کد خبر: ۳۶۱۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴

تجهیز یگان‌های زرهی نزاجا به "تانک تیام"+تصاویر

تانک "تیام" تلفیقی از تجربه بومی و نسل قبلی تانک های فرامنطقه ای است.
آفتاب‌‌نیوز :
تانک ها در میادین نبرد نقش مهمی را ایفا می کنند و پیروزی نیروهای سطحی در جنگ به وجود زره پوش‌های مدرن بستگی دارد.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیرا چند دستاورد دفاعی را رونمایی کرده که دو زره پوش "چیفتن (Chieftain)" و "تیام" نیز در بین آن ها دیده می شود و این موضوع نشان دهنده حرکت نزاجا برای تولید و بهینه سازی تانک های فرامنطقه ای است تا امنیت ملی کشور هرچه بیشتر تقویت شود.

"امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر قدرت نظامی ایران اشاره کرد که هیچکس جرأت تجاوز به مرزهای زمینی ما را ندارد مگر آنکه در زیر "شنی" تانک‌های ما له شود.

تجهیز یگان‌های زرهی نزاجا به

"امیر پوردستان" با اشاره به نسل جدید تانک‌های "ذوالفقار" و "صمصام"، اظهار داشت: با ورود ایران به حوزه جنگ ناهمطراز و نامتقارن، نیاز به تکامل جنگ‌ افزارهای زمینی احساس می‌شده که حاصل این نیاز، ارتقای این افزارها و از جمله تانک‌های سری ذوالفقار بوده است.

در حقیقت تانک "تیام"، نسخه ای بهینه سازی شده از تانک "سبلان" و "ام 47 " است که ساختار راسی (تفاوت در طول برجک ) تانک مذکور را نسبت به "ام 47" متمایز می سازد.

 **ویژگی های تانک "سبلان"

تانک "سبلان" در حقیقت یک نمونه ارتقا یافته از تانکهای قدیمی "ام 47 پاتن" است که اوایل دهه 1950 میلادی در زمان رژیم طاغوت از آمریکا خریداری شد. البته جمهوری اسلامی ده ها دستگاه تانک از مدل مذکور را در اختیار دارد.

سایت "میلیتاری تودی (Military-today )" درباره "تانک سبلان" نوشت: درسال 2014 از این تانک رونمایی شد و این یک مدل بسیار تکامل‌یافته‌تر از تانک "M47 " بوده که به توپ 105 میلی‌متری مجهز است و این تانک دارای قابلیت سیستم کنترل آتش (Fire Control System) است که قابلیت‌های بسیار مناسبی دارد.

تجهیز یگان‌های زرهی نزاجا به

این سایت در مورد ویژگی‌های "تانک سبلان" می‌نویسد: این تانک با کاربری قریب به 4 خدمه، وزن 50 تن، طول 5.8 متر، قابلیت چرخش 360 درجه، بیشترین سرعت در جاده 50 کیلومتر بر ساعت و برد 500 کیلومتر یکی از تانک‌های بهسازی‌شده ایران است که قابلیت‌های بسیاری دارد.

سایت آرمای رکوگنشن (Army Recognition ) درخصوص "تانک سبلان" اظهار داشت: تانک مذکور توسط جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و دارای جنگ‌افزارهایی از جمله: اسلحه 105 میلیمتری و یک مسلسل 7/62 میلیمتری بوده و سیستم‌های ارتباطی جدید و سیستم‌های طیف‌یاب لیزری از تجهیزات دیگر این تانک است. 

سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security ) در این‌باره نوشت: تانک بومی جدید ایران به اسم "سبلان" در مارس 2014 رونمایی شده است. این سایت از قول امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" اضافه کرد: این تانک توسط جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. سایت مذکور خاطرنشان کرد: تانک "سبلان" بر اساس دانش بومی و طراحی شده از 2 تانک "ذوالفقار" و "صمصام" است و دارای سیستم کنترل آتش و سیستم‌های پیچیده ارتباطی است.

تجهیز یگان‌های زرهی نزاجا به

نیروهای مسلح ایران از تانک‌های مختلفی بهره می‌برند که بسیاری از آن‌ها به تدریج و با پیشرفت نظامی ایران، براساس شرایط جنگی مناطق مختلف ارتقا یافته‌اند. تانک "سبلان" "مبارز" ، "صمصام" و اخیرا "تیام" آخرین تانک های ارتقایافته‌ای است که در ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.

**تانک "ام 47 "

"ام 47" یک تانک ساخت ایالات متحده آمریکاست که در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری شده است. " ام۴۷ پاتون" یک تانک آمریکایی بود که با پیشرفت طرح "تانک ام۴۶ " در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد.

"ام 47" تنها پس از چند سال با ساخت تانک پیشرفته‌تر ام۴۸ پاتون از استاندارد خارج شد و در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفت. این تانک با طول 8.5 و عرض 3.5 متر، وزن بیش از 46 تن و ظرفیت 5 خدمه دارای قابلیت های ویژه ای است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: این تانک برد موثری معادل 160 کیلومتر داشته و از سلاح هایی همچون "توپ 90 میلی متری"، "اسلحه های تیربار 7.62 و 12.7 میلیمتری" بهره می برد. کشورهایی همچون کره جنوبی، پاکستان ، ترکیه ، اسپانیا و امارات و ایران و ... از جمله کاربران این تانک در جهان هستند.

**تانک "تیام"

تانک "تیام" جدیدترین مدل بهینه سازی شده تانک "ام 47" بوده که دارای یک زره واکنشی برای مقابله با تهدیدات خارجی است. این دومین بار است که تانک "ام 47" بهینه سازی می شود و نسل اول بهینه سازی تانک مذکور، زره پوش "سبلان" بود.

در حقیقت زره واکنشگر در تانک "تیام" این امکان را به زره پوش مذکور می دهد تا از خود در برابر موشک های ضد زره محافظت کند و این موضوع از وارد آمدن خسارت به یگان زرهی عملیاتی جلوگیری خواهد کرد.

تانک "تیام" دارای یک "زره واکنشگر" بوده ( "زره واکنشگر" تانک را از مورد اصابت قرار گرفتن در میدان نبرد حفظ می کند) که بخش های حساس آن را که امکان مورد اصابت قرار گرفتن دارند را می پوشاند و علاوه بر این مجهز به توپ 105 میلی متری و اسلحه "دوشکا" با کالیبر 12.7 میلیمتری برای نبردهای نزدیک است.

یگان های زرهی ارتش جمهوری اسلامی ایران تانکی را تحویل گرفتند که اگرچه همه نیازهای یگان را تامین نخواهد کرد، اما می تواند برخی کارکردهای لازم را در کمک به نیروهای سطحی داشته باشد ؛ ضمن آنکه تانک "تیام" از زره واکنشگر نیز بهره می برد که میزان خسارت به واحدهای زرهی را کاهش خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین