کد خبر: ۳۵۷۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

اقدام جدید مسئولان شهری میلان برای مقابله با آلودگی هوا

مسئولان شهری میلان ایتالیا از اجرای برنامه‌ای خبر دادند که بر اساس آن به ازای رفت و آمد با دوچرخه به محل کار مبلغی به کارمندان پرداخت می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که آلودگی شدید هوا و عادات نادرست رانندگی در میلان مانع از آن می‌شود تا این شهر برای رفت و آمد دوچرخه سواران مناسب باشد، اما مسئولان آن قصد دارند با اجرای برنامه‌ای جدید این وضعیت را تغییر دهند. این در حالیست که ایتالیا کشور شناخته شده‌ای در برخورداری از فرهنگ دوچرخه سواری به حساب نمی ‌آید.

در این برنامه جدید هدف آن است تا به افرادی که برای رفت و آمد به محل کار از دوچرخه استفاده می‌کنند، مبلغی پرداخت شود. این اقدام به دنبال آن مطرح شد که در ماه دسامبر، دولت ایتالیا با تشدید آلودگی هوا در میلان و دیگر بخش‌های این کشور بودجه‌ 35 میلیون یورویی برای مقابله با آن اختصاص داد.

بازپرداخت پول به افرادی که با دوچرخه به محل کار رفت و آمد می‌کنند، پروژه مشابهی است که در فرانسه نیز اجرا شده‌ است. بر اساس طرحی که در فرانسه اجرایی شده به کارمندانی که با استفاده از دوچرخه به محل کار می‌روند به ازای هر کیلومتر 25 سنت پرداخت می‌شود.

از آنجایی که احتمال می‌رود تعداد افراد شرکت کننده در میلان قابل توجه باشد، استفاده از دستگاهی پیشنهاد شده که مسیر دوچرخه‌سواری افراد به محل کار را ردیابی ‌کند. این نرم افزار وجود دارد هرچند نمی‌تواند 100 درصد بی‌نقص باشد.

«رالف بولر» استادیار برنامه ریزی و امور شهری دانشگاه «ویرجینیا تک» در آمریکا معتقد است: طرح پرداخت کمک هزینه به استفاده کنندگان از دوچرخه باید در کنار اقدامات دیگر انجام شود تا این طرح را به گزینه‌ای واقع بینانه‌تر تبدیل کند.

به گفته این استاد دانشگاه، تحقیقات کارشناسان آمریکایی نشان می‌دهد حدود 60 درصد افراد به دوچرخه‌سواری اشتیاق دارند، اما در مورد ایمنی آن نگران هستند.

بولر افزود: در صورتی که فضای امنی برای دوچرخه سواری فراهم نشود، گروه محدودی از افراد از آن استقبال خواهند کرد. تنها پرداخت پول برای رفت و آمد با دوچرخه به محل کار تاثیر بسزایی نخواهد داشت، زیرا بخشی از جامعه که در مورد خطرات و نبود شرایط مناسب برای دوچرخه سواری نگران هستند، نادیده گرفته می‌شوند.

در دسترس بودن مسیر مناسب برای دوچرخه سواران و وجود محل پارک مطمئن در تمایل افراد به استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد به محل کار تاثیر می‌گذارد.

در شهر کپنهاگ دانمارک که بهترین زیرساخت‌ها برای دوچرخه سواری فراهم شده، تعداد کمی از افراد به منظور نپرداختن هزینه سوخت از دوچرخه استفاده می‌کنند. بررسی انجام شده در این شهر نشان می‌دهد تنها 6 درصد مردم این شهر به دلیل ارزان بودن از دوچرخه استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، 56 درصد از دوچرخه سواران دلیل اصلی دوچرخه سواری در این شهر را سریع بودن آن اعلام کرده‌اند درحالیکه 19 درصد آنان برای ورزش کردن از دوچرخه استفاده می‌کنند. هر چند تنها یک درصد آنان دغدغه‌های محیط زیستی دارند.

« میکائیل کولویل آندرسن»، مدیر اجرایی شرکت طراحی Copenhagenize تاکید کرد: پایین بودن کیفیت هوا افراد را به دوچرخه سواری ترغیب نمی‌کند. آلودگی هوا فضای نامطلوبی را در فضای شهری بوجود می‌آورد که افراد را به گذراندن زمان بیشتری در فضای باز متمایل نمی‌سازد.

«کولویل آندرسن» همچنین افزود: برنامه پرداخت کمک هزینه به دوچرخه‌سواران ایده خوبی است، اما در صورتی که فضای شهر از مواد سمی آکنده باشد، تشویق مردم به دوچرخه سواری عاقلانه به حساب نمی‌آید.

به گزارش روزنامه گاردین، در حقیقت آلودگی هوا به عنوان فاکتور انگیزشی برای مسئولان به حساب می‌آید. به طور مثال در میلان به دلیل کیفیت نامطلوب هوا در ماه دسامبر برای دوره‌ای رفت و آمد خودروها ممنوع شد، همچنین هزینه خرید بلیت وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین