کد خبر: ۳۶۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۲

صدور محموله رادیو اکتیو از انگلیس به ایران

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه گاردین با چاپ این خبر، می نویسد: در 31 اگوست یک محموله هزار کیلویی از فلز زیرکونیوم که توسط یک شرکت انگلیسی در راه رسیدن به تهران بوده در گمرک بلغارستان، در مرز ترکیه متوقف شد. این محموله پس از طی 2400 کیلومتر از بریتانیا و از طریق آلمان و رومانی بدون آن که متوقف شود به این منطقه رسیده بود. بنا به گفته کارشناسان زیرکونیوم از بخش های تشکیل دهنده برنامه هسته ای است که در راکتورهای و کلاهک های هسته ای کاربرد دارد.
گاردین هفته گذشته نیز جزئیات اطلاعاتی را فاش کرده بود که براساس آن ایران واسطه هایی را فراهم کرده بود تا از طریق آنها تجهیزات و دانش چگونگی ساخت تسلیحات هسته ای را به طور مخفیانه در خاک اروپا به دست آورد.
مقامات گمرک ترکیه معتقند صدور این مقدار از مواد رادیواکتیو برخلاف قوانین بین المللی است. انگلیس معتقد است سولفات زیرکونیوم با بیش از 05/0 درصد از هافینوم (hafnium) نیازی به کسب اجازه برای صادرات ندارد. چون تصفیه کردن آن بسیار سخت است. ولی برخی از کارشناسان در این مورد با هم اختلاف دارند. سرانجام پس از دو ماه تحقیق، دو طرف توافق کرده بودند محموله انگلیسی نیازی به کسب اجازه صادراتی ندارد و می تواند به ایران فرستاده شود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۸۴/۱۰/۱۹
0
0
براي هر ايراني وطن دوستي آشكار شده كه سايت شما از دلارهاي آمريكايي درصد خوبي به خودش اختصاص داده كاش يك ذره شرافت وغيرت ملي داشتيد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین