کد خبر: ۳۵۹۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳

بودجه 95؛ آخرین فرصت تعامل مجلس نهم با دولت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای فعالیت مجلس نهم وارد بررسی لایحه بودجه 95 می‌شوند؛ لایحه‌ای که شاید بتوان آن را آخرین فرصت تعامل مجلس نهم با دولت یازدهم دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که 46 روز بیشتر به پایان دوره مجلس نهم باقی نمانده، بررسی لایحه بودجه 95 فردا (یکشنبه) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد تا نمایندگان دخل و خرج یکساله دولت یازدهم را مشخص کنند.

اگرچه مجلس نهم پیش از این هم در جریان بررسی لوایح بودجه تقدیمی دولت یازدهم در سال‌های گذشته همکاری لازم را با دولت داشته و کمترین تغییرات را در قوانین بودجه اعمال کرده است، اما این انتظار وجود دارد که این روال در بودجه 95 نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا،‌ مروری بر زمان ارائه لوایح بودجه در دولت حسن روحانی نیز نشان می‌دهد که دولت نیز حداکثر توان خود را برای ارائه به موقع لوایح بودجه که طبق قانون تا 15 آذر در نظر گرفته شده، داشته است:

هفدهم آذر ماه سال 92 در حالی که تنها چهار ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گذشته بود حسن روحانی برخلاف روال دولت قبل لایحه بودجه 93 را به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد تا اولین بودجه در دولت یازدهم به موقع بررسی و تصویب شود.

مجلس نهم اولین بودجه دولت روحانی را در تاریخ ششم اسفندماه تصویب کرد و یک روز بعد هم با تایید شورای نگهبان این لایحه به قانون تبدیل شد.

ارائه به موقع بودجه در دولت یازدهم اما محدود به سال اول دولت باقی نماند و حسن روحانی شانزدهم آذر ماه سال 93 نیز لایحه بودجه 94 را به مجلس ارائه کرد.

مجلس نهم نیز بعد از بررسی لایحه بودجه آن را در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه به تصویب رساند. شورای نگهبان نیز یک روز بعد این لایحه را تایید و آن را به قانون تبدیل کرد.

موضوع برجام اما باعث شد سنت ارائه به موقع لایحه بودجه در دولت حسن روحانی بیش از دو سال دوام نیاورد و ناگزیر سومین بودجه در دولت یازدهم بیست و هفتم دی ماه 94 یعنی تنها چند ساعت بعد از اجرایی شدن برجام به مجلس تقدیم شد.

بنابراین سومین لایحه بودجه در دولت تدبیر و امید با تاخیر بیش از 40 روز از موعد مقرر در آیین نامه داخلی مجلس به مجلس ارائه شد اگرچه علت تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95، تعیین تکلیف وضعیت تحریم‌ها و اجرای برجام عنوان شد اما به هر حال موضوع برجام از یک سو و در پیش بودن انتخابات مجلس دهم از سوی دیگر دست به دست هم داد تا امکان بررسی و تصویب بودجه پیش از سال 95 فراهم نشود و مجلس به تصویب دو دوازدهم بودجه 95 بسنده کند.

حالا مجلس نهم در آخرین روزهای فعالیت خود آخرین فرصت تعامل با دولت را در قالب بررسی و تصویب لایحه بودجه 95 تجربه می‌کند تا احتمالا آخرین قوانین خود را با هماهنگی مجریان مصوب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین