کد خبر: ۳۵۸۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵

این‌جا هر اقدامی غیرمجاز است

«هر نوع ساخت‌وساز در محدوده‌ی عرصه و حریم «چغازنبیل» ممنوع است و تخلف به شمار می‌رود. شرکت مذکور هم فقط می‌تواند در منطقه (زون) صنعتی به کار خود ادامه دهد.»
آفتاب‌‌نیوز :
نخستین اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو «چُغازَنبیل»، نیایشگاهی باستانی است که در زمان ایلام (عیلامی‌ها) و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌ است. چغازنبیل بخش بجا مانده از شهر «دورانتش» است و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش (شهر باستانی) و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع شده است. اما در اواسط بهمن ماه سال گذشته بود که برخی رسانه‌ها اعلام کردند، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مجوز طرح ۶۰۰ هکتاری جنگل‌کاری صنعتی یک شرکت در حریم درجه یک چغازنبیل و هفت‌تپه را صادر کرده و آذرماه سال ۱۳۹۴ این اراضی در اختیار شرکت مورد نظر قرار گرفته است.

این در حالیست که برخی مدعی‌اند مسوولان پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه در جریان صدور مجوز برای این پروژه نبودند و کارشناسان میراث فرهنگی با این طرح مخالفت کردند. یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان نیز حدود چهار بار مانع از انجام فعالیت ماشین‌آلات سنگین برای تسطیح این زمین‌ها شده بود. از سویی گفته می‌شود مدیر کل جدید میراث خوزستان، مدیران استانداری و سازمان میراث فرهنگی کشور را در جریان این موضوع قرار داده است.

این‌جا هر اقدامی غیرمجاز است

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: در دوره‌ی مدیرکلی افشین حیدری در میراث فرهنگی خوزستان، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که به موجب آن هر طرحی پیش از اجرا در این محدوده باید مورد تأیید و تصویب سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد تا مشخص شود آیا طرح مورد نظر در محدوده‌ی عرصه و حریم چغازنبیل قرار دارد یا خیر؟

براساس این گزارش، درحالی سخن از امضای این طرح در دوره‌ی حیدری اعلام می‌شود که این پرسش به ذهن می‌آید آیا امکان دارد این طرح بدون اطلاع معاون میراث فرهنگی خوزستان، رییس پایگاه چغازنبیل، مدیر امورپایگاه‌های میراث فرهنگی خوزستان به امضا رسیده باشد؟! از سویی آیا فعالان میراث فرهنگی منطقه در آن زمان از موضوع اطلاع نداشتند و نباید این موضوع را رسانه‌ای می‌کردند؟ در صورت آگاهی از این موضوع چرا هیچکدام از این مسوولان در این زمینه اقدامی نکردند و مانع امضا چنین طرحی نشدند؟

معاون میراث فرهنگی کشور در این‌باره با اشاره به این که طرح جنگل‌کاری صنعتی در محدوده‌ی چغازنبیل، شاید به منابع طبیعی منطقه آسیب بیشتری وارد کند تا محوطه‌های تاریخی، تأکید می‌کند: هر نوع ساخت و سازی در محدوده عرصه و حریم چغازنبیل ممنوع است و تخلف به شمار می‌رود. شرکت مذکور هم فقط می‌تواند در منطقه (زون) صنعتی به کار خود ادامه دهد.

او ادامه می‌دهد:‌ البته به طور کلی بخشی از این اقدامات خارج از حریم چغازنبیل است، اما فرضاً حتی اگر بخواهند سوله‌ای هم در این محدوده بسازند، باید در زون صنعتی باشد.

ضمن آن که باید محدوده‌ی منطقه مورد نظر آنها مشخص باشد. از این رو قرار شد معاونت میراث فرهنگی خوزستان هم اطلاعات مورد نظر را گردآوری کند تا معاونت میراث فرهنگی کشور تصمیم دقیقی در این زمینه بگیرد تا مشخص شود انجام چه کاری در این محدوده بهتر است.

ایسنا، در تلاش است تا با برقراری ارتباط با عاطفه رشنویی، معاون میراث فرهنگی خوزستان و افشین حیدری، رییس پیشین میراث فرهنگی این استان نظر آنها را در این زمینه جویا شود، چون مجوز جنگل‌کاری و تاسیسات جانبی در حریم درجه یک محور جهانی شوش – هفت‌تپه – چغازنبیل در حالی از سوی میراث فرهنگی خوزستان صادر شده که این حریم، بارها از سوی دستگاه‌های مختلف مورد تعرض قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین