خود را کرده است و در حقیقت مذاکرات قبلی خود را مقامات اروپایی را نادیده گرفته است. 

روزنامه نیویورک تایمز خاطر نشان می کند، هنوز نمی توان گفت که چین و روسیه با امریکا و متحدانش برای تنبیه کردن ایران در راستای جلوگیری از برنامه های هسته ای تهران همکاری می کنند یا خیر. ولی به طور کل مقامات بیجینگ تاکنون از ورود به این گونه مبارزات بین المللی خودداری کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین