کد خبر: ۳۶۰۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹

هشدار نسبت به افزایش تب شالیزار درمازندران

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی مازندران از افزایش شیوع تب شالیزار در این استان خبر داد و از شالیكاران خواست تا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نكات بهداشتی را در هنگام كار رعایت كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
فرهنگ بابا محمودی روز پنجشنبه در حاشیه كنگره كشوری غذا و سلامت در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تجربه های علمی موجود نشان می دهد كه پس از پشت سر گذاشتن چند سال خشكسالی و بارش باران ، شیوع و ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

وی ادامه داد : با توجه به اینكه استان مازندران خشكسالی های چند سال اخیر را پشت سر گذاشته است و با بارش های امسال ، شیوع و ابتلا به بیماری تب شالیزار پیش بینی می شود. 

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی مازندران از كشاورزان خواست تا با رعایت نكات بهداشتی و استفاده از دستكش برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناك و گاهی مهلك همكاری كنند.

وی با اشاره به اینكه سال گذشته یكصد نفر در مازندران به بیماری تب شالیزار مبتلا شدند ، ادامه داد: از این تعداد سه نفر نیز جان خود را از دست دادند.

بیماری تب شالیزار كه به تب برنج، تب شالیكاران و با نام علمی لیتو سیپروز معروف است با تب و لرز و سر درد شروع می‌شود و در مراحل شدیدتر علائم دیگری مثل یرقان و نارسایی كلیه به آن افزوده می‌شود.

باكتری عامل این بیماری از طریق ادرار حیوانات آلوده مثل گاو و گوسفند و بعضی جوندگان مثل موش وارد آب‌ها و محیط اطراف قابل انتقال است. 

بیماری لیتوسیپروزدر استان‌های شمالی كشور گیلان، مازندران و گلستان بیش از بقیه استان ها شیوع پیدا كرده است.

به گزارش ایرنا، این بیماری مخصوص جوامعی است كه غالب افراد آن به كشاورزی و ماهیگیری اشتغال دارند و اراضی شالیزاری و آب‌های سطحی مهم‌ترین عامل انتقال این بیماری محسوب می‌شوند كه وجود خراش در بدن و ارتباط با خاك آلوده مهم‌ترین عامل در انتقال این بیماری به انسان‌هاباشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین