کد خبر: ۳۶۰۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸

پدر تعزیه ایران در بستر بیماری +عکس

جابـر عناصری تعزیه شناس، پژوهشگر فرهنگ عامه و دکترای فلسفه در بستر بیماری است.
آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری تسنیم "پویا":  جابر عناصری سابقه تدریس در دو دانشگاه هنر تهران - دانشکده سینما و تئاتر - و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران را داراست.

پدر تعزیه ایران در بستر بیماری +عکس

جابر عناصری در سال 1324 در محله معمار اردبیل به دنیا آمد. پدرش کربلایی علی عناصری از شبیه‌خوانان بود. جابر عناصری تحصیلات مقدماتی را در شهر اردبیل و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران با کسب مقام اول در رشته ادبی در میان تمامی دانش آموزان ایران به انجام رساند و سپس وارد دانشگاه تهران شد و تا سطح دکتری فلسفه و علوم تربیتی در ایران و کسب تخصص در انگلستان (دانشگاه لندن) به تحصیل ادامه داد.

وی از طرف مراکز فرهنگی بخاطر فعالیتهایش در عرصه هنر تعزیه و شبیه‌خوانی لوح ویژه «پدر تعزیه» دانشگاهی ایران را دریافت کرد.

از وی تعداد زیادی کتاب در حوزه تعزیه منتشر شده است که می‌توان به ت‍ران‍ه‌ه‍ای‌ م‍ق‍اوم‍ت‌، ت‍ع‍زی‍ه‌: ن‍م‍ای‍ش‌ م‍ص‍ی‍ب‍ت‌، جنگ تعزیه، درآم‍دی‌ ب‍ر ن‍م‍ای‍ش‌ و ن‍ی‍ای‍ش‌ در ای‍ران‌، سلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا، س‍ل‍طان‌ ک‍رب‍لا: ش‍رح‌ واق‍ع‍ه‌ ع‍اش‍ورا و آئ‍ی‍ن‌ه‍ای‌ س‍وگ‍واری‌ اب‍اع‍ب‍دال‍ل‍ه‌ ال‍ح‍س‍ی‍ن‌(ع‌) در ای‍ران‌، شبیه‌نامه: دیر مکافات، شبیه‌نامه امام‌زاده‌ صالح‌الحسنی (ع)، ش‍ب‍ی‍ه‌ن‍ام‍ه‌ ح‍ض‍رت‌ ع‍ب‍دال‍ع‍ظی‍م‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌ و ... اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین