کد خبر: ۳۶۰۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳

اظهارات روانچی درباره نقش رسانه‌ها در مذاکرات هسته‌‌ای

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد: در مذاکرات هسته‌ای تیم مذاکره کننده رسانه‌ها را از خود می‌دانست و به یک میزان به رسانه‌های هم‌سو و منتقد توجه داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در نشست "هم‌اندیشی نقش رسانه در مذاکرات هسته‌ای" که عصر روز دوشنبه در مرکز فرهنگی شهر کتاب همراه با رونمایی کتاب "شام آخر در وین" برگزار شد با بیان این که در طی دو سال و نیم مذاکرات اهمیت کار رسانه‌ها چه رسانه‌های ایرانی و چه رسانه‌های طرف مقابل کاملا مشخص بود و جای بحث ندارد افزود: خبرنگاران ایرانی انصافا در این مدت از جان و دل مایه گذاشتند و حضور آن‌ها در مذاکرات کاملا مشهود و مورد توجه تیم‌های مذاکراتی کشورهای دیگر بود به ویژه خانم‌های خبرنگار.

او ادامه داد: در فاصله بین جلسات تیم‌های مذاکراتی کشورهای دیگر از استقبال خبرنگاران ایرانی از مذاکرات به ویژه خانم‌ها صحبت می‌کردند. خبرنگاران ما در این مدت در شرایط مختلف کار را دنبال کردند و نگاهی ملی به مذاکرات و کار رسانه‌یی داشتند.

معاون ظریف ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای بخشی از تاریخ ماست و باید به همان شکل هم به آن توجه شود که خوشبختانه فکر می‌کنم این نگاه در بین رسانه‌هایی که مذاکرات را دنبال می‌کردند و حضور مستقیم داشتند وجود داشت.

به گزارش آفتاب، تخت‌روانچی درباره نوع نگاه آمریکایی‌ها به رسانه‌ها در بحث مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکایی‌ها قبل از هر مذاکره جلسه‌ای (off the record) برای خبرنگاران‌شان برگزار می‌کردند و در این بین تنها چند خبرنگار هم‌سو با رسانه‌های آمریکایی را دعوت می‌کردند و روند این جلسات روزانه و یا هر چند وقت یک بار وجود داشت و به رسانه‌های‌شان خط‌دهی می‌کردند. این که آمریکایی‌ها با تجربیات زیاد و مذاکرات بسیار در طی تاریخ معاصر چنین اهمیتی به رسانه‌ها می‌دادند نشان دهنده نقش کلیدی رسانه‌ها بود. ما هم چنین عقیده‌ای داشتیم نه این که بگویم کار تیم مذاکراتی بی‌نقص بوده است؛ حتما تجربیاتی را باید می‌داشتیم که نداشتیم اما تلاش کردیم تا از نزدیک با رسانه‌ها کار کنیم.

وی ادامه داد: غیر از آقای ظریف قرار بود آقای عراقچی از نزدیک با خبرنگاران ارتباط داشته باشند و جلساتی خبری و یا غیرخبری را برگزار کنند و همین گونه هم عمل شد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: ما به خبرنگاران هرجا که بودند بی‌محلی نکردیم و یا نگاه‌مان ابزاری نبوده است اگرچه حساسیت مذاکرات به گونه‌ای بود که نمی‌شد هر چیزی را گفت اما سعی می‌کردیم در جلسات off the record خیلی بازتر صحبت کنیم و احساس‌مان این بود که خبرنگاران هم از آن جلسات راضی هستند.

او ادامه داد: ما رسانه‌ها را از خودمان می‌دانیم حتی منتقدان را و بعید می‌دانم کسی بتواند شاهد بیاورد که رسانه‌ای با نگاه انتقادی کم‌تر مورد توجه بوده است.

معاون ظریف خاطرنشان کرد: در بحث هسته‌ای و به طور کلی سیاست خارجی باید نگاه ما فراجناحی باشد چرا که امنیت ملی ما به آن مربوط است.

وی در پایان از نوشتن کتاب‌هایی نظیر «شام آخر» استقبال کرد و گفت:‌ تولید این کتاب‌ها به تولید ادبیات در بحث رسانه‌یی و اهمیت آن در موضوعات سیاست خارجی برای نسل‌های آینده کمک می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین