کد خبر: ۳۶۱۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
در نشست شورای همكاری های راهبردی ایران و تركیه؛

روحانی: امیدواریم ایران و تركیه به حل مشكلات جهان اسلام كمک كنند

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم كه در دوران ریاست تركیه بر سازمان همكاری اسلامی دو كشور بتوانند با همكاری یكدیگر به حل و فصل مشكلات جهان اسلام كمك كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست مشترك شورای همكاری های راهبردی ایران و تركیه در آنكارا ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و ملت تركیه، اظهار امیدواری كرد كه در دوران ریاست تركیه بر سازمان همكاری اسلامی دو كشور بتوانند با همكاری یكدیگر به حل و فصل مشكلات جهان اسلام كمك كنند.

وی با اشاره به اینكه امروز خوشبختانه كمیسیون مشترك همكاری‌های ایران و تركیه بسیار فعال شده است، افزود: برطرف كردن تمام مشكلات در مسیر ارتباطات بانكی بخشهای دولتی و خصوصی، مهم‌ترین اقدام در راستای توسعه مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی دو كشور است.

رییس جمهوری با اشاره به اینكه پس از رفع تحریم‌ها، شرایط بسیار مناسبی برای توسعه سریع و بیش از پیش همكاری‌های بانكی میان دو كشور ایجاد شده و امروز شاهد آغاز دور جدید این فعالیت‌ها هستیم؛ اظهار امیدواری كرد تا روابط و همكاری‌ها میان بانك‌های دولتی و خصوصی ایران و تركیه با نشاط بیشتری گسترش یابد.

روحانی با اشاره به ضرورت تسهیل در روابط هر چه بیشتر كارآفرینان و بخش های خصوصی ایران و تركیه و حمایت از ایجاد شركت‌های مشترك كه باید توسط كارآفرینان و سرمایه‌گذاران دو كشور اداره شوند، گفت: تقویت خطوط مواصلاتی، هوایی، كشتیرانی و راه‌آهن براساس تصمیمات قبلی باید به عنوان شریان اصلی روابط اقتصادی و تجاری مد نظر قرار بگیرد.

رییس جمهوری همچنین تسهیل مقررات تجاری و حركت تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد میان دو كشور را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری برشمرد و افزود: اختیارات لازم به روسای كمیسیون‌های مشترك همكاری دو كشور برای تسهیل و تسریع برنامه ها و حل و فصل هر گونه موانع احتمالی در این مسیر داده شده است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه همكاری‌های دو كشور در بخش انرژی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در راستای تضمین امنیت انرژی تركیه از جمله در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و برق، اقدام كند.

رییس جمهوری تلاش برای ایجاد تحرك و شتاب در مسیر تحقق روابط 30 میلیارد دلاری را ضروری دانست و ادامه داد: ایران و تركیه می‌توانند در بخش‌های گوناگون از جمله گردشگری، انرژی، علم و فناوری و دیگر بخش‌های مورد علاقه طرفین روابط و همكاری‌های خوبی با هم داشته باشند.

روحانی با تأكید بر اینكه ایران و تركیه باید در حل و فصل مسایل مهم منطقه‌ای بویژه مقابله با تفكرات افراطی و نشان دادن اسلام واقعی به جهان، همكاری كنند، گفت: ما باید تفكرات تند تكفیری را كنار زده و اجازه ندهیم جوانان دنیای اسلام تحت تأثیر تبلیغات دروغین و خطرناك این گروه‌ها قرار بگیرند.

وی اشاره به اینكه امروز تروریسم برای بسیاری از كشورهای منطقه مشكلات بزرگی را بوجود آورده، بر ضرورت مبارزه با این معضل تأكید و اظهار امیدواری كرد در دوران ریاست تركیه بر اجلاس همكاری اسلامی، بتوانیم در جهت رفع این مشكل و كمك به كشورهای اسلامی نظیر سوریه، عراق و یمن گام برداریم.

رییس‌ جمهوری ترویج وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب را از وظایف سازمان همكاری اسلامی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه مقابله با افراطی‌گری، خشونت و تفكرات تكفیری و معرفی نقش و جایگاه فعال زنان مسلمان در جامعه امروز با سازمان همكاری اسلامی همكاری كند.

** ایران و تركیه از هر نظر مكمل یكدیگر هستند

رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهور تركیه نیز در این نشست سفر رسمی رییس‌ جمهوری اسلامی ایران به تركیه بلافاصله بعد از نشست سازمان همكاری اسلامی را فرصتی مناسب برای توسعه همكاری‌ها میان دو كشور دانست و گفت: ایران و تركیه از هر نظر مكمل یكدیگر هستند و می‌توانند با برداشتی صحیح از شرایط بین‌المللی و استفاده از فرصت‌های جدید ناشی از رفع تحریمها، روابط خود را بیش از پیش گسترش دهند.

رییس‌ جمهور تركیه افزود: باید اراده سیاسی و عالی خود را در مسیر گسترش روابط میان دو كشور و برداشتن موانع و مشكلات به نمایش بگذاریم چرا كه امروز بستر لازم برای توسعه حداكثری مناسبات میان دو كشور مهیا شده است.

اردوغان با اشاره به اینكه هدف دو كشور در رسیدن حجم مبادلات تجاری ایران و تركیه به 30 میلیارد دلار در شرایط پس از تحریم زودتر محقق خواهد شد، بر تلاش تركیه در راستای عملیاتی كردن كامل قرارداد تجارت ترجیحی و تبدیل آن به تجارت آزاد تأكید كرد.

وی توسعه همكاری‌ها و روابط بخش خصوصی دو كشور را در توسعه مناسبات ایران و تركیه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه روابط تهران – آنكارا به نفع دو كشور بوده و به حل مشكلات منطقه‌ای هم كمك شایانی خواهد كرد.

اردوغان، ایران و تركیه را به عنوان كشورهای تأثیرگذار با فرهنگ، تمدن و منافع مشترك در دنیای اسلام برشمرد و افزود: ثبات و امنیت منطقه به نفع توسعه روابط دو كشور و دیگر كشورها خواهد بود و ما می‌توانیم با گسترش همكاری ها شرایط خوبی را برای ملتهای خودمان و منطقه محقق كنیم.

رییس‌ جمهور تركیه اظهار داشت: تركیه در زمینه بسیاری از مسایل و مشكلات منطقه؛ از جمله در سوریه و عراق در خصوص مبارزه با داعش و تروریسم، حفظ تمامیت ارضی، بازگشت آوارگان، یكپارچگی، ثبات و امنیت آنها با جمهوری اسلامی ایران هم‌عقیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین