کد خبر: ۳۵۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۵

روسیه نا امید از رفتار ایران

آفتاب‌‌نیوز :

دیپلمات ها معتقدند تلاش جدید با هدف منصرف کردن ایران از شروع تحقیقات مربوطه به غنی سازی اورانیوم می باشد زیرا امریکا و اروپا هشدار داده اند که شروع تحقیقات می تواند به پایان بخشیدن به مذاکرات ختم شود.
نیویورک تایمز بخشی از تلاش های دیپلماتیک به رهبری امریکا، بریتانیا و فرانسه را متقاعد کردن روسیه و چین به اینکه مدارک نشان دهنده اهداف ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای می باشد، توصیف کرده است. نیویورک تایمز سپس به نقل از دیپلمات ها می نویسد: بیانیه این پنج کشور در مورد ایران بسیار با اهمیت است، چون آنها پنج قدرت دارنده سلاح هسته ای و عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل می باشند.
نیویورک تایمز می افزاید: تلاش برای صدور بیانیه ای واحد توسط اعضای دائمی شورای امنیت از اوایل دسامبر 2005 آغاز شده بود اما به دنبال اظهارات جدی رهبران ایران در مورد اسرائیل و برنامه هسته ای شان در هفته گذشته، این تلاش ها تشدید شد.
وزیر امور خارجه امریکا، کاندولیزارایس بار دیگر تکرار کرد که هدف امریکا ارجاع پرونده فعالیت های هسته ای ایران به شورای امنیت برای تنبیهات احتمالی می باشد و واشنگتن منتظر است تا اجماعی که روسیه و چین نیز جزء آن باشند را به دست آورد.
مقامات امریکایی می گویند این هدف( کسب حمایت روسیه) هنوز به دست نیامده است، اما می افزایند که روس ها نسبت به دیدگاه امریکا نزدیک تر شده اند به ویژه این که ایران طرح روسیه برای اجرای برنامه غنی سازی مشترک در خاک روسیه را نپذیرفته است.
یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش فاش شود گفته است:« کاملا روشن است که ایران قصد دارد برنامه هسته ای اش را به پیش ببرد و این مساله باعث پایان بخشیدن به مذاکرات می شود. این دیپلمات می افزاید: روسیه در این رابطه بازیگر مرکزی است، چرا که آنها بیش از همه از رفتار ایران نا امید شده اند به نظر این دیپلمات غربی روس ها از اینکه طرحشان از سوی ایران پذیرفته نشده عصبانی هستند و آن را نوعی توهین نسبت به خود می دانند.
یک دیپلمات اروپایی نیز گفته است: محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای از رفتار ایران و اجتناب ایران و اجتناب از شرکت در جلسه آژانس در وین عصبانی می شود.
تصمیم ایران برای شروع فعالیت های « تحقیقاتی» هفته گذشته از سوی مقامات ایرانی اعلام و با مخالفت غرب روبرو شد. برخی نیز می گویند که مطمئن نیستند چگونه این فعالیت ها می تواند شامل غنی سازی اورانیوم نیز بشود.
غنی سازی اورانیوم از نظر غرب« خط قرمز» محسوب می شود نیویورک تایمز در پایان به نقل از یک دیپلمات اروپایی می نویسد: اگر ایران هر اقدامی که نهایتا به غنی سازی اورانیوم مرتبط شود را آغاز کند، در واقع مذاکرات را متوقف کرده است. این مساله نیز روشن نیست که روسیه و چین چگونه به اجماع جهانی در مورد اعمال فشار بیشتر به ایران خواهند پیوست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۸۴/۱۰/۲۰
0
0
بايد مذاكرات ادامه داشته پباشدو بهانه بدست دشمنان ندهيم حفظ مملكت اسلاميمان از هر موضوع ديگر مهمتر است و توجه نمود كه چراغي كه به خانه فرض است به مسجد حرام است و يادمان باشد در جنگ هشت ساله كسي ما را ياري نكرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین