کد خبر: ۳۶۱۹۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶

کشف تازه درباره رفتار عجیب ابرهای ونوس

فضاپیمای ژاپنی که قرار بود در مدارهای نزدیک ونوس مستقر شود اما در این پروژه شکست خورد، اکنون با ارسال تصاویر تازه‌ای، کشف مهمی درباره این دوقلوی نزدیک زمین را میسر کرد که چالش‌های علمی زیادی را در پی داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از وب‌سایت JAXA ، «آکاتسوکی» (Akatsuki) نام فضاپیمایی است که سازمان فضایی ژاپن به‌عنوان نخستین کاوشگر بشر به مدار ونوس فرستاد اما این فضاپیما در پیدا کردن این سیاره دچار مشکل شد و در نهایت با صرف هزینه گزافی توانست با یک سال تأخیر به ونوس برسد.

آکاتسوکی وقتی به مقصد رسید نتوانست در مدار نزدیک این سیاره که برای آن برنامه‌ریزی شده بود مستقر شود و چند مدار بالاتر، در جاذبه گرفتار شد و حتی یکی از دوربین‌های مهمش هم به مدت یک ماه غیرقابل استفاده بود.

اگرچه این پروژه در ظاهر یک شکست فضایی برای ژاپن محسوب می‌شد، پشتکار و غرور ژاپنی‌ها موجب شد تا از آن یک پیروزی بزرگ بسازند.

سازمان فضایی ژاپن JAXA اخیرا تصاویری از ونوس منتشر کرده است که نشان می‌دهد درک ما از ابرهای چند لایه اتمسفر این سیاره باید به‌طور کلی بازبینی شود.

ونوس سیاره‌ای است که تقریبا سطحش برای ما دیده نشده باقی‌مانده است چراکه تمامی اطرافش را لایه‌های ضخیمی از انواع ابرها پوشانده‌اند. آنچه در تفاوت میان عکس‌های معمولی و عکس‌های فروسرخ (عکس سمت راست) گرفته شده توسط فضاپیمای آکاتسوکی کشف شد، برای اخترشناسان شگفت‌انگیز بود.

در عکس فروسرخ مشخص شد انحنایی که در ابرهای سطح ونوس وجود دارد، همراه با چرخش سطح این سیاره جابه‌جا می‌شود نه با جابه‌جایی‌های اتمسفر و در واقع گویی این ابرها به سطح ونوس متصل هستند.

از دید اخترشناسان این احتمال وجود دارد که عوارض سطحی وجود داشته باشند که بر آسمان ونوس اثرگذار هستند اما ماهیت و چگونگی این اثر مشخص نیست.

به گزارش آنا، اگرچه پروژه اکاتسوکی با مشکلات زیادی همراه شد و جمع‌کننده بخار آب این فضاپیما عملا بدون استفاده و از کارافتاده خواهد بود، اما مدیران پروژه نسبت به آینده و تهیه تصاویر کیفیت بالا که تاکنون از مدار ونوس گرفته نشده است امیدوار هستند و اعلام کرده‌اند که کشفیات بعدی خود را نیز در اعلامیه‌های عمومی در اختیار جامعه علمی جهان قرار می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین