کد خبر: ۳۵۹۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

دیدار ملک سلمان و سیسی در قاهره/توافق بر سر ایجاد پل زمینی میان مصر و عربستان

پادشاه عربستان در سفر به مصر با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و درباره روابط میان دو کشور و تحولات منطقه بحث و گفتگو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نوشته روزنامه مستقل رأی الیوم، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در مذاکرات گسترده خود با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در قاهره اعلام کرد که قاهره و ریاض با ایجاد پل زمینی میان دو کشور توافق کرده‌اند.

وی گفت: این گام تاریخی دو قاره آفریقا و آسیا را به هم وصل می‌کند و مبادلات تجاری میان دو کشور را به شکل بی‌سابقه افزایش می‌دهد. همچنین موجب افزایش صادرات میان دو کشور می‌شود.

ملک سلمان گفت: این پل گذرگاه بین‌المللی برای طرح‌های میان دو کشور و گذرگاه اصلی برای حجاج و گردشگران است و فرصت کاری را برای ساکنان منطقه فراهم می‌آورد.

به گزارش ایسنا، دو طرف در این دیدار 17 توافق‌نامه در زمینه‌های مسکن، برق، بهداشت، آموزش، کشاورزی و دارایی امضا کردند.

سیسی در این دیدار بالاترین نشان مصر را با هدف تأکید بر روابط دوستی با عربستان به ملک سلمان تقدیم کرد.

وی گفت: سفر پادشاه عربستان با هدف تحکیم پایه‌های دوستی و همبستگی میان دو کشور است و شراکت استراتژیک میان دو کشور را محکم می‌کند.

سیسی گفت: این مساله زمینه را برای همکاری در مقابله با چالش‌های بی‌سابقه منطقه فراهم می‌آورد.

وی گفت: تروریسم و تندروی ثبات منطقه را تهدید می‌کنند. هماهنگی میان مصر و عربستان نقطه آغازی برای حل بحران‌های منطقه به ویژه در فلسطین، سوریه، یمن و لیبی است.

توافق‌نامه‌هایی که میان دو طرف امضا شد شامل ساخت مجتمع‌های مسکونی در شبه جزیره سیناء و همچنین احداث دانشگاه ملک سلمان در شهر الطور در جنوب سیناء است. عربستان به طور کلی از پروژه‌هایی به ارزش 1.5 میلیارد دلار در سیناء حمایت مالی به عمل می‌آورد.

چنین سرمایه‌گذاری در شبه جزیره سیناء یک سرمایه‌گذاری نادر است به ویژه اینکه این منطقه شاهد حملات خونین داعش به نظامیان مصری بوده است.

دو طرف با تأسیس نیروگاه برق در غرب قاهره به ارزش 100 میلیون دلار و ارتقای بیمارستان القصر العینی در مصر با 120 میلیون دلار توافق کردند.

دو طرف همچنین با ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور توافق کرده‌اند.

سفیر عربستان در قاهره نیز درباره این توافق‌نامه‌ها در توییتر خود نوشت: توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری عربستان در مصر ارقامی را به خود اختصاص داده که یک اتفاق خوشحال کننده برای همگان است.

رسانه‌های مصری نیز توجه ویژه‌ای به سفر عربستان به مصر نشان دادند و از سفر ملک سلمان استقبال کردند.

تلویزیون رسمی مصر از سفر ملک سلمان استقبال کرد. روزنامه الاهرام نیز این سفر را مساله استراتژیک و مهمی در روابط میان دو کشور دانست.

روزنامه مستقل الشروق نیز تصاویر زیادی از پادشاه عربستان و رئیس جمهور مصر را با عنوان "روح واحد" منتشر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین