کد خبر: ۳۵۸۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
شهری باستانی که داعش سرنوشت آن را تغییر داد

داعش با شهر چند هزار ساله سوریه چه کرده است؟ /پالمیرا، قبل و بعد از هجوم داعش+تصاویر

شهر باستانی پالمیرا را 11 ماه پیش گروه تروریستی داعش تصرف کرده بود. اما حدود 10 روز پیش این شهر از تصرف داعش در آمد، اما در این 11 ماه چه اتفاقاتی برای آثار باستانی این شهر افتاد؟
آفتاب‌‌نیوز :
پالمیرا شهری باستانی در سوریه است که در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح ساخته شد، این شهر که از سال 1980 یکی از میراث ثبت شده یونسکو است، پر از مناطق باستانی زیادی از جمله معدن بعل، معبد بعل شَمین، آمفی تئاتر، دروازه هادریان و ... است.

به گزارش آفتاب، تمدن های مختلفی از جمله تمدن روم باستان در طول هزاران سال بر پالمیرا حکومت کرده اند، اما از 31 اردیبهشت سال پیش گروه تروریستی داعش شهر پالمیرا را تصرف کرد و سرنوشت این شهر باستانی را تغییر داد.

داعش با شهر چند هزار ساله سوریه چه کار کرده است؟ / تصاویری از پالمیرا، قبل و بعد از هجوم داعش

پس از تصرف این شهر توسط داعش نگرانی‌ها برای نابود شدن آثار باستانی این شهر به وجود آمد چون ماه‌های قبل از این اتفاق نیروهای داعش در بخش‌های دیگری از سوریه و عراق، از جمله درهترا و نمرود، آثار باستانی زیادی را خراب کرده‌ بودند.

چندی پس از تصرف این شهر، ابولیث سعودی، فرمانده عملیات داعش در شهر باستانی پالمیرا در شبکه رادیویی «الوان اف‌ام» در سوریه درباره آینده این شهر گفت: «ما آن طور که بسیاری فکر می‌کنند با بولدوزر به این شهر حمله نمی‌کنیم، ما این شهر باستانی را ویران نمی‌کنیم، اما مجسمه‌های موجود در آن را که گمراهان پرستش می‌کردند، پودر خواهیم کرد.»

داعش با شهر چند هزار ساله سوریه چه کار کرده است؟ / تصاویری از پالمیرا، قبل و بعد از هجوم داعش

در تیر ماه سال ۱۳۹۴ تروریست‌های شبه نظامی داعش در اقدامی علیه میراث فرهنگی، شش تندیس باستانی از جمله تندیس معروف به شیر اللات را تخریب کردند. عبدالکریم مدیر اداره آثار باستانی سوریه پس از این اقدام داعش اعلام کرد که این تندیس با صفحه فلزی و کیسه‌های شن پوشیده شده بود تا از آسیب احتمالی ناشی از درگیری‌های مسلحانه در امان بماند اما داعش آن را بیرون آورد و از بین برد. کارشناسان این اقدام را بزرگترین جنایت داعش علیه میراث باستانی پالمیرا عنوان کردند.

در همین ماه داعش معبد تاریخی «بل» واقع در شهر باستانی پالمیرا را هم تخریب کرد، همچنین در مهر ماه سال ۹۴ داعش «طاق نصرت» این شهر باستانی را هم خراب کرد.

در آن زمان مامون عبدالکریم سرپرست سازمان اشیای باستانی سوریه گفت که "این نبردی برای همه جهان است." او از ائتلاف تحت رهبری آمریکا خواست مانع نابودی این محوطه باستانی توسط داعش شود.

به گزارش خبرآنلاین،‌ با وجود اخباری مبنی بر خراب شدن آثار باستانی هنوز هیچ تصویر درستی به جز عکس های گروه تروریستی داعش و عکس های ماهواره ای از پالمیرا وجود نداشت.

اما چند روز پیش ارتش سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه توانست کنترل شهر تاریخی پالمیرا را از داعش پس بگیرد.

اما شاید این پیروزی به معنا باز پس گرفتن آثار باستانی نباشد، زیرا داعش بسیاری از آن ها را نابود کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین