کد خبر: ۳۶۰۰۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی؛

حق شناس: روحانی مصمم به اجرای برجام در جهت خواسته مردم است/ هجمه شكست خوردگان انتخابات به دولت بیشتر خواهد شد

عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی در بخش نخست گفت و گوی خود با ایرنا از تقسیم تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی به قبل و بعد از هفتم اسفند 94 صحبت كرد. محمد جواد حق شناس تاكید كرد رد صلاحیت ها به هر دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا لطمه زد و بسیاری از افراد شایسته و كارآزموده كشور را از رسیدن به بهارستان محروم كرد. با این وجود وی تاكید كرد كه نسل جدیدی از اصلاح طلبان كه هفتم خرداد امسال بر صندلی نمایندگی مردم خواهند نشست خون تازه ای را وارد رگهای دستگاه قانون گذاری كشور خواهند كرد. بخش دوم و پایانی مصاحبه با این فعال سیاسی اصلاح طلب در پی می آید:
آفتاب‌‌نیوز : **كمتر از یكسال و نیم دیگر به پایان كار دولت یازدهم فرصت داریم. آقای روحانی چه سیاست هایی را پیگیری و چه تغییراتی را باید ایجاد كند؟
- دولت روحانی پس از روی كارآمدن مجلس جدید باید دست به ترمیم كابینه بزند؛ كابینه ای كه در سال 92 و برای گذر از سد مجلس نهم و جو تند آن بسته شد.
این كابینه باید بر اساس توجه به واقعیات روز و نیازهای جامع كشور اصلاح شود تا بتواند جبران مافات كند. بخش عمده ای از انرژی دولت تا كنون صرف حل برجام شده است. ضروری است كابینه ای محكم، یكپارچه و هدفمند تشكیل شود تا در مهلت باقی، روحانی بتواند برخی عقب ماندگی ها را جبران كند؛ عقب ماندگی هایی كه برخاسته از موانعی بود كه در مقابل این دولت تراشیده شد.
علاوه بر این قابل پیش بینی است كه دولت روحانی من بعد مورد شدیدترین حملات از سوی رقبا قرار خواهد گرفت. جریانی كه در سالهای 92 و 94 شكست خورد مترصد است با تضعیف این دولت در اذهان عمومی، در سال 96 دوباره به قدرت بازگردد.
دولت باید به طور منسجم و برنامه ریزی شده خواسته های مردم به ویژه آنهایی را در نظر بگیرد كه در هجمه تبلیغاتی جریان پوپولیست مورد سوءاستفاده قرار دارند. شاهدید كه پوپولیست ها با شعار یارانه 250 هزار تومانی به میدان آمده اند. بدون توجه به واقعیات جامعه و زیانهایی كه این مقدار یارانه متوجه كشور و كلیت نظام جمهوری اسلامی می كند. آقای روحانی باید وضع كشور را تا زمان انتخابات به یك نقطه نسبتا مطلوب برساند.

** آقای احمدی نژاد به تازگی شعارهایی علیه دولت سر داده و ورود خود به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را هم تكذیب نكرده است. ارزیابی تان از این شعارها چیست؟
-حضور احمدی نژاد در عرصه سیاست تنها برای یك دوره برنامه ریزی نشده بود. وی و حلقه دوستانش از هر فرصتی برای بازگشت به قدرت استفاده می كنند. چنانچه در انتخابات 94 شاهد حضور گسترده اكثریت وزرا و نیروهای احمدی نژاد بودیم. آنها توانستند با امكانات مالی فراوانی كه طی دوره های نهم و دهم ریاست جمهوری برای خودشان فراهم و با آن خود را به عنوان یك طبقه ثروتمند نوظهور معرفی كردند وارد عرصه قدرت شوند و كرسی هایی از مجلس دهم را به خود اختصاص دهند. بی تردید شخص احمدی نژاد یا چهره ای نمادین از این جریان كه بتواند منویات و خواسته های این مجموعه را تعقیب كند وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.
اینها از فردای روزی كه روحانی سر كار آمد دولتش را آماج حملات خود قرار دادند. رسانه هایشان بدون وقفه و مستمر به تخریب دولت مشغول بوده و هستند. با این حملات رویكردی سلبی را نسبت به دولت آقای روحانی اتخاذ كرده اند. در بعد ایجابی نیز با كاندیدای خود به رقابت بر سر تصاحب ریاست قوه مجریه خواهند پرداخت.

** برجام 2 به یكی از موضوعات مناقشه آمیز در سیاست ایران تبدیل شده است. به نظر می رسد باید تعریف دقیقی انجام و برخی از ابهام ها از آن زدوده شود...
-ببینید. راجع به این موضوع باید مقداری صریح تر بحث شود. اگر گفت و گوی ما با 1+5 با در نظر گرفتن منافع دو طرف كه موفق هم بود باعث شود به فكر برقراری مدلی برای گفت و گو بین جناحین سیاسی بیفتیم نه تنها بد نیست بلكه لازم و ضروری است. برای برقراری وحدت حول قانون اساسی و منافع ملی، طراحی مدلی برای برقراری دیالوگی سازنده و اتحاد آفرین بین دو جناح بسیار مهم است. به نطر من مهمترین وظیفه هر دولتی كه دل در گرو پیشرفت و توسعه كشور دارد اجرای این مدل است.

** اخیرا هجمه های گسترده را علیه برجام شاهد بودیم. طوری كه ناراحتی رئیس جمهور را نیز در پی داشت. با حمایت های مجدد رهبری از دولت در دیدار اخیر ایشان، این تهاجمات تا حدی كاهش پیدا كرد. دلیل این حملات به دولت چیست؟
- دوستان، تابع بازی صفر و صد هستند. چند ماه پیش وقتی برجام به نتیجه رسید یكی از همین شخصیت هایی كه در روزهای اخیر برجام را بی فایده خوانده است ، در پیامی به رئیس جمهور این توافق را به وی تبریك گفت و از آن به عنوان یك سند پرافتخار ملی یاد كرد. دوستان چقدر حافظه شان ضعیف است كه حتی پیام مكتوب خود را نیز به یاد نمی آورند و در فاصله ای كمتر از چند ماه سخنانی را بر زبان می آوردند كه با حرفهای پیشینشان 180 درجه تفاوت دارد؟!
قطعا برجام كشور را از ذیل قطعنامه های لازم الاجرای شورای امنیت كه حضرات ابتدا آن را كاغذ پاره خواندند خارج كرد. قطعنامه هایی كه بعدها آقایان مدعی شدند به واسطه وجود آنها نتوانستند از 800 میلیارد دلار درآمد ارزی كشور برای ساخت كشور بهره بگیرند. یعنی اول آن را كاغذ پاره ای بی ارزش می خوانند ولی دست آخر همه ضعف های خود را بر گردن آن می اندازند.
امروز هم كه این بندهایی را كه این افراد به پای ملت بسته بودند توسط دولت روحانی باز شده، برجام را سندی غیرقابل افتخار می دانند. به نظر من بهتر است پاسخی به این افراد نداد و این حرفها را پای عصبانی شدن آنها گذاشت و آن را سخنانی فاقد تامل لازم دانست. البته مردم این تناقض ها را می بینند و می فهمند و این برای خود این افراد هم خوب نیست.

** مدتی است افراطیون در رسانه های خود عمر دولت یازدهم را تنها 4 سال می دانند. آنها می گویند آقای روحانی تنها رئیس جمهور پس از انقلاب خواهد بود كه موفق به كسب آرای لازم در دور دوم نخواهد شد...
- اینها از فردای انتخابات 94 برنامه 4 ساله كردن دولت روحانی را آغاز كردند. رای آوردن آقای روحانی در دور بعد، بستگی به عملكرد ایشان در یك سال و نیم آینده دارد. طرف مقابل سرسخت است و ضرباتش را بی رحمانه وارد می كند. دولت باید مواظب باشد. هم باید خود را در مقابل ضربات حفظ كند و هم به خواسته های مردم پاسخ دهد.
همه مردم از یك زاویه به مسائل نگاه نمی كنند. برخی انتظارات كوتاه مدت دارند و باید به آنها پاسخ داد. دولت باید به جد بكوشد تا مردم آثار اقتصادی رفع تحریم ها را ببینند.
انسجام ملی، توجه به نیازهای اساسی مردم، رشد اقتصادی، ایجاد شغل و كوچك كردن دولت باید اولویت های دولت باشد. احترام به آزادی های مصرح قانون اساسی، توجه به حقوق ملت، حركت در چارچوب قانون و توجه به منافع ملی؛ مجموعه ای را تشكیل می دهند كه باید مورد توجه قرار گیرند. عبور از بحرانهایی كه از دولت گذشته به ارث رسیده است نیاز به تدبیر و هوشمندی فراوان دارد.

** شما از افرادی هستید كه پیش از این از لزوم شفافیت بیشتر و به عبارتی 'شیشه ای شدن اتاق انتخابات' سخن گفته اید. انتخابات هفتم اسفند تا چه حد به آن اتاق شیشه ای نزدیك شد؟
- آن بخشی كه به هیات نظارت و شورای نگهبان مربوط بود محقق نشد. خوشبختانه ما در بیانات رهبری دیدیم كه اشاره كردند كه مشكل در قانون انتخابات است. البته شورای نگهبان می توانست پیش از برگزاری انتخابات اخیر، اصلاح را حداقل از آیین نامه های مربوط به قانون انتخابات شروع كند تا برخی مشكلات پیش نیاید. شاید مهمترین اولویت مجلس دهم اصلاح قانون انتخابات باشد چرا كه خیلی از بحران های سالیان اخیر ما ناشی از آن بوده است.
پیشنهاد من این است كه مجلس دهم باید برنامه جامع فعالیت های سیاسی را نیز تدوین كند. ضرورت دارد این برنامه قانون احزاب، قانون انتخابات، جرم سیاسی و قانون مطبوعات را در برگیرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد یك نقشه راه برای فعالیت سیاسی سالم در كشور ایجاد می شود و بسیاری از مشكلات مرتفع می شود.

** عده ای از فعالین سیاسی، دولت روحانی را با دولت اصلاحات مقایسه می كنند و آن را ناموفق می دانند. ارزیابی تان چیست؟
-دولت اصلاحات موفق ترین دولت بعد از انقلاب در همه زمینه ها بود. فرهنگ، اقتصاد، شفافیت، سیاست خارجی و پاسخگویی آن، قابل مقایسه با هیچ كدام از دولتها نیست. اما باید شرایطی كه آقای روحانی در آن به قدرت رسید را هم در نظر گرفت. روحانی تا كنون با اتكا به هوشمندی، جامعیت و شناختی كه از حوزه قدرت دارد عمل كرده است. وی در 37 سال گذشته در زوایای مختلف نظام سیاسی حضور داشته و ساخت قدرت را خوب می شناسد. از سویی به مسائل سیاست خارجی و امنیتی تسلط دارد. به نظر من مجموع این مشخصه ها به ایشان و كابینه اش كمك می كند تا یكسال و نیم باقیمانده را با تدبیر و تسلط بیشتری پیش ببرند.
به شخصه، عملكرد ایشان را با در نظر گرفتن برنامه ها،اهداف و قواعد جمهوری اسلامی و موانع پیش رو بسیار مثبت می بینم. روحانی توانسته با تمام گرفتاری های موجود به حداقل های مورد نیاز كشور توجه و از موانع عبور كند. البته شاید در برخی حوزه ها می توانست موفق تر باشد كه ضعف كابینه دست وی را بسته است. از این رو مهمترین اقدام روحانی باید ترمیم كابینه باشد تا چهره های توانمندتری به صحنه بیایند و بتوانند وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و امید را بیشتر عملی كنند.

** این روزها برخی به دنبال القای این فكر به جامعه هستند كه اختلافهایی بین رئیس جمهور و برخی نهادها در اجرای برجام به وجود آمده است....
-این را اصلا قبول ندارم. روحانی در یك محیط پارداوكس باید تصمیم بگیرد. از یك طرف به عنوان رئیس جمهوری كه حقوق خوانده، تلاش دارد به سمت اجرای قانون برود. اما این اقدام در برخی نقاط با منافع عده ای در تعارض قرار می گیرد. وقتی رئیس جمهور بر اجرای مر قانون پافشاری می كند طبیعی است افرادی كه تا كنون بیش از حق خود دریافت كرده و خورده اند دلخور شوند. مشابه وقتی كه یك قاضی حكم می كند و یك نفر راضی و دیگری ناراضی از دادگاه خارج می شود؛ چون حكم یا به نفع این است یا به نفع آن.
روحانی هم امروز چنین وضعیتی دارد. وی تصمیم به اجرای برجام در جهت خواسته مردم دارد. وقتی عزم وی راسخ می شود و ایشان از رهبری هم برای آن اجازه می گیرند مشكل بروز می كند؛ چرا كه افرادی كه به حوزه قدرتشان لطمه خورده و از رانتی كه در زمان تحریم ها بهره مند می شدند محروم شده اند از اجرای برجام معذب می شوند.
ولی این را نباید اختلاف در سطوح عالی نظام دانست. بخشی از جامعه در سال 92 به آقای روحانی رای دادند و رهبری نیز آن را تایید كردند.
اكنون در یك كفه ترازو دولت منتخب، مردم و رهبری قرار گرفته اند و در كفه دیگری عده ای كه از تحدید و تهدید منافعشان ناراحتند. به نظر من نباید خیلی به گله های این افراد بها داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
خدا روحانى را حفظ كند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین