کد خبر: ۳۶۱۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
در دیدار وزیر خارجه هند؛

ظریف: زمینه مشاركت سرمایه گذاران هندی فـراهم است

وزیر امور خارجه با اشاره به مزایای پروژه های متنوع مواصلاتی در منطقه گفت: زمینه حضور و مشاركت سرمایه گذاران هندی در پروژه های مواصلاتی مختلف فـراهم است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا از مركز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز -یكشنبه- در دیدار سوشما سواراج وزیر همتای هندی خود، مزایای پروژه های اجرا شده و در دست اجرا و متنوع مواصلاتی بین عمان،ایران، تركمنستان، ازبكستان و همچنین ایران، آذربایجان و قزاقستان را تشریح كرد و افزود: از ایـده های دوستان هندی برای مشاركت در پروژه های مواصلاتی استقبال می كنیم.

ظریف با ارزیابی آخرین وضعیت پروژه چابهار اظهار داشت: پروژه راهبردی همكاریهای ایران و هند در بندر چابهار به كندی اجرا می شود و با توجه به تأثیر پروژه چابهار در تقویت محورهای ریلی و جاده ای مواصلاتی و ترانزیتی در مناطق آسیای میانه و مشترك المنافع و چین، انتظارمان برداشتن گام های بلندتری در جهت تحرك بخشیدن به همكاریهای مواصلاتی و ترانزیتی به منظور تقویت فرآیند تجارت و اقتصاد در كل منطقه است.

ظریف همچنین با اشاره به زمینه های گسترش همكاری های اقتصادی دو كشور اظهار داشت : ما در حوزه انرژی، تجاری، بـانكی و سرمایه گذاری مشترك، پروژه توسعه چاه بهار زمینه های همكاریهای مشترك خوبی داریم.

وی گفت: در سفر اخیر مقامات اقتصادی هند به تهران درك مشتركی در خصوص چگونگی پیشبرد برنامه ها و توافقات بدست آمد و از این گام استقبال می كنیم.
وزیر امورخارجه كشورمان با تبیین سوابق مثبت در همكاری های فرهنگی و آموزشی ایران و هند اظهار داشت: ما در بخش تاریخ مراودات فرهنگی، آموزشی و انسانی، آثار خوبی بین دانشگاهیان و دانشجویان از همكاری های سازنده فرهنگی ایران و هند در ذهنیت افكار عمومی و فرهیختگان دو كشور داریم .

وی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی دوكشور اظهار داشت : ایران و هند در پـرتو تشابهات فـرهنگی و اشتراكات معنوی، فرصت های گسترده ای برای تعمیق و گسترش مراودات فرهنگی و اجرای برنامه های هفته فرهنگی و صنایع دستی و گسترش توریست، تقویت كرسی زبان فارسی دارند و آسان سازی فرآیند روادید وتسهیلات متقابل بین دو كشور می تواند فرصت های جدیدی فرا روی دوكشور بگشاید .

ظریف از گسترش همكاریهای دفاعی و امنیتی دو كشور استقبال و برقراری صلح و امنیت در منطقه در پرتو چالش های دو كشور را مفید ارزیابی كرد.
وزیر امور خارجه كشورمان درخصوص زندانیان ایرانی در هند ابراز امیدواری كرد كه زمینه آزادی زندانیان ایرانی در چهارچوب رایزنی های جاری فیمابین مقامات دوكشور تسریع شود.
همچنین در این دیدار وزاری خارجه دو كشور، آخرین تحولات و راههای تحكیم مناسبات دوجانبه و منطقه ای و بین المللی ، مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

** هند خواستار همكاریهای دفاعی و امنیتی بین دو كشور شد

سوشما سواراج وزیر خارجه هند با اشاره به روابط رو به جلو دو كشوراظهار داشت: آماده ایم چشم انداز و زمینه های جدید همكاریهای دوجانبه را در چهارچوب سوابق و پیشرفت های همكاری های قبلی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و علمی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم .

وزیر خارجه هند با اشاره به نتایج به دست آمده در اجلاسیه كمیسیون اقتصادی دو كشور و اجلاسیه های كنسولی گفت : هند آمادگی دارد برای ایجاد تسهیلات صدور روادید برای صاحبان و شركتهای اقتصادی و توریست ها زمینه های جدید را مورد بحث وتبادل قرار دهد .
سواراج با اشاره به سفر موفق آمیز اخیر وزیر نفت هند به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : سفر وزیر نفت هند نتایج خوبی در راستای حل مسائل فیمابین و شناسایی ظرفیتهای جدید در زمینه انرژی و سرمایه گذاری مشترك در حوزه پتروشیمی و اجرای پروژه گازی فرزاد بی توسط هند را فراهم كرد.

وی افزود:دهلی نـو علاقه مند است در خصوص ساز و كارهـای جدید در چهارچوب منافع مشترك و انعطاف پذیری طرفین در این پروژه ها نقش بیشتری داشته باشد .
وزیر خارجه هند با اشاره به نقش به روز رسانی موافقتنامه های اجتناب از مالیات مضاعف و تشویق سرمایه گذاری ها در تحرك بخشیدن و پیشبرد مراودات تجاری دو كشور ابراز امیدواری كرد: مذاكرات بین مقامات هندی و ایران در تنظیم ساز و كارهای جدید، برای اجرای هر چه بهتر این موافقتنامه ها تسریع شود.

سواراج خواستار همكاریهای دفاعی و امنیتی بین دو كشور شد و اظهار داشت: ما علاقه مندیم رایزنی ها و همكاریه ای فیمابین دهلی نو و تهران را در عرصه های دفاعی و امنیتی بیش از پیش گسترش دهیم .
همچنین در این نشست وزرای خارجه ایران و هند آخرین وضعیت و دیدگاه های دو كشور را پیرامون تحولات افغانستان، سوریه، عراق و دیگر مسائل بین المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین