کد خبر: ۳۵۷۷۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳

پایان تحصن صدر در بغداد

رهبر جریان صدر هواداران خود را به پایان تحصن در مقابل منطقه سبز در مرکز بغداد فراخواند.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی ارائه لیست کابینه حیدر العبادی به پارلمان، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از داخل خیمه خود در منطقه سبز بغداد خطاب به هوادارانش که در خارج از منطقه سبز در تحصن بودند، گفت: ما باید به برگزاری تظاهرات گسترده مسالمت‌آمیز ادامه دهیم و پس از هر نماز جمعه در همه استان های عراق تظاهرات کنیم تا پارلمان برای رأی اعتماد دادن به کابینه، تحت فشار قرار گیرد. ضمن این که امیدواریم ساختار کابینه، از حزب حاکم و حاکمیت حزب به دور باشد.

وی افزود: به صورت منظم، از منطقه تحت حمایت نیروهای امنیتی عقب‌نشینی کنید و هنگام پایان دادن به تحصن، با نیروهای امنیتی خداحافظی کنید و هیچ گاه به منطقه تحت حمایت نیروهای امنیتی نزدیک نشوید زیرا هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی به مثابه تعرض به من خواهد بود.

مقتدی صدر سپس از فراکسیون‌های سیاسی خواست مسئولیت‌پذیر و وطن‌پرست باشند و منافع عمومی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا روند ملی اصلاحات تکامل یابد زیرا عراق در حساس ترین مرحله از خطر قرار دارد.

حیدر العبادی به تازگی فهرست وزرای پیشنهادی خود را در پاکتی سربسته، به سلیم الجبوری، رئیس پارلمان این کشور داد و پارلمان متعهد شد تا 10 روز دیگر، جلسه رأی اعتماد به کابینه را برگزار کند.

العبادی در سخنرانی خود در پارلمان، از نقش مقتدی صدر در برقراری انضباط گسترده در تظاهرات مسالمت‌آمیزی که به منظور درخواست تغییر در کابینه برگزار شده بود، تجلیل و قدردانی کرد.

مقتدی صدر روز یک‌شنبه وارد منطقه سبز در مرکز بغداد شد و پس از چادر زدن در این منطقه، به تنهایی تحصن کرد.

منطقه سبز بغداد منطقه‌ای در مرکز این شهر است که نهادهای دولتی اعم از پارلمان، ساختمان‌های نخست‌وزیری و وزارتخانه‌ها و شماری از سفارتخانه‌ها در آن واقع شده‌اند و از نظر امنیتی کاملا کنترل می شود.

از سوی دیگر، رهبر جریان صدر تهدید کرد، در صورت رأی نیاوردن کابینه جدید در پارلمان، برای سلب اعتماد از نخست‌وزیر و تعلیق فراکسیون الاحرار اقدام خواهد کرد.

وی اقدام نخست وزیر عراق به معرفی وزاری تکنوکرات را شجاعانه دانست اما با این حال اظهار کرد، در صورتی که پارلمان عراق به وزرای کابینه جدید العبادی رأی ندهند، وزرای این جریان از کابینه استعفا خواهند داد و نمایندگان آن در پارلمان برای سلب اعتماد از دولت اقدام خواهند کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، صدر همچنین معرفی کابینه جدید را نتیجه تحصن‌های اخیر شهروندان عراقی دانست و تأکید کرد، حق هیچ کسی ضایع نمی شود و تمامی مفسدان، دزدان و متجاوزان به صورت عادلانه محاکمه خواهند شد.

کابینه جدید عبادی از 16 وزارتخانه تشکیل شده است که 14 تن از وزرای آن در ترمیم کابینه معرفی شده اند. العبادی "به علت اوضاع امنیتی خاص کشور" از تغییر وزاری کشور و دفاع خودداری کرده است.

عبادی همچنین تأکید کرد: وزرای جدید نمایندگان کلیه گروه‌های تشکیل دهنده ملت عراق هستند و اقدامات برای تغییر کابینه، پست‌های سرپرست‌ها و قائم مقام وزارتخانه ها و معاونت های آنها و همچنین رؤسای سازمان ها و اداره کل های دولتی را شامل خواهد شد که در جریان آن، بیش از 100 مدیرکل دولتی برکنار خواهند شد.

نخست‌وزیر عراق در کابینه جدید شماری از وزارتخانه ها را ادغام و شمار دیگری را به سازمان تغییر داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین