کد خبر: ۳۵۹۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹

ترکیه و اسرائیل در آستانه عادی‌سازی روابط

ترکیه و اسرائیل با هدف عادی سازی روابط به صورت دوجانبه در لندن مذاکره کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت خارجه ترکیه روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد:‌ بعد از مرحله جدیدی از مذاکرات با اسرائیل در روز پنجشنبه در لندن،‌ دو طرف توافق کردند در نشست بعدی،‌ آخرین جزئیات توافق برای ازسرگیری روابط را نهایی کنند.

روابط اسرائیل و ترکیه از زمان حمله نظامیان اسرائیلی به کاروان کشتی های ترکیه در ساحل غزه در سال 2010 ،‌ تیره شد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: دو تیم مذاکره کننده اسرائیل و ترکیه توافق کردند در نشست بعدی،‌ آخرین بخش های توافق برای ازسرگیری روابط میان دو طرف را نهایی کنند. نشست بعدی به زودی برگزار می شود.

روابط میان اسرائیل و ترکیه از زمان حمله مرگبار نظامیان اسرائیلی به چند کشتی در اجاره یک سازمان غیردولتی اسلامگرای ترکیه نزدیک به دولت اردوغان در مسیر حرکت برای شکست محاصره غزه تاکنون تیره شد. در این حمله،‌10 شهروند ترکیه کشته شدند.

ترکیه در کنار مصر و اردن،‌ تنها کشورهای خاورمیانه هستند که اسرائیل را به عنوان یک دولت به رسمیت می شناسند و با آن روابط دیپلماتیک دارند.

عادی سازی روابط میان اسرائیل و ترکیه باعث نگرانی ایران خواهد شد. ترکیه هم اکنون با اکثر کشورهای همسایه و منطقه پرتنش یا سرد دارد. به همین دلیل به نظر می رسد آنکارا تحت فشار برای عادی سازی روابط با اسرائیل است.

به گزارش عصرایران، روابط ترکیه با روسیه و سوریه بحرانی است. ترکیه با عراق و ارمنستان و یونان هم روابط سردی دارد. ایران و ترکیه هم برسر موضوعات مختلف منطقه ای و در راس آنها سوریه اختلاف نظر جدی دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین