کد خبر: ۳۶۱۷۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵

مشاور عالی رهبری: نظام سیاسی عربستان مشروعیت ندارد

هدف آمريكايي ها و صهيونيست ها، واگرايي جهان اسلام و تضعيف دولت ها و ملت هاي مسلمان و بطور مشخص مهار نفوذ انقلاب اسلامي ايران است كه پرچمدار وحدت و همگرايي در امت اسلامي است.
آفتاب‌‌نیوز : دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از برگزاری همایش بین المللی بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام در آبان ماه خبر داد و گفت: نظام سیاسی عربستان سعودی فاقد مشروعیت و دموکراسی است.

به گزارش ایرنا، سردار سرلشكر پاسدار سيديحيي صفوي افزود: سعودي ها با درك ضعف نظام سياسي قدرت مطلقه پادشاهي و چالش هاي دروني طيف شاهزادگان جوان و ماجراجو و تهديد هاي جمعيتي خود، از فقر و فلاكت قسمت عمده اي از مردم عربستان، مي خواهند فرار به جلو انجام دهند، در حاليكه ذات نظام سياسي آنها فاقد مشروعيت و دموكراسي است.

وي با اشاره به نشست سازمان همكاري اسلامي در تركيه و روندهاي عربستان سعودي در منطقه گفت: هدف ورود جدي عربستان به بحران هاي منطقه اي و ايجاد ائتلاف هاي متعدد، ايفاي نقش رهبري در ميان كشورهاي اسلامي و تقابل با نقش منطقه اي جمهوري اسلامي ايران است كه درصدد دعوت كشورهاي اسلامي به وحدت و تقويت محور مقاومت اسلامي در منطقه است.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا تأكيد كرد: دو قطبي نمودن جهان اسلام در پس ائتلاف نظامي به اصطلاح كشورهاي اسلامي ضد تروريسم، خطري بزرگ براي جهان اسلام و تهديدي براي واگرايي كشورهاي اسلامي از ايران است و اهتمام عربستان در ايجاد اين ائتلاف، به منظور كاهش فشارهاي منطقه اي و بين المللي عليه اين كشور به عنوان خاستگاه تروريسم و گروههاي افراطي است.

سرلشكر صفوي با تشريح اهداف ژئوپليتيكي عربستان سعودي در ورود به بحران هاي منطقه افزود: عربستان سعودي تحت تأثير مديريت راهبردي آمريكايي ها و صهيونيست ها و با برخورداري از ميلياردها دلار ثروت نفتي، بعد از پنج سال مداخله در سوريه و لبنان و عراق و بحرين با شكست مواجه شده و مي خواهد نقش جديدي را به نيابت از آمريكايي ها و صهيونيست ها براي مخالفت و رقابت استراتژيك با ايران ايفا كند، ولي سياستمداران ايران با هوشمندي و خردمندي برتر اين نقش و توطئه جديد عربستان را نيز در منطقه خنثي خواهند كرد.

وي با اشاره به نقش مخرب استكبار و صهيونيسم جهاني در منطقه، اقدامات تفرقه افكنانه و جنگ افروزي هاي برخي دولت هاي عربي را توطئه آمريكايي - صهيونيستي عليه قدرت گيري جهان اسلام دانست و در ريشه يابي اين توطئه توضيح داد: آمريكايي ها پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، براي هژموني خود در مقياس جهاني و اينكه بتوانند از نظر اقتصادي، فرهنگي و امنيتي در جهان تسلط پيدا كنند، تنها قدرت چالش آفرين فراروي خود را قدرت جهان اسلام مي ديدند.

وي افزود: آنها با پذيرش اين واقعيت كه تفكراتشان ديگر قابليت الهام بخشي ندارد و تأثير خود بر افكار عمومي جهانيان را از دست داده، با احساس خطر نسبت به تبديل جهان اسلام به يك قطب بزرگ قدرت جهاني، در پي ايجاد يك اتفاق مهم و بازدارنده برآمدند.

سرلشكر صفوي با بيان اينكه آمريكايي ها براي پيشگيري از وقوع اين تحول بزرگ، طراحي بسيار پيچيده حادثه 11 سپتامبر را با لايه ها و واسطه هاي چندگانه انجام دادند تصريح كرد: آنها مي خواستند در پي اين حادثه، يك جريان نو براي مبارزه با اسلام سامان دهند و در اين راستا با دستاويز قراردادن حادثه 11 سپتامبر، گزاره «اسلام مساوي با تروريسم است» را نزد افكار عمومي انگاره سازي كردند.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا حملات تروريستي 11 سپتامبر را ريل گذاري براي لشكركشي آمريكايي ها و اشغال نظامي افغانستان و عراق و كليد زدن سناريوي خود براي درگيرساختن جهان اسلام با يك بحران بزرگ و پردامنه دانست و گفت: جهان اسلام با برخورداري از ظرفيت ها و عوامل توانمندسازي همچون موقعيت جغرافيايي ممتاز، برخورداري از 75 درصد ذخاير نفت جهان و 57 درصد ذخاير گاز جهان، سيطره بر گذرگاه ها و تنگه هاي عبور اجباري بين المللي نظير كانال سوئز، تنگه هرمز، باب المندب و همچنين موقعيت ژئوكالچر منحصربفرد، توانايي تبديل شدن به يك قطب بزرگ قدرت در مقياس جهاني را داراست از اين رو آنها ايجاد بحران و چالش در سطح منطقه اي و فراتر از آن را براي جلوگيري از به كارگيري قدرت جهان اسلام براي آزادي قدس شريف عملياتي كردند.

اين استاد جغرافياي سياسي، غلبه بر بحران هاي كنوني جهان اسلام از جمله جنگ هاي نيابتي و فتنه تروريستي گروهك هاي تكفيري و سلفي را مهمترين گام در بي اثر سازي سناريوهاي دشمنان اسلام معرفي كرد و گفت: هدف آمريكايي ها و صهيونيست ها، واگرايي جهان اسلام و تضعيف دولت ها و ملت هاي مسلمان و بطور مشخص مهار نفوذ انقلاب اسلامي ايران است كه پرچمدار وحدت و همگرايي در امت اسلامي است.

سرلشكر صفوي تصريح كرد: متأسفانه تحركات تفرقه افكنانه و سياست هاي غيرمسئولانه برخي كشورهاي عربي، جهان اسلام را به سمت يك بحران بزرگ سياسي و امنيتي پيش مي برد. در چنين فضايي همگرايي و اقدام مشترك كشورهاي اسلامي براي مقابله با اين نقشه شوم يك ضرورت راهبردي است و مردم و نخبگان مذهبي، فرهنگي و سياسي نقشي تعيين كننده در تشكيل امت واحده اسلامي دارند. بسيار خرسند هستيم كه موسسه آينده پژوهي جهان اسلام با باور عميق نسبت به اين مهم، درصدد برگزاري يك همايش بزرگ بين المللي با مشاركت موثر دانشگاه شهيد بهشتي است.

وي با تشريح اهداف برگزاري اين همايش گفت: اين همايش بزرگ درصدد است با شناخت چالش ها و بحران هاي ژئوپليتيكي جهان اسلام، فهم دقيق و مشتركي از راهكارهاي حل آنها را ترسيم كند و در توسعه روابط بين الملل و توليد ادبيات علمي و اجتماعي وحدت و همگرايي امت اسلام تأثيرگذار باشد. قصد داريم در اين همايش پا از مباحث صرفا علمي فراتر بگذاريم و به واقعيت هاي منطقه و چالش هاي ژئوپليتيكي موجود بپردازيم.

مولف كتاب برگزيده «وحدت جهان اسلام چشم انداز آينده» با برشماري برخي بحران هاي ژئوپليتيكي جهان اسلام افزود: بحران سوريه از جمله يك نزاع ژئوپليتيكي ميان آمريكا و متحدانش با ايران و روسيه است. همچنين جنگ عربستان عليه مردم مظلوم و بي دفاع يمن نيز اهداف ژئوپليتيكي دارد. اكنون منطقه جنوب غرب آسيا محل نزاع و رقابت هاي ژئوپليتيكي بازيگران فرامنطقه اي شده و بسياري از جنگ افروزي ها، ناامني ها، بحران ها و تحولات دامنه دار منطقه ناشي از همين رقابت هاست.

وي خاطرنشان كرد: براي تنظيم محورهاي اين همايش تا حد امكان واقع بين بوده ايم و تلاش كرديم محورها را طوري تنظيم كنيم كه بُعد نظريه پردازي و آينده پژوهي در مسائل حساس جهان اسلام امكانپذير شود.

رئيس موسسه آينده پژوهي جهان اسلام در تشريح محورهاي همايش بين المللي بحران هاي ژئوپليتيكي جهان اسلام تصريح كرد: نقش دولت ها و بازيگران سياسي درون منطقه اي جهان اسلام و نقش دولت ها و بازيگران مداخله گر فرامنطقه اي و همچنين نقش نخبگان مذهبي، سياسي، فرهنگي به عنوان متغيرهاي بحران هاي ژئوپليتيكي جهان اسلام از جمله محورهاي مورد تأكيد اين همايش است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین