کد خبر: ۳۵۷۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸

اوباما: توافق هسته‌ای با ایران تاکنون موفقیت‌آمیز بوده

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز جمعه با اعلام اینکه توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 تاکنون موفقیت آمیز بوده است، گفت که ملحق شدن مجدد ایران به اقتصاد جهانی، زمان بر است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، وی پس از اجلاس امنیت هسته ای در آمریکا یادآور شد که گروه 1+5 که با تهران به توافق دست یافت، باید به تلاش برای به اجرا درآمدن کامل این توافق، ادامه دهد. 

خبرگزاری فرانسه نیز از واشنگتن گزارش داد: اوباما گفت که برای پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهانی به زمان نیاز است، اما تهران در حال حاضر مزایای توافق هسته ای را مشاهده می کند. 

براساس این گزارش، جامعه جهانی به موجب توافق هسته ای بخش زیادی از تحریم های ضد ایرانی را در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران لغو کرده است.

*تمام اختلافات ما با ایران حل نشده است 

شبکه خبری 'سی ان ان' نیز گزارش داد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در دیدار با همتایان خود از گروه «1+5» در واشنگتن در سخنانی در خصوص توافق هسته ای با ایران گفت که این توافق «تمام مشکلات ما با ایران را حل نمی کند.» 

به گزارش این شبکه آمریکایی، اوباما در حاشیه اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن با روسای دولت های پنج کشور عضو دیگر گروه 1+5 و همچنین یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

اوباما در این نشست گفت: با تلاش کشورهایی که امروز اینجا حاضر هستند ما به توافقی تاریخی دست یافتیم که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند. 

ایران بارها ادعاهای مقامات غربی را در مورد تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای بی اساس خوانده و قاطعانه رد کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: به لطف این توافق ما شاهد پیشرفت واقعی بوده ایم؛ ایران دو سوم سانتریفیوژهای نصب شده خود را برچیده، 98 درصد از اورانیوم غنی شده خود را خارج کرده و قلب رآکتور اراک را خارج کرده است؛ درصورتی که ایران بخواهد فریبکاری کند زمان گریز هسته ای برای ساخت سلاح هسته ای از حدود دو تا سه ماه، به حدود یک سال افزایش یافته است. 

اوباما ااظهارداشت: امروز یوکیا آمانو مدیر کل آژانس اطلاعات جدیدی درباره اجرای توافق در اختیار ما می گذارد. 

وی گفت: کشورهای ما تحریم های مرتبط با هسته ای را برداشته اند اما ادغام مجدد ایران در اقتصاد جهانی زمان می برد، هر چند ایران مزایای توافق را حس می کند. 

اوباما گفت که مساله مهم این است که این توافق تمام اختلافات ما با ایران از جمله به گفته وی 'اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه' را حل نمی کند. 

وی ادامه داد که تحریم تجاری آمریکا علیه ایران به جز چند مورد استثنایی محدود، به قوت خود باقی است. ما همچنین به اجرای محکم تحریم های دیگر ادامه خواهیم داد؛ این سیاست آمریکا است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین