کد خبر: ۳۶۱۹۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

گرانی چگونه در بازار برنج افتاد؟

برنج ایرانی پس از پشت سر گذاشتن بازار شب عید با افزایش قیمت در سال جدید همراه شد. افزایشی که وزارت جهاد کشاورزی نظارت بر آن را از وظایف وزارت صنعت، معدن، تجارت و این وزارتخانه نیز کنترل قیمت‌های این بازار را نیازمند توجه بیش‌تر مسئولان بخش کشاورزی می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
برنج تنها محصولی نیست که مسئولیت نظارت بر نوسان قیمت آن همواره میان وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی سرگردان است. این سناریو سال‌هاست که برای بازار میوه نیز تکرار می‌شود.
حجتی: گران‌فروشی برنج ارتباطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد

در این چرخه وزیر جهاد کشاورزی حیطه وظایف وزارتخانه مطبوع خود را تنها تنظیم تولید و واردات و تامین بازار عنوان می‌کند.

به گفته محمود حجتی، اگر در بازار داخل گران‌فروشی می‌شود، مسئولیت آن با وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه تنظیم تراز تولید، واردات و تقاضا در بازار از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

علیزاده شایق: قیمت در بازار برنج به انصاف فروشندگان بستگی دارد
به اعتقاد دبیر انجمن برنج کشور قیمت‌ها در بازار تهران با مراکز تولید همخوانی ندارد چرا که گران‌ترین برنج در شمال کشور حدود 9 هزار تومان به فروش می‌رسد اما این داستان در مراکز عرضه تهران به لحاظ قیمت و کیفیت تفاوت دارد. در واقع میزان قیمت این محصول در شهرها از هیچ استانداردی تبعیت نمی‌کند و به انصاف فروشندگان بستگی دارد.

جمیل علیزاده شایق به خبرنگار آنا گفته بود: در واقع فروشندگان و بنکداران مقصر گرانی ناگهانی این محصول در بازار مصرف پایتخت هستند.

این در حالی است که برنج عرضه شده در بازار تهران عمدتا کیفیت برنج‌های مراکز تولید در شمال کشور را ندارد چرا که غالب آنها با برنج‌های نیم‌دانه و یا انواع دیگر این محصول مخلوط می‌شود اما به قیمت برنج‌هایی مانند طارم هاشمی و یا دم سیاه به فروش می‌رسد.

در این میان برخی تولیدکنندگان با افزایش دست واسطه‌ها در بازار اقدام به عرضه مستقیم برنج از شمال کشور به مقصد مورد نظر مشتری می‌کنند که بر این اساس قیمت هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی در شمال کشور 9 هزار و 800 تومان، طارم عطری مخلوط 7 هزار تومان و طارم عطری خالص 9 هزار تومان است. هرچند باید در این موارد نیز به صحت کیفیت اشاره شده توجه کرد.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار آنا، در بازار عرضه تهران هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی 11 هزار تومان، فجر گرگان 9 هزار و 500 تومان، شیرودی 9 هزار تومان، دم سیاه 12 هزار تومان، دم سرخ 11 هزار و 500 تومان است.

دلالان کمبود برنج را شایع کرده‌اند
همچنین یکی از فروشندگان برنج در بازار با تایید اظهارات دبیر انجمن برنج مبنی بر نقش دلالان در گرانی این محصول با بیان اینکه گرانی ناگهانی برنج به علت شایعه کمبود آن است، به خبرنگار آنا گفت: برخی دلالان بازار کمبود برنج را شایعه کرده‌اند در حالی که تنها علت این امر افزایش قیمت آن است. از طرفی به میزان کافی از این محصول در انبارها وجود دارد.

به گفته وی، قیمت برنج از شب عید به بعد افزایش یافته و هنوز هم به حالت عادی خود باز نگشته است.

به نظر می‌رسد، تکرار شدن سناریوی گرانی محصولات و اقلام اساسی مردم آن هم به دفعات می‌طلبد تا سیستم نظارتی کنترل قیمت‌ها در بازار تقویت شود یا شکل گیرد. از طرفی باید ماجرای پاسکاری مسئولیت نظارت بر محصولات کشاورزی میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت نیز به پایان رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
مگه نفهمیدی کار من بود!!!!!!!!!1
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین