کد خبر: ۳۶۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۲۹

گاردین: فشار بر ایران راه حلی نهایی نیست

آفتاب‌‌نیوز :  روزنامه گاردین درباره برنامه هسته ای ایران می نویسد: این هفته آخرین فرصت است که می توان با مقامات تهران در خصوص عدم از سرگیری فعالیت ایران جهت ساخت بمب هسته ای مذاکره کرد. این بحران به نوع خود هم مسئله ای کوچک و هم بسیار بزرگ است. کوچک از آن جهت که روند مذاکره از سالهای پیش ادامه داشته و هنوز ممکن است تهدیدی جدی به شمار نرود و بزرگ از آن جهت که وجود بمب هسته ای در منطقه تمام کشورهای جهان را تهدید می کند.
اگر ایران تعلیق 30 ماهه خود را نادیده بگیرد، تمام تلاش های دیپلمات های اروپایی در سالهای گذشته بی نتیجه می ماند در حال حاضر وزرای امور خارجه اروپا و آمریکا با تهدید ایران خواستار توقف این امر هستند و در حقیقت این سیاست را راه حل نهایی می دانند. 

کاندولینرا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان می کند که پرونده ایران باید به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود و تنها راه حل در این میان تحریم اقتصادی ایران است.
این روزنامه انگلیسی در ادامه اینگونه می نویسد که تمامی دیپلمات ها و کسانی که روند مذاکرات با ایران را دنبال می کنند، بر این نکته واقف هستند که روند مذاکرات به بازی بیشتر شباهت دارد تا یک مذاکره هسته ای! 

ولی این احتمال وجود دارد که جورج بوش در صورت اینکه ایران به سمت تولید سلاح های کشتار جمعی گام بردارد، دوباره طرح آغاز جنگی اشتباه را مانند آنچه در عراق روی داد، در اولویت برنامه های خود قرار دهد. 

حمایت مقامات اسرائیل مبنی بر از بین بردن برنامه های ساخت موشک توسط ایران و صحبت های اخیر احمدی نژاد در خصوص بازگشت ایران به سیاست راه اندازی نیروگاه های هسته ای و اظهار نظر وی در خصوص اسرائیل مسیر آغاز این جنگ را هموار می کند. 

گاردین ادامه داد: از سوی دیگر گزارش 55 صفحه ای مقامات امنیتی اتحادیه اروپا این نکته را نشان می دهد، که ایران با خرید «کیت» درصدد تولید سلاح های کشتار جمعی است. اکنون سوریه، کره شمالی و پاکستان تا حدودی فعالیت خود را متوقف کرده اند ولی ایران همچنان درصدد ساخت موشک های دور برد مانند ایتالیا است. 

در حال حاضر اساس ایجاد یک جهان آرام غیر قابل تصور است. آمریکا در حالی که دیگر کشورهای منطقه را از گسترش سلاح های هسته ای منع می کند، خود به فکر ساخت سلاح های جدید است و این تصور که نیروگاه های هسته ای برای تولید انرژی جهت جایگزینی مناسب برای نفت و گاز احداث می شود، بیشتر به یک شوخی بین المللی شباهت دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین