کد خبر: ۳۶۱۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
در دیدار وزیر خارجه هند؛

روحانی: چابهار، سرفصلی نوین در همكاری های منطقه ای است

رییس جمهوری در دیدار وزیر خارجه هند تاكید كرد: با توسعه بندر چابهار، هند تا آسیای مركزی، قفقاز و افغانستان پیوند می خورد، و این طرح عظیم سر فصلی نوین در همكاری های مشترك و چندجانبه میان تهران ، دهلی نو و سراسر منطقه است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یكشنبه در دیدار خانم سوشما سواراج وزیر خارجه هند، گفت: تاریخ گذشته روابط و قرابت فرهنگی دو كشور، پایه و اساس خوبی برای توسعه بیش از پیش روابط مشترك در همه حوزه های مورد علاقه است و توسعه این روابط دوجانبه به روابطی چندجانبه، به نفع منطقه است.

وی به توانمندی ها و امكانات دو كشور بزرگ ایران و هند اشاره كرد و اظهارداشت: تهران و دهلی نو منافع مشترك فراوانی دارند و می‌توانند ضمن توسعه راهبردی روابط اقتصادی، در حوزه سیاسی و موضوعات منطقه ای و بین‌المللی نیز همكاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه سفرهای اخیر و آینده مقام های عالیرتبه دو كشور، نقش مهمی در توسعه همكاری ها خواهد داشت، گفت: اقتصادهای ایران و هند مكمل یكدیگر هستند و ایران قادر است منبعی مطمئن در تامین انرژی مورد نیاز اقتصاد رو به توسعه هند باشد.
روحانی به اشتراكات فرهنگی و پیشرفت علمی دو كشور اشاره كرد و افزود: ایران و هندوستان در عرصه های علمی و فناوری نیز پیشرفت های خوبی داشته اند و مناسب است همكاری های مشتركی را نیز در این حوزه آغاز كنند.

رییس جمهوری ابراز امیدواری كرد كه در جریان دیدار مسوولان عالی رتبه ایران و هند، دو كشور در عرصه موضوعات دوجانبه و منطقه ای و بویژه بحث تروریسم كه منطقه با آن درگیر است، رایزنی ها و همكاری های خود را تقویت كنند.
روحانی ، سابقه روابط دوستانه و تاریخی دو ملت ایران و هند را سرمایه بزرگی برای توسعه سطح روابط و همكاری های دو دولت دانست و تاكید كرد: با توسعه بندر چابهار هند تا آسیای مركزی، قفقاز و افغانستان پیوند می خورد، و این طرح عظیم سر فصلی نوین در همكاری های مشترك و چندجانبه میان تهران – دهلی نو و سراسر منطقه است.

**هندوستان خواستار توسعه و تقویت روابط با ایران

وزیر خارجه هند نیز در این دیدار گفت: هندوستان خواهان توسعه و تقویت همكاری ها با جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه ها است.
خانم سواراج پیوند مستحكم ملت های ایران و هندوستان را عاملی مهم در گسترش و تعمیق همكاری های سیاسی و اقتصادی میان دو دولت برشمرد و گفت: هندوستان به عنوان یك اقتصاد نوظهور و نیازمند انرژی، خواهان بنای رابطه ای مبتنی بر همگرایی با نتیجه برد – برد برای هر دو كشور است و این روابط باید فراتر از همكاری های تجاری تعریف شود.

وی همچنین با اشاره به زمینه های متنوع سرمایه گذاری و همكاری با ایران، گفت: هندوستان از طریق بندر چابهار می تواند به تمام منطقه آسیای میانه و قفقاز مرتبط شود و این نه تنها به نفع دو كشور بلكه به نفع منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین